Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
S340

Volvo powertrimkolvar

Rekommendera Poster

Har tänkte ge mig på att byta packboxar och tätningar i mina powertrimkolvar.

Jag har den runda modellen av kolvar ( DP-E). Verktyg och tätningar har jag också.

Min fråga är om någon av er har gjort det här, känns som att det borde gå att göra det här utan att ta bort kolvarna helt och hållet från skölden, någon som vet?

 

Volvo själva säljer ju inga packningssatser längre och det finns inte heller några sprängskisser där det går att se hur kolvarna ser ut invändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tog isär mina när dom satt på båten. Svårt, nästan omöjligt att komma åt långt nere vid insidan skölden på de flesta båtar. Specialverktyget med 3 tappar hade dock för mjukt material i mitt fall. Min räddning var stor rörtång med rundade käftar mot cylinderlockens 2-3 mm höga kant.

Bör väl lägga till att mina är DP-A kolvar.

post-10022423-1394237447,9687_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att det borde vara mycket lättare att ta isär dom när dom sitter kvar på båten :)

Proceduren med att få ur låsskruvarna på insidan och trycka loss kolvarna med fettspruta som volvo säger känns som det är bäddat för trubbel på något som suttit fast i 10 år..

Får väl se om verktyget håller annars får jag svarva/fräsa till ett eget. Är dina kolvar fyrkantiga eller runda i änden?

 

Ska ge mig på dom i veckan som kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi samma kolvar, tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man har problem med att hitta tätningar eller packningar så kan man antingen få nya packningar tillverkade efter mått eller om man har med sig den gamla packningen till Momentum i solna där har dom en seal jet som dom svarvar packningar med. eller så kan man kontakta ex Jacking AB  eller Lamisateknik AB båda är duktiga på o-ringar och packningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Momentum har fler tipsat om att dom är duktiga.

Har bytt på två kolvar o har två kvar. Allt var väldigt simpelt utom den grå filtliknande packningnsom sitter över o-ringen. Det gjorde det allt annat ön lött att få i kolvarna igen utan att skada den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte packningsats från drevdelar .se och bytte på mitt DP 290 drev utan att lossa hela kolven från insidan. Med hjälp av rörtång gick det att lossa och få ut kolven för att byta packningarna. Ett tips är att lägga packningarna i varmt vatten, då går det lättare att få dom på plats. Lite olja i cylindern gör det lättar att montera ihop kolven.

/ Zappe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra tipps när det kommer till att montera en så kallad GHI /GHU tätning finns i teflonfylld brons och en del andra spännande matereal så är det att som ovanstående rekomenderar att värma i vatten men också att vira ett varv tunn teflonduk eller bladmässing runt man kan också prova att klämma åt paketet med en slangklämma teflonet har dåligt minne och man får vara försiktig så att det inte blir längsgående repor/inbuktningar i materealet.

På fabrik andvänder dom en tratt vid monteringen!

Om man pratar med momentum så kan dom i vissa fall hjälpa till att svarva en packning i poleuretan den har betydligt bättre minne och är mycket stryktåligare.

En av andledningarna till att andvända ex bronsfylld teflon är ett lågt startmoment/mjuk gång. andvänds vanligt i framgafflar till motorcyklar. ett annat knep att ta till om det är extra dyrt att få till packningar, är att andvända sig av en O-ring av ex 70,80 eller 90 kvallité( det är hårdheten på gummit). Det tillsammans med två stödringar fungerar utmärkt som hydraul tätning. två stödringar behövs för att kunna köra kolven både upp och ned. i enklare hydraulik där pumpkraften är enkelverkande behövs endast en stödring. dessa stödringar finns att köpa på maskindelsfirmor typ Momentum eller Jacking.

Dessa kan också vara behjälpliga med att tala om för dig vad du behöver för storlek på O-ringen. telefon nummer till Jacking är 0227 – 133 22 dom har en alldelles lysande liten katalog som heter Jackings lilla gula. be snällt om att få en sådan den hjälper till med massor av beräkningsformler och talar om vad det finns att tillgå med allt möjligt matnyttigt.

(till en bråkdel av vad andra tar i betalt) oopppsss blev kanske lite reklam där men .....

Dom är för övrigt väldigt smidiga att jobba med då det inte är omöjligt att få saker skickat till sig med ett litet inbetalningskort eller så.

om man har möjlighet till att ex svarva om sitt kolvhuvud så tycker jag man ska göra det.  Det finns så mycket fina och betydligt bättre packningar att tillgå om man gör en ganska liten modifiering. En finmekaninsk verkstad tar kanske några hundringar för att svarva om kolvarna men å andra sidan kan du då köpa packningarna du behöver för tvåsiffriga belopp framöver. bra ritningar på inbyggnadsmått fins för övrigt i den gula boken.

Hoppas att att allt mitt pladder kan vara till nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som förbryllar är att i instruktionen som följer med från drevdelar står det i fet text att denna packning ska monteras torr!

Att då lägga den i varmt vatten känns ju lite motstridigt.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det i instruktioner angående powertrimkolvstätningar. Var försiktig vid montage av kolvstångstätning,väldigt trångt, i gaveln, tips den blir lättare att montera om den värms upp i tex varmvatten ( max 60-70 grader).

Kolvtätningen (platta gråa) skall värmas upp till max 60-70 grader i tex varmvatten, annars är det svårt att få över den över kolven i oskadat skick.

/ Zappe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zappe, då har vi inte fått samma lapp medskickad kan jag säga..

I min står det OBS den grå tätningsringen skall monteras torr! Endast en liten del smörjning i sambamnd med montage

Klart förvillande! Det är ju dyrt att chansa då dom inte går att köpa lösa utan man får köpa en hel packningsats om det går fel för drygt 600:-/kolv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...