Taihamn 0 Postad 31 Mars , 2013 Fick en fundering kring dieselbakterier som många pratar om idag. Håller på att installera vämare i båten och när jag monterade dykröret på ena tanken så passade jag på att lukta i hålet där bulten hade suttit. Det luktade inte helt rent måste jag motviligt erkänna. Jag försökte lysa med ficklampa men hade väldigt svårt att se någonting. Stack då ned en bit papper och lät det suga upp diesel och luktade på pappret, då luktade det helt normalt. Hade en del svar vatten i vatteavskiljarna i höstas, ca 2 dl / avskiljare. Har 2 tankar á 400 liter som är fyllda till max i dagsläget så jag har inte någon lust att behöva tömma tankarna... Brukar det lukta lite halvunk i tanken, någon som vet? Om jag nu har fått bakterier och klägg i tankarna, vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 31 Mars , 2013 I den mån jag luktat i tanken (dvs när jag haft huvudet nära tanken för att själv kolla efter bakterier) så har jag inte tänkt på att det luktar något annat än ren diesel. Men vad vill du ha för svar egentligen? Det finns ju bara ett sätt att få veta och det är ju att titta i tanken för att se hur läget verkligen är. Du har ingen tankmätare du kan ta ut? Eller lysa i ett hål och titta i ett annat? Eller så är det kanske läge att installera en tankmätare för att få ett inspektionshål? Oavsett vilket hade jag omedelbart hällt i Grotamar eller något liknande medel för att åtminstone stoppa ny tillväxt (svart vatten i avskiljaren är oroande). Och sedan hade jag stoppat ner en slang och för att suga upp allt vatten från botten och samtidigt även se om jag får med svart gegga. Om sådan finns vill säga. Det ger en liten fingervisning om läget i alla fall. Jag har använt mig av vacuumpumpen som jag använder till oljebyte för att ta upp vatten: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4490 Men som sagt, du måste nog tyvärr titta efter för att få veta hur läget är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 April , 2013 Håller med Thomas i allt han skriver, du skall absolut titta i tankarna, även om du tömmer en tank åt gången i 2st fat så kan du ju filtrera den dieseln och använda den igen. Svart vatten i vattenavskiljarna tyder ju klart på att något är fel och skall du sova gott i sommar med vetskap om att du kommer hem från naturhamnen så är det nog bara att ta tjuren i hornen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Taihamn 0 Postad 2 April , 2013 Jag tog upp tankmätaren igår och sög upp diesel från botten av tanken men den såg helt ren ut.. Hade inget kärl att föra över det till så jag använde mig bara av en transparent slangbit som jag stoppade ner och satte tummen för ena änden o lyfte upp. Ska prova att suga upp på riktigt över till ett annat kärl för att vara på säkra sidan men jag tror att jag är safe. Dock så anser jag fortfarande att det luktar lite unk i tanken och inte ren diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser