Mats64 0 Postad 2 April , 2013 Jaha, nu har man blivit med solpanel! Någon som har tips om montering på en Albin 78? Det är hårda paneler som jag tänkte ha på luckgaraget. Har sett hur Göran på Athena har gjort med teaklister osv. En väldigt bra lösning men jag är tyvärr inte lika händig så jag tar tacksamt emot tips hur ni har löst det. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 2 April , 2013 Om du istället skaffar en som är lätt böjbar är det inga problem att montera på luckgaraget. Min kompis beställde en skräddarsydd från Teknikhamstern som han monterade på sin Albin 78:a just så, har funkat utmärkt hittills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 2 April , 2013 Jag har redan inhandlat 2 st 20W paneler som passar hyffsat på luckgaraget så jag får utgår från det. Det blir säkert så att jag får bygga en ram av trä och fästa på något sätt. MD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Empirikos 0 Postad 2 April , 2013 Hej, kan också vara en idé att kolla på en vinklingsbar NOA ställning, Jag hade en sådan på vår Albin 78 och det fungerade bra. NU har jag en 25 watts böjbar solpanel på rufftaket och jag tycker mig ana att det ger betydligt mindre ström. Hälsningar Empirikos. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 April , 2013 Enklaste sättet att montera en hård panel brukar vara att nita fast gångjärn i panelens kanter så att dessa bildar L-formade fötter. Uteffekten reduceras med 0,5%/°C. Att panelen värms upp 20-40°C är inte ovanligt och alltså tappar 10-20 % kapacitet. Monteras panelen så att luft kan passera mellan tex däck och panel får man en termisk vind som hjälper till att kyla panelen. Limmar man panelen direkt på däck så tänk på att ta till lite extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 2 April , 2013 Har med en Albin 78 och har funderat på solceller. Skicka gärna in bilder på hur det ser ut när du är klar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 2 April , 2013 Blir ju helt perfekt, tack för tipset! Räcker det med 40W för att ladda 2 batterier? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 3 April , 2013 Hej, jag tycker det är trångt nog på akterpulpit så jag skippar nog stången, tack ändå för tipset. Gällande gångjärn så är inte panelerna så breda att det går utanför luckgaraget utan kanten hamnar uppe på garaget. Frågan är om man kan skruva i själva garaget utan att påverka själva luckan. Hur mycket utrymme finns imellan luckan och garaget? Om det finns lite utrymmen vore det den enklaste och bästa lösningen. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 3 April , 2013 Jag vet faktiskt inte om det räcker! Det jag har läst här tidigare verkar det aldrig räcka vad du än sätter dit men jag har inte haft solceller innan så det blir inte sämre ialla fall. Har till i år bytt kyl från Supercool till kompressor, bytt alla lampor till led och har inte TV. Behöver ström till kylen, gps, mysbelysning, laternor och lite radio. Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 3 April , 2013 För en timme sedan fanns det flera inlägg här, även jag skrev en del men nu är de borta. Är fortfarande hemsidan instabil? MD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 3 April , 2013 Hej igen! När man svarar på tråden kommer de andra inläggen som inte syns upp, jag får nog går en kurs! MD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 April , 2013 Det beror villa förbrukare du har. 40w ger 40/12v=3,5A i timmen som max. Om man räknar att den laddar 12 timmar per dygn, och man har en 50% reduktionsfaktor pga inte optimal verkningsgrad eftersom den inte är vinkelrät mot solen laddar den 20A per dygn. Så länge du inte förbrukar mer är batterierna fulladdade. Men har man TV, stereo, kyl, belysning, plotter osv osv som drar batteri så är det inte säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 3 April , 2013 TV är totalförbjudet i båten Peter_K, man har ju världen största naturprogram utanför Min tanke är att kunna ladda dom två batterierna samt att kunna ha kylboxen på hela tiden å så självklart lite belysning på kvällen om det är nödvändigt, jo en plotter finns oxå men använder sjökortet till 99 % Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 April , 2013 Ja, TV har man ju hemma, man alla är olika... kolla hur mycket kylboxen drar. Är det en välisolerad kompressorbox och du har lite diciplin när du använder den - dvs inte fyller den med varma öl, har den öppen ofta osv - så borde det funka. Puttrar du lite motor dessutom då och då så... men det är ju bara att testa. I värsta fall får du väl komplettera med en extra solpanel på en pinne i aktern om det inte räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 April , 2013 Vill man ha ett bra ungefärligt värde på hur mycket en solpanel ger brukar man säga 4 ggr effekten dvs 160 W i genomsnitt för en 40 W panel horisontellt monterad och under sommaren. Tittar man enbart på juni så är faktorn 5. Men räkna med 4 så är man på den säkra sidan. Man brukar också säga att en normal kylbox med kompressor kan drivas dygnet runt med en 40W panel. Man bör då ha batterikapacitet för 5 dygn, typ 2 75:or Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 3 April , 2013 Tja eller så köper man en med högre effekt... Ok, då bör det räcka med 40W. Är du så här trevlig enda till Jul så kan du få en Julpuss Peter_K *S* ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 April , 2013 Åh vad mysigt!!! :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 4 April , 2013 Tränger mig på med en fråga då jag letar solpanel också! Hittade denna för 649:-/st, 80W. Kan det vara något att satsa på?: Specifikationer Mått: 1041 x 669 x 35 mm (h x w x d) Cell typ: Polykristalin Antal celler per modul: 36 Max: 100 W Max spänning: 18 V Max ström: (Imp): 5.56 A Tomgångsspänning: 21.7 V Kortslutningsspänning: 6.01 A Modulverkningsgrad: ≥ 14.84% Max systemspänning: 600 V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 April , 2013 Glöm inte det lilla h:et som skiljer energi från effekt. Bra att räkna energibehov i wh så slipper man tänka på systemspänningen. Eller varför inte kWh som man är van vid när det gäller elräkningen. Panelen på 40W ger under ett år ggr 1000 grovt räknat, 40kWh alltså. Troligen är 800 mer rätt dvs 32kWh. Inte så tokigt ändå. Nästan en femtilapp. Panelen betalar sig på tio år och ekvationen blir bara bättre med strömpriser upp och panelprisetna ned. Snart blir eldistributionen bara ett sätt att få klockorna i synk och kraftdirrarna får se sig om efter nya bonusleverantörer. Solcellerna har inga växellådor och jätterullager som ska smörjas. Strålningen nästan obefintlig. Åkte runt i Italien ett par veckor och olivoljefälten har nu börjat ge ström ist.f olivolja. Jag vet vad som var tjusigast men visst har panelerna kommit som räddaren i energinöden även på landbacken. Kiselgruvor lär finnas så det räcker. En bonde med tio hektar får på ett år in 12000000 kWh, värde i konsumentpriser 40 milj. Då slipper han plocka oliverna och kan sälja olivpressen. Låter för bra för att vara sant så kolla gärna mina gissningar. Konsumentpriset för elen är c:a 3.50/kWh i Italien. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 4 April , 2013 En liten detalj bara Forgus31, är det vi kallar vinter. Dvs den period när energibehovet är som störst, men solen ger som minst energi... I en båt, eller kanske en sommarstuga som man bara nyttjar under sommarhalvåret och det inte finns ström framdraget till är däremot solceller ett perfekt alternativ för strömförsörjningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 4 April , 2013 Har du lust att slänga in en länk till sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 April , 2013 Jovisst är direkt solenergi liksom all annan naturenergi ryckig. Det upptäckte mjölnaren och byggde en damm som räckte åtminstone för det dagliga behovet. Med många moderna maskiner vore det inte omöjligt att balansera solenergin med vattenkraft genom att pumpa vatten till kraftverksdammen. Innan det blir nödvändigt kan oljekraftverk stängas när solen lyser. En mer direkt nytta har den husägare med solceller på taket och AC. Jag tror det blir vanligare med AC i sydeuropa när solcellerna ger strömmen som nu är för dyr. Vanliga hushåll har bara 3kW och elspisen kan inte köras samtidigt med diskmaskinen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 4 April , 2013 Ska du mha solenergi pumpa vatten till ett magasin och sedan ta energi ur vattnet har du inte mcyket till verkningsgrad kvar... men att solceller och kyla söderut är en bra kombination håller jag med om, och även här i Sverige där kyla kommer starkt i kontorshus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mats64 0 Postad 5 April , 2013 Mycket effekt snack blir det, jag är mest glad om man kan stanna ute något dygn längre utan att behöva ladda mer ström. Är det ingen som redan har monterat en panel på luckgaraget på Albin 78? De kanske går att skruva direkt i garaget? Är lite oroliga att störa luckan om skruven blir för lång. Får nog mäta en gång till ordentligt! MD Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 5 April , 2013 Jag har beställt en och tänker montera det PÅ ruffluckan. Har själv en Albin 78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser