Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025

Rekommendera Poster

Skall köpa en kylbox till båten och var på SeaSea och tittade på två olika märken. Det ena var SW Exergon och det andra är WAECO. Har ett kylfack i båten där man kan lägga i is som har möjlighet att smältvatten kan rinna ut. Men tänkte använda det som stuvfack i stället...

Det dilemmat vi står för är delvis priset och sen strömförbrukningen mm

En 31 liters WAECO kostar 4495 kr och har en Snittförbrukning c.a. 0,6/Ah/h. Dock verkar den vara lite plastig och det fanns ingen 220 V kabel som man kan ev starta upp den hemma innan man tar ner den till båten och pluggar in den. Dels var den lite dumt planerad i stuvutrymmet och verkade vara knappt märkbart större stuvutrymme än SW Exergon 25 liter. Fördelen var att den drar mindre och var något smidigare än SW Exergon.

SW Exergon 25 liter kostar 2995 kr och har en Strömförbrukning: 0,7-1,5 Ah/h(12V). Den har ett aluminiumskal och var rubust men väger mer än WAECO. Den var mer 4-kantig i stuvytrymmet och verkade vara mer rymmlig och bättre planerad på insidan och hade två bra bärhandtag samt hade möjlighet att koppla in den i ett 220V uttag, vilket jag ser som en fördel. Men dock så är jag bekymmrad över strömförbrukningen. Vi vill inte att den skall suga ur förbrukningsbatteriet i båten så man måste ladda det varje dag.

Vad har ni för erfarenheter om dom här två modellerna? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en SW Exergon  på 25 liter och solceller på 100w och 2st 110 A gelbatterier och kan på detta köra boxen dygnet runt utan problem. Utan landsröm. En nackdel med boxen är att den bullrar lite mer än dom andra. Men när den väl blivit kall går den inte så ofta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen erfarenhet av dessa kylboxar, men båda kommer på ett par tre dagar att tömma ett 80 Ah batteri till halvladdat om du inte har någon återladdning.

Min personliga gissning är att prestanda är lika för båda boxarna. Minns att jag sett tester av kylboxar både med och utan kompressor, men hi

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en waeco cdf-35 och min förbrukning brukar ligga på 0.5-0.6 amp/h och väldigt tystlåten. Det som jag gör är att kopplar den i bilen dåjag kör till båten och då har jag på frysfunktionen samt när jag kör (har en motorbåt) så lämnar jag på frysfunktion ca 30-60 min så att varorna blir rkktigt kalla o på dessa sätt minimerar jag strömförbrukningen för den håller länge kallt såklart om man inte öppnar luckan för ofta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar.

Havkat, okej hur håller boxen i kyla om man stänger av den under natten? Håller på att kolla på en solcell till båten, dock så skall den få plats på ruffluckan, så den blir inte så stor.

Makey och jussi79. Jo det vet jag oxå, klart att man måste ladda batterierna. Men jag har segelbåt med ett förbrukningsbatterie och ett startbatteri där båda laddas från motorn. Kan kör inte motorn allt för mycket om man inte måste. Mackey, vet du var då hittade testerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liknande box som reserv-kyl i båten om jag ska vara ute länge. Det jag uppskattar på min är möjligheten att ställa temperaturen på graden när med en digital temperaturvisning. Låt vara att boxen inte alltid håller exakt den temperaturen men det ger bättre noggrannhet än med bara ett vred.

Min har möjligheten att koppla in på 230 vilket jag aldrig använt förutom när jag hade fest hemma och hade behov av att hålla skumpan välkyld. Det viktigaste är att maten man lägger i är välkyld och att det inte är för mycket luft i boxen. Använd gärna kylklampar som komplement vid transport om du har utrymme över i boxen.

Om man tittar på specarna för de olika (framgår inte av Seasea's hemsida) kan man se vilken kompressor de använder. De flesta använder samma kompressor och då är det bara isoleringen som skiljer om de drar mycket eller lite vid samma inställda temperatur.

En nackdel med dessa boxar är att det blir kondens som samlas som vatten i botten. Jag har lagt en slags platta som ser ut som gallret i duschavloppet i botten. Annars blir varorna blöta och tex mjölkpaketen börjar läcka.

Vad det gäller vikten så är min erfarenhet att om man fyller boxarna med kylvaror blir de så tunga att de är svåra att transportera på ett bekvämt sätt. Vi har övergått till att transportera i en vanlig kyllåda och lägger över i kylboxen när vi kommer till båten. Kylboxen är i stort sett alltid kvar i båten.

Så, lite av mina erfarenheter. Hoppas de är till nytta vid ditt val.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte direkt kollat hur den håller kylan avstängd men ölen var fortfarande hyfsat sval efter några dagar avstängd. Har också segelbåt och har aldrig haft några problem att starta motorn fast kylboxen varit på hela tiden. Motor Yamaha 9,9 4t m 10A laddning o elstart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade tidigare en Biltema kylbox utan kompressor och den gick inte att köra dygnet runt med samma elsystem.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylar utan kompressor drivs av mycket strömkrävande agregat så det är inte förvånande om du inte kunde köra en sådan.

Välj därför en kompressordriven kyl om du ska ha den i en anläggning med lite strömkapacitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har googlat igen, men hittar inte testet jag tänkte på.

Jag tror (gissar) att du kan utgå från att båda boxarna drar lika mycket. Det finns ingen anledning att tro att den ena är mycket mer effektiv och/eller bättre isolerad än den andra.

Ett alternativ är att bygga en fast kyl/kylbox i båten. Fördelen är att denna kan göras större än 25 liter och att du kan isolera den bättre än vad den transportabla kylboxen är isolerad.

Priset blir ungefär det samma, men det är mer jobb.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en SW Exergon 25 liter för oss. Vi tyckte det var ett vettigare alt och boxen var rymmligare och bättre planerad än 31 liters WAECO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur funkar den då? Utvärdering tack!

/ Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi är väldigt nöjda med kyboxen.

Vi brukar starta den hemma timmarna innan och sätter den i frysläge med maten i och det tar ca 2 tim tills den har uppnåt temp. När den är nere i båten så ställer vi den på +6 C och den håller temp riktigt bra. Den är väldigt enkel att ställa in temp och den håller tempen väldigt bra även en varm dag. Storlekmässigt så är alla kylboxar för små, man vill ju gärna ha mer mat med sig. Men tänker man för sig när man packar så är den riktigt rymmlig.

Den har inte  dragit ur förbrukningsbatteriet vid något tillfälle, trots att den är på dygnet runt i båten ( 4 dygn som mest). Har inte mätt upp hur mycket den drar...

Det negativa är storleken, det är ingen smidig box och kräver lite plats och när den är fullpackad så är den lite tung och otymplig. Men det underlättar att det är två riktigt bra bärhandtag i den.

Så i det stora hela är vi nöjda med boxen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag kikar också på antingen Waeco eller SW Exergon 35l. Hur upplever Ni som köpte SW exergon dess ljudnivå? Min skall placeras i omedelbar anslutning till min huvudkudde så låg ljudnivå är att föredra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag letade för fyra säsonger sedan, till min första segelbåt, efter kylbox. Jag hade kommit fram till box, för att värmen inte skulle rinna in när man öppnade dörren. Kompressor för att få ner elförbrukning. Till slut hittade jag lämplig typ hos Solarlab, försökte beställa men dessa var alltid slut och skulle eventuellt komma in. Till slut tröttnade jag. Hittade tillverkaren till boxarna i Kina. Fick veta att jag var tvungen att beställa hem en halv container.... tänkte att fler kanske hade samma behov som jag, Satte in annons på Blocket... beställde hem en container med boxar i olika storlekar... Behöll en till båten och en hemma, i olika storlekar. Den hemma har jag kvar, står alltid på ute på altanen eller så har jag den med när jag fraktar kall mat till båten.

Intressant eftersom jag sålde boxar som skulle användas som kyl/ frys i massa olika verksamheter samtidigt som jag själv hade möjlighet att testa vilken storlek som passad mej. Tog hem i storlekar mellan 55- 120 Liter.. funkar kanon.

Fabrikat Berier.. den som ja har kvar fungerar fortfarande helt fantastiskt fast den står ute året om och i bilen valda delar på året.

Kompressor, mycket isolering och box... för att värme inte ska rinna in eller det odefinierbara, allt i förhållande till omgivningen, kylan ska rinna ut..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...