Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
niisbel

Köpa segelbåt

Rekommendera Poster

Tjenare, vet att denna fårga har tagitsupp flera gånger.. 

Men undrar vilken seglbåtstyp jag ska köpa som första båt, har tidgare åkt med kompisar i motorbåtar och både lekt och fiskat i.

Men har nu bestämt med att nu efter sommarjobbet så hade jag tänkt o köpa en segelbåt och börja segla i vänern med min tjej, är 17 år nu men blir 18 innan jag börjar sommarjobba.

Och min tjej är med på detta så vi delar på båten så det vill säga att vi har mellan 30-50 tusen att lägga på våran båt.

Hade tänkt med en billig och sjövänlig nybörjar båt att börja med, etc http://www.blocket.se/skaraborg/Albin_Viggen__76_45174903.htm?ca=13&w=1

Bor i mariestad den sk Sjöstaden och bor själv i egenlägenhet i centrum så har inte långt alls till hamn/vinter förvaring osv, båten köper vi nog i början på augusti.

Är det försent att sjösätta båten då för att segla på helger i någon/några månader innan vinterförvarnig?

Vad jag söker är en båt som man kan sova 2 i utan att ligga på varandra, en lättseglad och nybörjar vänlig och huffsat säker båt, även fiske skulle vara fint om det fanns platsför! :)

Och sen gärna ingen sjösnigel.. vill ju ha lite fart i det hela :)

Alla tips är bra förutom dem dåliga :) 

Tack på förhand och snälla skriv inte att jag kommer dö osv, för det kommer jag inte :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kommer du dö av att börja segla i alla fall. Det är mycket säkrare än att åka bil.

Din idé om en Vigg gillar jag som startade mitt båtliv på riktigt i en sådan. I den finns en jättefin förpik med gott om utrymme för två vuxna. Den seglar bra men är ingen jättesnabb båt men mycket trevlig och det är många som startat sitt båtliv i en sådan. Är du på FB så finns en sida för Viggen-seglare där och sedan finns en hemsida /http://www.viggenklubben.com/ där du kan hitta en del matnyttigt.

Andra trevliga båtar som jag inte seglat själv men hört gott om är H-båt (som kappseglas en hel del) http://www.h-boat.se/ och Olsson 22 http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20090622/prisvard-ohlson-22

Kul att ni vill börja segla!

PS. Segel är dyrt och det är köparens marknad. Köp en båt som har fina segel.DS

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxi 77?

RJ85?

Misil 2?

H-båt?

...listan kan göras oändlig... nästan...

Kolla i tråden där de unga grabbarna söker båt, bra info där. Kanske kan någon som sitter vid en dator länka in den här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att välja båt är att söka på Blocket på alla i det prisintervall man har tänkt sig. Sen när man hittar de som verkar attraktiva, kollar man via Sailguide och annan Internetsökning vad dessa båtar har för rykte. Slutligen kollar man förstås upp de aktuella exemplaren, så de inte är sunkiga inuti. Det är mycket mindre jobba att putsa upp exteriören. Ett sunkigt innandöme är svårt och jobbigt att åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar var mitt första svar tog vägen? Iallafall: Klart ni inte kommer att dö :) Jag köpte min första (hittills enda eftersom jag är skitnöjd med den) just i Mariestad. Seglade hem den till Hammarö ensam, utan att veta mer om segling än att seglen är vita och sitter på en pinne :) Det gick bra och kommer nog aldrig mer att köpa motorbåt. Att sjösätta i aug är väl inga fel, mer än att ni missar sommarn. Vänern är normalt seglingsbar långt in i december. Ska ni ligga ute på senhösten så är dock en värmare och isolerat skrov att föredra. Viggen som ni tittat på är en kul båt om än i mina ögon lite liten. Jag seglar Maxi77 och gillar den mkt pga att den är väldigt stor för sin klass. Stabil och en helt ok seglare. Ingen racer såklart men heller ingen stoppkloss och den tål REJÄLT med vind. Seglar orevat upp till 12-14 m/s utan att det blir obehagligt. Syrran ska sälja sin fina Viggen till ett pris långt under er budget, färdigisolerad och m fräscha segel så finns intresse så skicka mig ett PM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns hur många trådar som helst i ämnet med föslag om olika modeller hit och dit, men innan det börjar hagla med råd om Maxi 77, IF, H-båt osv bör ni fundera över vad som ör viktigt för Er.

 

Man brukar säga att det finns tre parametrar på en segelbåt; snabb, rymlig och billig. Du kan få två, inte tre. Ni har redan valt billig, frågan är sedan om det är farten eller komforten som är viktig.

 

Nästa grej att tänka på är att man behöver alltid pengar till annat än båten. Utrustning, försäkring, båtplats... så bränn inte hela slanten på båten.

 

Att tänka på är att nya segel och nya dynor är dyrt. En komplett ny segelgarderob (två försegel, ett storsegel) kostar ungefär som halva båten. Gå inte på gamla men fina snacket som segel. 10-15 år håller ett segel normalt, dacron som är det vanligaste materialet i den här prisklassen på båtar tappar långsamt formen.

 

Vanliga modeller är dyrare än udda båtar, man kan alltså fynda där. Å andra sidan är det svårt att sälja båten den dagen ni tröttnar eller vill byta upp er.

 

Tja... det är mina tankar i alla fall...

Hoppas de hjälper er lite i ert sökande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viggen är nog ingen dålig båt att börja med! För dom pengarna borde ni kunna hitta en fin också! Och ha lite över till utrustning, medlems och hamnavgifter mm.  Länken funkar inte riktigt men jag gissar att det är den in Hjo du tittat på nu? 

Köper ni i augusti så kommer den garanterat redan ligga i sjön, så sjösättning behöver ni inte oroa er för första säsongen. Och ni har hela september på er att segla på kvällar och helger.

Lycka till med båtjakten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en perfekt båt att börja med. Vänern är ju stundtals grund med alla stenar som sticker upp här och var. Viggen är ju ganska grundgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja du, det finns en uppsjö av olika modeller att välja på. Du har ingen segelvana säger du och att segla är väl inte så enkelt i början oavsett vilken båt du väljer. Ingen segelbåt går snabbt jämfört med en motorbåt, men det är mer sport att segla och att kunna hantera en segelbåt än att köra en snabbare motorbåt

Men skall lämna två förslag på billiga båtar som inte kostar så mycket men funkar att sova i. Triss Magnum, bra enkel och lagom stor. Du kan få en för mellan 15-20 tusen. Kolla dock så kölbultarna och att segeln är okej. Nackdelen är att det inte är ståhöjd i ruffen, men det är otroligt rymmlig för sin storlek (20 fot)

Förslag 2 är en Maxi 68, lite större men en smidig liten båt. Men tillräckligt liten/stor för att kunna vara 3-4 som seglar en dag eller sover över. Dock så finns det bara plats för 3 vuxna beroende på hur långa ni är. Här gäller det samma sak, kolla kölbultar och segel. Du kan hitta en Maxi för 15 upp till 35-40 tusen beroende var det är för utrustning på båten.

Sen finns det alla möjliga båtar som du säkert får förslag om och du skall välja med omdömme och hjärta. Åk runt och titta så får du en ide vad du vill ha och vad för sorts utrustning mm som finns i...

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att dö!!!   :-)

Hrm.... bortse från ovanstående. Jag rekommenderar en IF. Nybörjarvänlig, trygg, fin seglare, inga strukturella fel, vacker båt, lätt att sälja om ni vill byta båt, hygglig komfort. Jag har haft en och saknar den svårt.

H-båt och Comfort 26 är lite raskare alternativ.

//Nils Nobbing

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tipsa er att kolla efter en H-båt. Den är perfekt som parbåt, är snabb och är rolig att segla. De låga friborden gör att man kommer nära vattnet och det finns inga mantåg som är i vägen.

För 50 000 borde ni hitta ett fint exemplar i slutet av säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara en vettig båt. Men ta en sväng nere i hamnen, det står flera båtar i hamnen som inte varit i sjön på flera år som troligen är till salu om man bara letar rätt på ägaren. Kolla tex den svarta båten i östra hamnen ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJOJOJ, trodde aldrig jag skulle få så här mycket svar! :)

Och har kommit fram till att en maxi är av intresse! 

Och klarar maxin av en kortare segling på saltvatten? typ göteborg-danmark-tyskland-göteborg? :) 

Ska ta o kolla upp alla båt tipsen senare när jag har tid, tack som fan alla! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, då har du att göra!

Skulle avråda dig att segla en sådan längre tur. Mycket pga att du inte har segelkunnskap och ev rätt utrustning på båten. Låt en sådan resa komma längre fram... Men ja Maxi klarar av en sådan tur med rätt saker och kunnskap ombord! Men i så fall hade jag valt en något större båt för resan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Maxi klarar den resan galant men du ska välja rätt väder. Viggar har seglat till England och Baltikum.

Men första åren ni seglar ska ni se till att inte ha bråttom så ni kan välja seglingsväder. Det är inte så kul att ligga i Tyskland och ha en veckas segling kvar och skitväder.

Ibland är segling skrämmande. Båten uppträder inte som man vill och känslan av att tappa kontrollen kan vara läskig. Det är som jag skrev i mitt första svar mer troligt att dö på vägen en havet men jag har varit räddare på havet ändå.

Att lära sig kontrollera båten i lite olika väder innan man ger sig iväg långt hemifrån är bra. Och det gäller att ni båda är lika trygga, eller i alla fall tar den andres otrygghet på allvar.  Blir det så att en av er känner att det här är peanuts kan den andra ta på sig rollen som den oroliga för att balansera upp och det kan bli plågsamt och många seglingskarriärer har blivit kortvariga (eller ensamma) på grund av detta..

Ni kommer säkert klara detta galant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger min röst på Maxi 77!

Det var min förstabåt och jag var jätte nöjd. Gott om utrymme, säker osv osv

Försök hitta en med inombordare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! har nu sommar jobb och ca 35-40 tusen att lägga på min första båt, det lutar mest åt en maxi eller någon större båt i 30fot klassen, är detta försvårt för en nybörjar att kontrollera eller kan man lära sig dom större med? 

Har ochså redan planerat att gå en seglingskurs innan jag ger mej av från mariestad.

Först blir det så klar små rundor runt om i vänerna och alla dess olika öar för att senare typ nästa år ge mej neråt mot tyskland,danmark och kanske irland :)

Så vilken båt passa bäst? 

Och hur svårt/kostsamt är det att sätta in en ratt i tex maxi 77a //Niisbel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först: Du ska inte montera ratt i någon liten båt! Glöm det direkt, vad skulle poängen vara med det?!? 

Sedan: Gapa inte efter för mycket. Med den budgeten har du inte råd med något fräscht i 30-fotsklassen men du kommer heller inte ha pengar kvar till underhåll och att fixa det som behöver fixas på en så billig båt. Köpesumman är inte den stora kostnaden i båtlivet, du ska ha försäkring, bottenfärg, bensin, båtplats osv. För att inte tala om skot, block, fall, råttor och segel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är visserligen köpläge nu, att köpa mellanstor segelbåt har aldrig varit billigare.

Men ju större desto dyrare att uppdatera med nya segel eller motor etc.

Köper du större båt så är de bara en bra affär om den är i bra skick.

Att gå upp ett steg från de allra minsta har dock fördelen att du får tillgång till, mer el om du har laddning från en inombordare och solceller. som då kan driva instrument, belysning, GPS, värmare och kyl (helt nödvändigt om man vill segla långa sträckor).

Inombordsmotor (helst diesel) är mycket bättre än utombordare!

Sedan kan jag hålla med ovanstående om varför segla så långt, vänta gärna med långsegling och skaffa dig först vana med sjön innan du åker så långt om du är ovan. Tex att reva i hårt väder till havs, navigera utan GPS (kan pajja) eller mörkersegling eller att lägga till för enbart segel är några exempel som är bra att kunna.( innan)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Tack på förhand och snälla skriv inte att jag kommer dö osv, för det kommer jag inte :)

Nu vill jag inte vara en glädjedödare men du ska visst dö, någon gång men som någon sa; Oroa dig inte, döden kommer som en vän....

Tills dess; ha ett bra liv och segla försiktigt! Vill du att ha lite fart och fläkt under de återstående åren; skaffa motorbåt. Livet blir inte längre med en segelbåt, det bara känns så för det tar en sådan himla tid att komma från A-B...

 

post-10024382-1394237566,3886_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på storleken så är det så att man vinner både komfort och snabbhet genom att gå upp lite i storlek. Men det kostar, kostnaden ökar snabbt ju större båten blir. Kanske inte så mycket priset på själva båten utan på allt runtomkring. Ökningen i snabbhet är ganska marginell, vi pratar några procent.

27 fot är en bra klass. Det finns många båtar, man kan leva ganska hyggligt ombord under lång tid och de är mycket prisvärda idag. Det finns gott om välskötta och framförallt välutrustade båtar på marknaden. Skillnaden mellan snabb och trög båt är nästan obefintlig på en lite längre segling, skicklighet, vägval mm ger större skillnad. Komfort är mer viktigt om man vill segla några veckor i sträck, tex toalettlösning, möjlighet att laga mat mm.

Visst kan man sätta ratt i en liten båt. På brygga D i Mariestad ligger en Vega med ratt, enormt mycket bättre än originalrorkulten. Men, det kostar.

Vill du segla till Tyskland så gör det. Troligen kommer du inte dit för allt tar mycket mer tid än man tänkt sig. Det finns många som träningsseglat i hemmavatten i åratal men som ändå aldrig lärt sig något. Dåligt väder ska man inte behöva överaskas av idag om man inte är dumdristig. Ger man sig iväg på lite längre seglingar så lär man sig hela tiden. Sen kanske jag tycker man ska ägna Vänern lite tid. Här finns fantastiska vatten att segla i och, det är lärorikt. Vänern är svånavigerad med mycket sten och lynniga vindar.

Bästa sättet att lära sig segla är att få göra det med någon som har en likadan båt som man själv. Det finns gott om gubbar som tycker det är jättekul att få en gast. Då kan man lära de där små trixen som är så viktiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkt på att köpa en som är segelfärdig, helst en som är i så bra skick att du kommer inte att behöva göra någon föruton att segla i några år innan du behöver reparera.

Helst en som kostar mera men är i bra skick en än som kostar mindre men behöver renovera.

Båtgrejer är dyra, jag köpte en billig båt men har redan spendera mer än vad båten kostade i olika grejer. 

Tänkt på att det inte så kul som nybörjare att börja segelivet med att behöva fixa båten.  Lär dig först segla och sedan i framtiden fixar du det som behöver fixas.

Jag skulle helst köpa en som är trailerbart annars är det rätt så jobbit med att sätta i och ut båten varje år, om du har en trailerbart kan du ta båten hemma i ställe.   Trailerbart segelbåtar är dyrare och inte lika sjövärdigt som en vanlig segelbåt, men den brukar gå snabbare typ som en jolle vilken gör att sgling blir mer aktiv.

En till sak är att det tar tid att ha en segelbåt, att äga båt och segla är som en livstil. Det är hur kul som helst när man är ute och seglar men det är ingenting som man gör på en kvar typ.  Oftas man ser det flesta segelbåtar i hamnen eftersom många har inte tid att segla.

Lycka till med köpet och hoppas mina råd hjälper lite grand i alla fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac skrev bl.a:

Vänern är svånavigerad med mycket sten och lynniga vindar.

 

Tänk så olika man uppfattar saker o ting: Jag är iofs uppvuxen på Vänern men har aldrig, så långt jag kan minnas, uppfattat Henne som svårnavigerad. Tvärtom faktiskt. Lynniga vindar... tja,litegranna kanske men det bästa/värstamed Vänern är vågorna som kan vara riktigt riktigt brutala om man inte är vet vad som väntar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nånting tryggare än en IF?

Ja möjligtvis Havsfidran då! Men då tar det tid!

Okej! Maxi 77 sägs kunna misshandlas hur mycket som helst utan tillbud.

Men allvarligt!

IFen är vacker, lättseglad, trygg, billig, beboelig och relativt billig att äga. Dessutom hyfsat snabb.

Om du bara ska nöjessegla är den dessutom inte så superkänslig om buken har flyttat sig lite i seglen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast alltså, jag som seglar Maxi77, kan hålla med dig om utseendet, IF är ju klart skönare att vila ögonen på än en M77a men sen...? Maxin är i mina oerfarna (enbart seglat M77 i nån större utsträckning) ögon OTROLIGT lättseglad och förlåtande. Det tog mig ett par timmar att lära mig segling när jag köpte min, som första segelbåt jag öht varit ute på sjön med. Seglade hem henne utan att ens veta ''vilket snöre som gjorde vad med vilket lakan''och det gick förvånansvärt bra. Så, epitetet trygg sitter minst lika bra på Maxin som på IFen. Samma gäller trygg: inte ens min -mycket sjörädda- tant uppfattar 8-10 m/s som särskilt skrämmande. Beboelig? Där ligger nog isf Maxi hästlängder före och särskilt dyr i underhåll är hon inte heller. Hänger nog mest på skicket när man köper båten vad det kommer att kosta framledes, oavsett IF eller M77 :)

 

Edit: Ska tillägga ett par saker: Mina segel är lindrigt sagt SLUT men seglingen är rolig ändå, man lär sig leva med det man har sas, och nya segel handlad inte i år iaf. Men en sak med M77 i Vänern, den är platt i botten vilket inte alltid är helt bekvämt i Vänerns hårda, korta och oresonliga vågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också uppväxt på eller nästan i Vänern och trivs bra där. Men folk vana vid andra områden tycker det är besvärligt. När vi seglar på kusten känns det löjligt enkelt, sjökort behövs knappt tex.  På Vänern måste man alltid hålla reda på var man är. Sen har vi fenomen som magnetiska störningsområden mm. Jag tror Vänern är en bra skola. Vädret kan skifta snabbt, sjön kan vara grym osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara några gånger seglat på Vänern. Det har känts på ett annat sätt när det varit lite hårdare vind. 

Funderat lite på vad det är som gör att det känts på annat sätt. Har inget att peka på men på kryss från Spiken till Vänersborg var det t.ex svårt att få fart på båten. Just på detta avsnitt blir det gärna kryss i frånlandsvind och det kan ju bli lite turbulent och lynnigare vind än man är van på västkusten med öppen sydväst. 

En annan gång seglade vi ned en Maxi 77 till Göteborg och hade samma vind med kryss från Åmål till Vänersborg, en blöt och jobbig segling. Några andra seglingar med svagare vindar har inte tänkt på att Vänern skiljer sig från andra vatten. 

Seglar man mer i mitten av Vänern är det kanske mer som vanlig västkustsegling.

Eller? 

Har själv inte gjort det utan mest duttat mellan Trollhätte och Göta kanal. Skulle vara roligt att dra till Vänern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev ju det! Maxin sägs vara extremt förlåtande. Dessutom är den mycket mer beboelig än IF:en. Dock skulle jag välja IF om jag ska sopa på en stengrynna i Vänern i 5 knop. Sen är det den där kombinationen av genua och babystag jag har lite svårt för. Men man imponeras av 77:an när man kommer in i den. Mycket bobåt för pengarna. Vacker kan man inte skylla 77:an att vara men jag har sett några stylade exemplar som sett riktigt fräcka ut.

Jag tror att Maxi77eller IF är bra nybörjarbåtar. Fördelen är att det finns så många av dem att ett gott råd aldrig är svårt att få kring dem. Mer udda båtar kan vara bra köp men få är lika bePrövade som de två jag nämner. Alla kända fel är antingen åtgärdade eller så finns det väl utarbetade metoder att åtgärda dem... Jag menar undervantsröstjärnen på IF och röstjärnen på 77:an som behöver tierods som exempel.

Sen kan jag absolut rekommendera Maxi 68 oxå! Seglar bättre än sitt rykte enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus: Så som jag kände det med en seglats i en Viggen fr Sthlm till Åbo i 8-12 m/s som enda havssegling på meritlistan så är Vänervågorna mycket kortare och oerhört mycket hårdare vid samma vindstyrkor. Antagligen beroende på att det är en ganska grund sjö? Det kan bli klart obekvämt att oupphörligt hamra in i vågor som sällan är mkt högre än nån meter men istället kommer mer frekvent än de gör i havet. Men klart mer actionfyllt haha. Att det skiljer mellan Dalbosjön (delen du har erfarenhet av) och Värmlandssjön (norra delen) är inget jag direkt tänkt på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...