Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Petter10

Värmaren värmer inte...

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Jag har en klassisk Wallas i min Nimbus, den startar igång med en rackarns fart men tyvärr kommer det ingen värme däremot blåser den luft ordentligt. När jag har provkört värmaren har det börjat dofta fotogen ganska ordentligt (som tar lång tid att vädra ut). Jag har också råkat ut för att värmaren skenar, den går ej att slå av, tillslut måste man koppla bort den från batteriet.

Är det någon som har något tips, eller liknande erfarenheter?

Med hopp om lite vårvärme och glittrande vatten!

Mvh P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Er det ikke en egen eksosslange med mulighet for å stenge for eksosen på den - slik som på Wallas 1000? - om den ikke er åpen, vil den ikke tenne. Blir ett mottrykk i systemet, og ja lukter ille.

Har hendt meg på Wallas 1000 kokeapparat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det länge sen jag hade en Wallasvärmare, men de har ju sina egenheter.

Eftersom det luktar fotogen går ju tydligen pumpen.

Har du kollat och ev bytt glödtråden? Det får man gör med vissa års mellanrum har jag för mig. Finns att köpa som reservdel/servicesats http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=806&artname=Servicesats%20m.m.%20-%20Wallas%20och%20Thermic&sok=wallas

Länken är till Hjetrmans katalog, men de flesta marinbutiker har nog sådana.

Bil- och Båtvärmardoktorn är väl den riktiga gurun i ämnet. Det brukar finnas sprängskisser och dyligt för många värmare på hans sida. Sidan ser annorlunda ut än när jag var inne sist, men du får leta upp rätt värmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara dränerslangen som inte har ordentlig avrinning. (måste ligga med jämt lut ner till tanken) finns det luftfickor eller böjar uppåt på vägen ner till tanken så hindras återflödet och det blir fullt i dränerskålen---luktar fotogen--- råmar----och sedan stänger den av !

Klassiskt och lätt fixat fel på en Wallas

Är det inte dräneringen och pumpen pumpar som den ska, så är det troligen glödtråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...