daun 0 Postad 1 April , 2013 Har kommit över ett monster till batteri begagnat. Det är ett 225Ah lastbilsbatteri som skall monteras i segelbåten. Känns väldigt bra att ha den kraften men jag är lite orolig för hur batteriet beter sig när det lutar en längre tid. Borde man vara orolig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 April , 2013 Nej - varför skall du va orolig? Däremot kan du placera batteriet så att så att cellerna står längs med båten. Då är risken för att blyplattorna står torra betydligt mindre. Se till att det finns syra tillräckligt på batteriet, skall väl stå en cm över plattorna, annars fyll på vatten. Sen kan du ju alltid hoppas på att det finns någon kapacitet kvar. I den här tråden diskuteras frågan om hur mycket kapacitet batteriet har kvar. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=489893 Seawolf - Magnus Sterky - som gör ett par inlägg i tråden är den som är mest kunnig i ämnet. http://www.batteknik.se/ Ett belastningsprov i kombination med syrahalten kan utröna hur mycket som det finns kvar av kapaciteten. Att sätta in ett batteri som kanske i stort sett är slut kan ju va ett i stort sett onödigt arbete. Det skall ju stå på ett bra ställe, sättas fast på något sätt, helst ha en låda som tar hand om syran om den skulle läcka ut av någon anledning. Man får kanske dra om eller skarva batterikablarna, och det är ju rediga doningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 2 April , 2013 Tillägg till ovan, du tänkte väl inte montera det lutande? För det funkar inget vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 April , 2013 Toaen skrev: Däremot kan du placera batteriet så att så att cellerna står längs med båten. Då är risken för att blyplattorna står torra betydligt mindre. Se till att det finns syra tillräckligt på batteriet, skall väl stå en cm över plattorna, annars fyll på vatten. Jo, att placera batterier tvärs segelbåtars nosriktning minskar väl otvetydigt risken för torrlagda cellmetall-överkanter? (De 6 st seriekopplade cellerna inuti 12V-batterier, med sina respektive smala och tvärställda syrabehållare hamnar då som sagt långskepps, och långskepps-lutningen blir ju rimligen mindre än krängvinkeln på en kryssande segelbåt, typ så.) Men hur viktigt är detta med tvärställda batterier på en skala, frågar den ständigt aktive latmasken inom mig? [Ofta vill man ju placera de tunga batterierna lågt för tyngdpunktens skull och där är utrymmet i segelbåtar oftast inte så brett så jag anar en målkonflikt. Högt&tvärs för cellernas trivsel eller lågt&längsgående för tyngdpunktens skull? Hur snabbt tar batterier skada av att cell-metallernas överkant exponeras för luft, den torkar väl knappast bums vid kustseglares normala kryssbenslängder? (Men kanske bör långseglare med längsmonterade batterier tänka på detta och ibland göra nåt extra och navigatoriskt sett onödigt krysslag, vete katzingen??)] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 3 April , 2013 Om du tänkt ha det som förbrukningsbatteri så får du tänka om Kommer det från en lastbil så är det ett startbatteri och gillar inte djupurladdningar Ska du ha det som startbatteri så det overkill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 April , 2013 Är det gratis och fräscht så ser jag inga problem med att använda ett startbatteri till förbrukarbanken. Man kan ju försöka undvika djupurladdningar men om det ändå inträffar har det ju ändå varit gratis, bortsett fr arbete och ev mtrl att sätta fast batteriet med. Själv har jag bl.a. ett sådant gratisbatteri på 240Ah och det har funkat bra. Pajar det så.. tja det kostade lite prylar ut braoha-lådan för att sätta fast det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daun 0 Postad 7 April , 2013 Tack för svar! Batteriet var i princip gratis och det för hålla så länge det går som förbrukningsbatteri. Nu till nästa fråga, jag vill ha en batteriladdare så man kan fylla upp batteriet ofta då man har möjlighet. Jag har en liten Ctek laddare men den rekommenderas inte att användas till så stora batterier. Är det ett problem förutom laddtiden att ladda med en underdimensionerad laddare? Vad kan hända? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2013 I min första större segelbåt hade jag ett liknade batteri i storlek. En av mina kompisar hade träffat en tjej som jobbade på kontoret på Tudor. Om jag förstod saken rätt hade de tillverkat ett batteri till en buss där polerna var felpalcerade. Hon köpte ett till mig för skrotpriset. Det var en riktig ryggknäckare, men fungerade fint i många år. Har för mig att det battriet höll i väldigt många år innan det batteriet blev kass. Det var ju inte så mycket el ombord på den tiden, så det fungerade ju nästan mest som startbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 April , 2013 Det är inga som helst problem förutom laddtiden, inget kan hända mer än att batteriet inte blir tillräckligt laddat och därmed sjunker livstiden på batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 17 Postad 7 April , 2013 Om du lämnar laddaren på en längre tid så har den svårt att se när batteriet är fullt om det har för stor kapacitet, och fortsätter därför att ladda när det borde gått in i underhållsladdningsläge. Resultatet blir att batteriet börjar koka bort vatten. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 April , 2013 Finns inga problem med det, tvärtom, långsam ladning är alltid bättre och livslängden blir längre om man inte toppladdar batteriet. I stora batterianläggningar toppladdar man aldrig därför att man vill optimera livslängden. Vill man utämningsladda så krävs det lite mer ström, typskt 4% av kapaciteten. Men då måste laddaren ha en sådan funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser