Barmeister 4 Postad 1 April , 2013 Hela säsongen 2012 gick smärtfritt med motor och alla dess delar. Exakt samma dag som jag skulle torrsätta båten, vilket innebar en tur på max 10 från brygga till vinterplatsen. Vägen dit innebar att jag fick byta drivrem då den sittande gick av och den sista var på vippen att gå av den också. Vad kan plötsligt ha hänt? Har försökt få svar tidigare och fått frågan om jag ex. har bytt generator och installerat den fel. Svaret är att jag inte gjort något alls. Har en liten teori om att ett av svänghjulen går att rucka lite på, kan det vara detta? Se filmklippet: Tacksam för hjälp i frågan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sniparn 14 Postad 1 April , 2013 Det du vickar på i filmen är inte svänghjulet, det är vattenpumpen. Byt vattenpumpen fortast möjligt, förutom att den äter remmar kommer den snart haverera totalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 1 April , 2013 Är ganska otroligt att det inte läcker vatten från vattenpumpen med det enorma glappet. Eller är vattnet väck? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 1 April , 2013 Jag tror att det är april Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 1 April , 2013 Ok, då vet jag vad det handlar om; Är det s.a.s. bara just den detaljen alltså det hjulet som behövs bytas eller är der något mer jag ska tänka på? Och självklara frågan. är detta något man kan göra själv eller? Tackar! Ps: Nu är det 2 april för den sum undrar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 1 April , 2013 Lekman som jag är så lyckas jag förvirra mig än mer när jag försöker förstå och sätta mig in i det hela.... På denn bild markerat med röd ram: Detta är väl det remhjul som glappar för mig om jag orienterat mig rätt? Den del med blå ram, vad är det? Nästa bild i nästa inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 1 April , 2013 Och här en bild på vad jag trodde var sjövattenpumpen (röd ram)..... Stort tack till de som vill hjälpa mig reda ut det hela! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 2 April , 2013 Det är sjövattenpumpen du har på bild, men sedan har du pumpen för motorn innre cirkulation, precis som på bilmotorn, och det är den du har på ritningen. När axeln är så glapp som du visar på videon är lagren slut och du behöver byta hela pumpen. Ta bort remskivan så ser du bättre hur det ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 2 April , 2013 Den på bilden är det som du behöver byta. Remskivan flyttas över Du bör tömma kylvattnet innan du skruvar lossa vattenpumpen för att slippa att det rinner överallt när du skruvar loss den. Om det nu finns kylvatten kvar. Borde ha läckt med tanke på hur mycket glapp det är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 2 April , 2013 Aha! Stort tack till er båda, då förstår jag. Ska tömma vattnet, har dock inte sett någon vattenspillan under hela vintersäsongen med det lär jag märka när jag börjar demontera. Hittade en som säljer bildelar, kan jag använda mig av sådant, han skriver: Vattenpump B30, NY, motsvarar 430016, den äldre med långa axeln (62 i stället för 24 mm), 800 kr. NY original packningssats till vattenpump B30 (275564), 110 kr Eller var söker jag reda på det som ska bytas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 2 April , 2013 Om din motor är konverterad till färskvattenkyld så att det är glykolblandat vatten som cirkulationspumpen jobbar med kan det nog funka med en bilpump som ju är av aluminium. Båtmotorns cirkulationspump är av gjutjärn som stoppar bättre mot korrosion i en sjövattenkyld motor som jag tror att alla B30 var från början. En aluminiumpump lär inte bli långlivad i salt eller bräckt vatten, i sötvatten borde det funka. Det är inte heller säkert att alla anslutningar är samma på bil- och marinpumpen. Kolla om det går att köpa lager och tätningar för att renovera marinpumpen. Ev. kan du ta lager och tätningar ur en ny bilpump om du inte hittar dessa lösa. Se även http://www.fjordclub.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=612 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 2 April , 2013 Perfekt, lär mig mer. Ja denna motor är sjövattenkyld så då skippar jag aluminium. Vore trevligt att kunna renovera och hoppas på detta. Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 April , 2013 Sjövattenkyld med både impellerpump och vattenpump typ bil? Kan det vara så? Inte hemma på B30 därför min fråga, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 2 April , 2013 Så om jag har möjlighet att renovera så tar jag ju självklart tips på om detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 2 April , 2013 Summa sumarum: Ska jag öppna upp det hela och därefter i första hand försöka renovera, innan jag jagar på med inköp av allt. Hade en person som tittade på det hela väldigt snabbt och han nämde nåt lager som är slut (efter vad han såg på det lösaktiga svänghjulet). Någon som känner sig manad att bistå med vad jag bör göra? Rent ekonomiskt vill man ju komma undan bäst men känner mig mer okunnig i ämnet än tummen mit i handen och tar alla råd jag kan få. Och därmed:OM det finns möjlighet at ordna det hela själv så är jag beredd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 2 April , 2013 Inte mer haj på bil! Men som svar på din fråga: 100 % sjövattenkyld motor på vår båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 3 April , 2013 Kul med B30! Själv håller jag på att installera en Davies craig vattenpump. Det kommer bilder och filmer på hemsidan angående denna pump. www.ockelboc20.n.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 3 April , 2013 Du kan ju vända dig till Volvo Penta http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-26-12795C.aspx och köpa en komplett pump för närmare 13 000 kr... De har också de flesta delar som behövs för renoveringen utom tätningen... Utan tätningen känns de övriga delarna ganska överflödiga...förmodligen någon räknenisse som varit med och bestämt här... Hos Drevdelar http://www.drevdelar.se/index.do finns allt du kan behöva för att renovera, de verkar också kunna renovera pumpen åt dig med utbytessystem för ca 5 000 kr vilket känns prisvärt jämfört med VP även om det också är ganska mycket pengar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 3 April , 2013 Verkar vara ett kul projekt du håller på med. Jag antar att du ska ha din eldrivna pump som cirkulationspump i ett färskvattenkylt system och en impellerpump för sjövattnet samt en värmeväxlare? Det vore ju synd att köra sjövatten genom din fina motor med borrat block och portad topp så att den rostar sönder... Jag ska försöka följa ditt projekt på dim hemsida. När har du beräknat att sjösätta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 3 April , 2013 Hittade en utbytespump där man får en nyrenoverad tillbaka för 3500:-. Vad är rådet: Ska jag öpna upp och kolla skicket på den pump jag har och byta delar eller ska jag slå till på utbytespumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 April , 2013 Är det verkligen vattenpumpen? Det är läääängesen jag hade en B30 så jag kommer fasen inte ihåg hur det såg ut men... 1) Motorn är sjövattenkyld via impellerpump så vad pumpar isf den förmodade remdrivna pumpen? 2) Kanske ser ni nåt jag inte ser men om det vore en vattenpump, borde det då inte finnas vattenslangar anslutna? Just askin' Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larban 68 Postad 3 April , 2013 Jag skulle demontera först och kolla delarna om jag vore du. Då har du även möjlighet att ta med dig grejerna och jämföra när du köper nytt. Håller med om att det är konstigt med 2 vattenpumpar på sjövattenkylt system. Men jag har bara haft sötvattenkylda motorer så jag är osäker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 3 April , 2013 Som jag fått det förklarat i denna tråd så är det en cirkulationspump, se bilder i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 April , 2013 Ja, cirkulationspumpen ser ju ut sådär och sitter på samna ställe i de fall man har färskvattenkylning men utan det så fattar jag inte vad den ska cirkulera.... Det finns ju bara en slinga och där används ju impellerpumpen... Och jag kan inte se några slangar/rör som leder till/från pumpen, om det nu är en sån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 April , 2013 Jag frågade samma sak tidigare, mitt inlägg försvann, men är nu tillbaks efter en sväng i cyberrymden. Efter att funderat en stund svarar jag mig själv: Det är säkert så att VP har svårt att få kylvätskan att cirkulera i hela den långa toppen utan att få varierande temp i olika delar av motorn, även den kortare kusinen har ju sådana tendenser, därför har man monterat en extra vattenpump för att sätta mera rörelse på kylvätskan. Då man inte tillför eller låter någon kylvätska avgå i pumpen behöver man inga slangar. Kan det vara så KillerBo? Till TS skruva loss pumpen och gå till en mekanisk verkstad med den och låt dom byta lager och tätningar, till helt andra priser än vad en utbytes kostar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 3 April , 2013 Ja nu blev jag ju ställd! Vad är då svänghjulet till för som är ihopkopplat med remmen som går via generatorn och motorns drivhjul? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 3 April , 2013 Kollade sprängskissen igen och enligt VP anges de olika delarna som sjövattenpump och vattenpump så visst finns det två måste man väl tolka det...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 3 April , 2013 Pentax skrev bl.a Efter att funderat en stund svarar jag mig själv: Det är säkert så att VP har svårt att få kylvätskan att cirkulera i hela den långa toppen utan att få varierande temp i olika delar av motorn, även den kortare kusinen har ju sådana tendenser, därför har man monterat en extra vattenpump för att sätta mera rörelse på kylvätskan. Då man inte tillför eller låter någon kylvätska avgå i pumpen behöver man inga slangar. Kan det vara så KillerBo? Ja, så måste det ju rimligen vara. Men ändå, var pumpar den (om inget vatten tillförs har den ju inget att pumpa?) Eller tänker jag helt uppåt väggarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 3 April , 2013 Nu har jag inte grejat med B30 specifikt, men jag tror det fungerar på ungefär samma sätt på de flesta sjövattenkylda motorer. Sjövattenpumpen pumpar till termostaten och vidare till avgassystemet för att kyla det i alla lägen. När termostaten öppnar går varierande mängd in i motorn för kylning av den samma. Motorn måste dock ha en intern cirkulation av vattnet som finns i motorn för att inte riskera lokala överhettningar. Där av den motormonterade cirkulationspumpen. Sammanfattning. Vattnet i motorn cirkulerar hela tiden och späds ut med sjövatten i behövlig mängd för att hålla temperaturen på rätt nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 254 Postad 3 April , 2013 Hej. B 30, V6 och V8 har både sjövattenpump och cirkulationspump. Den behövs för att kylningen ska bli mer effektiv. Försök att hitta en begagnad pump i bra skick, då det oftast är svårt att få isär gamla pumpar. Då man monterar färskvattenkylning på B 30 tar man bort och ersätter pumpen med en annan. Så därför finns det nog en och annan pump liggande här och där. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser