Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Kenbja

Katastrofbroms HAHN

Rekommendera Poster

Katastrofbromsen löstes ut på grund av misstag är det någon vet hur man återställer/montera åter sprinten på en Hahn påskjutsbroms ??

Handbromshantaget stannar ej i urlagt läge fjädrar bara åter håller man ned den manuellt så snurra hjulen utan problem

Det är detalj 27 på sprängskissen som är sprinten som ryckts ur

http://www.recambio.se/amoxords/typsida.asp?typ=400&texten=Hahn+P%E5skjutsbroms+ABR+15%2C3%2FK-S+54

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Av sprängskissen att döma  ser det ut som på min förra släpkärra.

Det går åt 2 personer för att fixa.

Man drar upp handbromsspaken hårt utav bara den å så lite till. Medan man håller den där pillar person nr 2 in sprinten. Det går lättare om draget sitter på en kula på en bil så vagnen inte flyttar sig. Man får trycka ihop kolven hårt utav bara den.

Hade tung last på flaket. Backade in snitsigt exakt. På med kulskålen, men ajjjj. den var inte riktigt kopplad-omsluten. Körde iväg.Pang! Katastrofwiren drog ut sprinten och där satt jag. Applåder! Det var så jag lärde mig hur man gör. Fast det är preskiberat idag. smiley

Därför skall kontakten för lyset sitta rakt bakåt och inte snett och dragavlastaren inuti stickproppen dragen hårt, så när kabeln rycks ut skall det inte gå sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Topp Kalman tack för infot skall till båten i morgon så då skall det fixas

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det fixat och det var tvärtemot Kalman ;-) man var tvungen att pressa ned handbromshantaget så mycket man kunde då kunde man pilla in sprinten i hålet men tack i allafall

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Va bra det löste sig. Men oj, minns jag så fel. Vid närmare eftertanke, man drog upp handtaget, satten pinne/spärr nånting, sedan som du söger pressade man ihop genom att trycka ner å då kom den där lilla krokiga pinne. var det så?

Nåväl, skönt det löste sig.

Törs du, kan du, vill du berätta varör det löste ut?

Skämmigt? Eller kan du bjuda oss andra på lite skratt? Jag har berättat om min fadäs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...