Capitan 288 Postad 3 April , 2013 Alla motorer har en vattenpump(cirkulationspump) samt en sjövattenpump som pumpar upp vatten till motorn alt värmeväxlaren Två helt olika typer av pumpar. Bara vattenpump skulle aldrig gå då den är av läcktyp och klarar inte suga upp vatten Min teori är att det troligen skulle räcka med bara sjövattenpump(impellerpump) vilken oftast är rejält flås i. Krockar ju dock när det sitter slutet system på men på en sjövattenskyld motor borde sjövattenpumpen klara jobbet. Sen kanske vattenpumpen har som uppgift att skicka iväg vattnet i olika kanaler på mororna också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 4 April , 2013 Av egen erfarenhet kan jag säga att man inte klarar sig på sjövattenpumpen. När min cirkulationspump gav upp för 2 år sen så var det max 1500 varv på motorn innan tempen rusade, har iof en V8 men utan den så stannar allt varmvatten högst upp. Pumpen på filmen är inget vidare kurant, det ska inte gå så lätt att vrida runt den. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 4 April , 2013 Seahunter: Kan man helt enkelt anse att jag bör byta denna cirkulationspumpen? Väldigt kluven i råden som gäller byte kontra renovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 4 April , 2013 Japp, jag skulle bytt rakt av. Det går säkert att få tag på delar och renovera själv, beror lite på hur händig man är och tillgången på verktyg. Men som du skrev så springer en fabriksrenoverad loss på 3500. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser