Crona 4 Postad 31 Mars , 2013 Är det någon som bytt gasfjädern på sin Seldén rodkick? Vad kostar det isf och var köpte ni den? Var den svår att byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad 31 Mars , 2013 Här kan du köpa reserdelar http://www.benns.se/mast--rigg/rodkickar/seldén-c-163-1.aspx Du behöver borra ur popnitarna till fästet och därför behöver du också ha tillgång till en popnittång som klarar av nitarna i monel. De billiga från B-tema och liknande håller bara till al-nitar. Svårt? Nej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 1 April , 2013 Nu har jag borrat ur popnitarna. Men ändstyckerna sitter som gjutet. Hur fasiken får man loss dessa? Gissar att aluminiumet kan ka korriderat med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 April , 2013 Hej! Jag hade en kickbom utan fjäder av äldre typ (cirkulär bomprofil) Fick rådet att köpa en ny eftersom gasfjäder till min bom (som liknar din) inte fanns längre hos den svenska tillverkaren, men att det kunde finnas passande gasfjäder i bla england. Köpte därför en helt ny Selden bom storlek 20, (rektangulär profil), sedan väljer man fjäderstyrka efter bomens längd och segelyta. Förrvaring Man skall alltid förvara bomen så att tätningen inte torkar, dvs med samma sida uppåt som när den sitter monterad. Lossa fastoxiderad AL Skulle försöka med 556 eller liknande och låta verka ett tag och sedan värma med varmluftpistol, (AL utvidgar sig rätt mycket av värme) Nitar Monell-nit är bättre än rostfri och finns bara hos båttillbehörs affären. Däremot så har både Biltema och Jula popnittång av bättre typ (2-hands modell) för runt 500:- som klarar större och hårdare nit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 515 Postad 2 April , 2013 Däremot så har både Biltema och Jula popnittång av bättre typ (2-hands modell) för runt 500:- som klarar större och hårdare nit. När jag hade loss ändarna på bommen för att bygga om till singel-reef så köpta jag en två-handsmodell på B-tema. Det gick åt två tänger för att få i åtta nitar. Käftarna i tängerna är i något gjutet material och spricker. Det är min erfarenenhet. Det är möjligt att du har haft en bättre erfarenhet Hasse_O, men jag hävdar att de inte håller för grövre monell-nitar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 2 April , 2013 Kollade just.... popnittången Biltema har idag för 249:- är inte samma tång som jag köpte för ca 4 år sedan (kostade då 550kr). Så då är det säkert som du säger att den de har idag inte håller. Dåligt av B-tema att byta ut till sämre! Återstår då att köpa kvalite för tex 2100+ moms på Swedol eller liknande, eller låna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 974 Postad 2 April , 2013 Jag har vid ett par tillfällen behövt dra kraftiga popnitar i bommen. Vid de tillfällena så har jag hyrt en kraftig popnittång av saxmodell hos en liten maskinuthyrningsfirma. Det kostade 100 kr att låna en dag. Om man inte räknar med att popnita grova nitar så ofta så går det att hyra rätt många gånger innan det lönat sig att köpa för över 2000:- (och så slipper man förvara den mellan tillfällena). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser