Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Mange249

Söker bottenfärg som är vit på riktigt

Rekommendera Poster

Har de senaste 8 åren kört med Hempel Mille Light Vit på båten och det har fungerat kanon. Problemet är ju att man som bekant inte längre kan köpa denna i affären då zink är förbjudet. Paradoxalt  infördes ju zink för att kopparen förbjöds, samma koppar som nu åter igen är laglig.

Utan att fastna i förbudsträsket för mycket är min fråga vart jag hittar en vit bottenfärg som ser vit ut även i vattnet. Det sägs ju att de nya kopparfärgerna får en annan nyans i vattnet, då de reagerar och att man iom det försöker parera färgmässigt utan 100%-igt resultat.

På båtmässan pratade en kille på International om en färg de hade som var gjord på en annan variant av kopparförening och som därför var helt vit. Kanske var det Trilux(jag minns tyvärr inte säkert vilken han pratade om)?

Den färgen skulle också vara hård och slipbar, så man kunde få en fin yta. Detta låter intressant för mig då jag märkt en klar skillnad innan och efter jag jämnade till min botten på Flippern(fartökning från 44-47knop:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Lefants copperNautica vit och den tycker jag står sej bra hela säsongen. Det är en hård bottenfärg, vet inte vad du använder för sort men kolla upp det.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med Trilux Hard vit i en säsong förr året och är jättenöjd. Vi drog på ett till lager inför sjösättning i år, men egentligen behövdes det inte.

Fördelen med hård färg är att den inte fastnar på kläder om man passerar på 3 meters håll så som de mjuka skitfärgerna gör.

Helt uppriktigt förstår jag inte att det är tillåtet med dessa mjuka färger. Grannbåten på varvet har en illblå färg som han blåser av de sista resterna av varje höst med högtrycken. Verkligen miljövänligt med motsvarande 2 burkar färg rakt ned på landbacken. NOT!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mej gärna om jag har fel.

Men bör man inte stryka på inför varje säsong om man vill ha ett bra skydd mot påväxt?

Kopparn lakas väl ur efter x antal månader, tror tom det står så på min burk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Stämmer detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp det stämmer

Har man tex fartygsfärg med mycket koppar i så behövs det inte målas varje år men har man vanlig färg så är det nog varje år som gäller. Iaf på västkusten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Osäker på urlakningseffekten © men här kommer i alla fall en bild på vitheten. Jag tycker den är tmligen kritvit, men sen är jag litet förgblind också.laugh Ja den är bottenmålad på bilden.

post-10021949-1394237489,2194_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde vit Trilux säsongen 2006 i Blekinges bräckta vatten. Botten blev pissgul efter bara några veckor i sjön o det såg förj-vligt ut, dock ingen som helst beväxtning. Året efter blev det svart färg. Osäker på vart S-B håller hus men att dömma av hans erfarenheter har man ändrat receptet på färgen eller är hans hemmavatten gynnsammare för vitheten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag menar är att kopparn i färgen försvinner och inte har samma effekt mot påväxt men färgen i sej förblir givetvis vit iaf på min... Det kanske är olika i olika län ;0)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bild från några veckor sen innan bottenmålning. Litet svårt att se kanske, men den är nog rimligt vit i alla fall.

Oavsett vilket har jag svårt att se att det finns någon bättre vit motorbåtsfärg på marknaden i nuläget.

post-10021949-1394237489,2842_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, nu händer det mer i tråden:D

Låter som att jag prövar Trilux eller Nautica nästa år. Har en släkting som prövar Naitica i år, så får se hur det faller ut.

I år kör jag på det som är kvar av min Mille Light. Blir mindre färg att ta bort när jag byter system om jag kör bort det sista...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...