Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
studiobtc

Rostfritt-Bästa rengöringsmedelet

Rekommendera Poster

Rostfria saker som halkipar, reglare, pollare, gångjärn osv som är beväxta utav det där gröna smutset som sitter ut av helvete. Inte ens autosol kromglans eller andra båtvårdsprodukter får bort det invuxna smutset. Vad använder man då? Har även textat kolsyrat vatten och inte fan blir det bättre för det iheller :)

Vad kör ni på? svavelsyra???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Prova betpasta, såna som svetsar rostfritt har säkert det.

men se till att skydda resten av grejorna,och inte minst ögon  och hud,innehåller bla svavelsyra och saltsyra....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

haha :) Betpasta är kanske lite overkill i mitt fall...jag tänkte om det fanns nåt som vanliga lekmän kan få tag på i handeln...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När firman som byggde om peket til min förra båt hade svetsat klar och betat fick jag i uppgift att polera hela härligheten med en speciell polerskiva som sattes i polermaskinen. Det blev blankt som bara den. Fanns i ett par olika grovlekar. Jag har köpt egna senare för att polera andra saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy!

Var det en lumpskiva plus polervax du använde, eller något mer avancerat? Fördelen med lumpskivor är att de är billiga och fungerar bra också på oreglbundna former, typ knapar etc.

Om inte du har något ännu vassare skulle jag rekommendera TS en lumpskiva, först med Autosol och sedan polervax för rostfritt. Det finns också en sorts polerbollar som man kan sätta i borrmaskinen. De är konstruerade ungefär som borstarna i en biltvätt med massor med tygremsor som sticker ut radiellt. Köpte några på båtmässan för några år sedan och de är i vissa fall ännu bättre än lumpskivor. Fungerar bra både med autosol och polervax.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter konstigt att det växer något grönt på rostfritt stål... och särkilt något grönt som inte går att polera bort med Autosol eller andra båtvårdsprodukter.

Är du säker på att det är rostfritt du har? Kan det vara kromad / förnicklad mässing eller brons? Mässing och brons kan få grön ärg, men den borde du ju fått bort när du polerat/slipat med Autosol. Om det inte är rostfritt bör du inte slipa mera på materialet, då slipar du bort den kromning / förnicklong som fortfarande finns kvar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm...är det inte rostfritt så ärr det satan ta mig bra fake rostfritt...det är liksom kraftiga missfärgade inbitet skit som man inte får bort...

visst blir det bättre resultat efter 20 minuters polering, kommer inte åt med maskinen heller så går för hand....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni får inte ställa så svåra frågor till en gammal, i det närmaste senil gubbe. wink Året var 2006

Jag tog mig nyss ner i garaget och mot min förmodan hittade jag resterna av den skiva jag köpte.

Skivan köpte jag hos Bertils Järn i Kungshamn - en lite lokal järnaffär. De hade skivan i lager. Så bor man på ett lite större ställe så borde det va lätt att få tag på.

Fast kanske inte. Jag har ju haft båt i Stockholmsområdet och har fortfarande barn och barnbarn och en halvtaskig sommarstuga där. Det är inte alls lätt få tag på grejer. Vill man ha nåt som ligger utanför K-rautas eller Bauhause´s sortiment är det ganska svårt. Det har hänt att jag åk runt en halv arbetsdag utan att få tag på det jag behövt och åkt hem till Kungshamn och köpt det på järnafären eller elaffären hemma.

Priserna är ju annorlunda också. På Täby Järn betalade jag 800 kr för ett 20 mm coromantborr som jag hade när jag kilade berg. Det gick åt några stycken. Jag köpte dom sista de hade. När de borren var slut hade jag arbetsdagar kvar. Efter att ha beökt samtliga järnaffärer, uthyrare mm i ett ganska stort område utan at de hade borr med den stora nacken, som passade i min borrmaskin, hittade jag Hiltibutiken i Solna. Som tur var hade de bara ett borr. Det kosta 1 195 kr.

Hemma i Kungshamn betalar jag 500 kr för samma borr.

Nå ja.

På Skivan står STANDARD ABRASIVES TY-27 UNITIZED DISC

Size 4-1/2 tum GRAIN 632

och ett nummer; 811632

Nu kan jag ju inte garrantera att det passa det du skall göra och jag har för mig att skivorna var ruskigt dyra.

Lumptrissa är nog inte fel det heller och kanske ytterligare finare polermässigt än den skiva jag har.

Det finns ju olika grader av rostfritt. Fast det skall väl va syrafast för att va ok.

Men även rostfritt rostar om det inte är blankt.

Är du inte säker på vad det är så kan det naturligtvis va nått annat material.

post-945-1394237447,4879_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa med SVINTO tvålull, det brukar det mesta bli blankt av. Billigt och lätt att få tag i.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan ett förslag är  ( sical trissa) tillsammans m polervax det brukar polerproffsen använda  jag köpte från classe förut men han verkar ha slutat me sånt Försök i en större lokal jänaffär Flink ellerlikn.  lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att det du pratar om är förnicklad mässing och då kan du inte få bort ärgen på annat sätt än att göra en ny förnickling på en ytbehandlingsverkstad, sen som Rascal skrev att Svinto är bra på rostfritt,så är det ett mycket bra sätt att matta ner ytan på sikt och göra den svårare att få blank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att Du ska prova innan Du svarar, för det verkar Du inte ha gjort !

Så länge SVINTO löddrar så repar det inte. 

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har jobbat med rostfritt bl.a inom livsmedelsindustrin i 30 år och Svinto som rengöring och polerande använder man absolut inte å detta på sikt mattar ner ytan och gör den svårare att hålla ren och blank, du däremot verkar inte särskilt hemma i ämnet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Du själv skrev talar vi nog om ärgad krom/förnickling, och då är SVINTO bra !!

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni får inte ställa så svåra frågor till en gammal, i det närmaste senil gubbe. 

Ledsen Tommy! Vi ungdomar tänker oss inte för alla gångersmiley

Vet inte hur långt du har till Uppsala när du är på ostkusten. Där finns i alla fall en affär som heter Maskin och Verktyg. Inte billig men har hela proffssortimemtet. Det bästa är att även vi oproffsiga kan handla där.

Skriver Sea Maniac (som fyller 70 till hösten)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nog är det så att det gröna är mässing som ärgar igenom nickel och eller krom, och då är Svinto bra, helt klart :-) ( men det ärgar snabbt igenom igen, om ytbehandlingen är slut)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man bör ju efterbehandla med någon form av kromskydd efter rengöringen, oberoende om man använder SVINTO eller något annat.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var ju mina inledande rader med gammal och senil mer tänkt som ett skämt som du också förstod. wink Jag blev oerhört imponerad av mig själv att jag kunde gå ner i garaget och direkt hitta rondellen som jag inte använt på en himla massa år. Den låg för övrigt precis där den borde ligga. Det var det jag blev mest förvånad över.

Vi kan också konstatera att när du var tolv, var du dubbelt så gammal som jag - det är du inte längre.

Till Uppsala har jag ungefär 8 mil från min stuga. Var i Uppsala och lyssnade till Milo Dahlman sist jag var i Stockolmstrakten. Träffade för övrigt Cia Raude och Kalman där.

Fördelen med mindre orter är ju att man är känd både med det utbud som finns och med personalen i de olika butikerna. Peronalen i de butikern jag brukar handla känner mig väl och jag får alltid det jag handlar till bra priser. Är det nåt man inte har hemma, så får de hem det på ett par dar. Så i princip så finns allt att få tag på här hemma utan nåt större besvär.

Båtföreningen i den hamn jag ligger går ut med att medlemmar får rabatt hos vissa affärer. I den affären jag handlar nästan dagligen (pga jobbet) brukade jag nån gång lite skämtsamt tala om att jag är medlem i Springets båtförening.  Svaret blev att då måste dom ha lite mer betalt om jag bara ville ha båtföreningens rabatt.

För att återgå till ämnet, så underlättar det om man har rätt grejor för de olika arbetena. Sen kan man ju inte ha allt, utan man får försöka klara sig med de medel som står till buds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

35 år i läkemedelsindustrin. På vårt uppskalningslab användes uteslutande Svinto för rengöring av rostfria kärl. Däremot inte till högglanspolerat rostfritt. Jag ställde mig därför lite tveksam till det du skriver. Probieren geht immer yber studieren säger tysken. Med det citatet i minnet hämtade jag in en stump obegagnat pulpitrör och gned utav h...med våt Svinto på halva stumpen. Jag måste ge dig helt rätt (även om det naturligtvis bär emotsmiley). Den svintobehandlade delen hade mycket fina, men synliga, slipspår i ytan. Upprepad behandling skulle säkert i längden leda till nedmattning och en yta som skulle bli svårare att hålla ren. Vet inte om ytan på förkromat eller förnicklat är hårdare. Hade ingen provbit och kände inte för att ge mig på bilen.

Grabbarna på labbet hade nog bara inget val, med tanke på den ibland mycket svårbehandlade kemiska smutsen.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så är det man får små små repor som är en utsökt bakteriegömma, så inom all tillverkning av sådant som kräver hygien är Svinto bannlyst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, jag är ännu mer tveksam till Svinto på förnicklad mässing. Förnicklingen är ju ännu mjukare än rostfritt, och när jag testat har det blivit ordentligt repigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att inte någon ska känna tvivel angående hygienen när det gäller läkemedelstillverkning vill jag poängtera att vårt uppskalningslabb jobbade med kemiska substanser som tillverkades endast i experimentsyfte. Dessutom skulle en snöboll ha större överlevnadschans i helvetet än en bakterie i den miljön.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns egentligen ingen anledning då ytbehandlingen på detaljerna redan är slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror ni det skulle va skillnad om det är 10 grader varmare ute vid polering med autosol?

eller om man sätter på autosol en time innan och sedan polerar eller det har ingen betydelse?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslog sical skiva sådant som polerprofsen använder tills m polervax det repar ej o utmärkt för att polera höglans, men räkna m att det skitar ner runt omkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda som händer är att du får en yta som lurar ögat en mycket kort stund, har du en rostfri yta som blir grön så är det oxid från mässingen under kromet eller oftast nickel som läcker igenom, så detaljerna kommer bara att bli hyfsade för en kort stund vad du än gör! Åk med detaljerna till en ytbehandlade och fråga på pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...