zmira 0 Postad 30 Mars , 2013 För er som har dieselmotor rekommenderar jag att ta en titt i er bränsletank. Enl.Sjöräddningen är de flesta larm orsakade av motorstopp och då ofta bränslestörningar. Som de flesta vet har vi stora problem med dieselbakterier sedan det började blandas RME i dieseln. Själv hade vi inga problem förrän 2011 då vi drabbades av igensatta filter på semesten i Gryts skärgård. Fick då misstankar om att det kunde rära sig om Dieselbakterier. Jag hade då ingen inspektionslucka i tanken och tanken satt som så många andra väldigt illa till. Våren 2012 borrade jag upp ett hål i tanken för att montera en bränslegivare, Vad jag såg när jag lös med lampan ner i hålet var ingen rolig syn. Resten av hisorien kan ni läsa här :http://batliv.bloggplatsen.se/2012/05/26/7982550-rengoring-av-dieseltank-fran-dieselbakterier-dieselalger/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Mars , 2013 Även om jag tankar diesel utan RME så tar jag en koll i tanken varannan vinter vilket inföll i år, helt rent och fint, tillsätter Grotamar vid varje tankning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 30 Mars , 2013 Jo, Jag känner igen problemet. För några år sedan fick vi motorstopp nästan varje gång vi var ute, trots flera försök att göra rent tanken och byta ut bränslefilter. Men så gjorde jag en radikal lösning: Jag köpte en 12 l tank på Biltema, och sedan var det inga problem. En liten tank räcker till vår lilla snipa. Den diesel som blir över ger jag bort till en traktorägare på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 30 Mars , 2013 Vi har sett till att ha inspektionslucka (ej orginal) på diseltanken på vår nya båt. Dessutom har vi isolerat tanken för att minska tempsvängningarna som orsakar kondensen. Vi tankar EcoPar när vi ligger i Uppsala ´(helt syntetiskt) och alltid på sjömackar i skärgården vilka vi hoppas inte har inblandning av REM. Som seglare har man ju fördelen att man har en framdrivningsmöjlighet till om motorn inte vill men nackdelen att man inte gör av med så mycket disel så den kan stå ganska länge i tanken. Ibland har vi blandat in bakteriedödande medel i tanken för säkerhets skull. På vintern har vi gjort på olika sätt genom åren. Ibland har vi haft den full och iblan helt tom (varvstraktorn är alltid hungrig). Båda sätten är bra för att slippa kondens och beväxtning. I år har vi dock haft halvfullt vilket inte är bra. Det blir nog till att göra som TS vill - titta ner i tanken och hoppas på det bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 30 Mars , 2013 Det finns lösningar även utan manlucka. Om du ine kankomma åt eller titta ner i tanken så kanske du kan gröa som jag brukar göra. Lossa på bränsleslangen och lirka ner slangen till din motoroljepump så långt ner i botten du kan. Pumpa sedan upp vatten och annan sörja innan du sjösätter. Prova att sticka ner slangen ett antal gånger på olika sätt för att komma åt allt vattnet i tanken. Kvarvarande diesel kan man hälla tillbaks tillsammans med algdödare. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Mars , 2013 Jo man har ju hört talas om såna som fått problem. Kompisen fick det på väg hem från Skagen. Hade en båt i följe som tur var. Fick inte ordning på problemet på sjön, men tog sig hem. Min nuvarande båt har gått i Tyskland och kom via Danmark till Sverige. Förra ägaren blev allvarligt sjuk under hemselingen från Köpenhamn och båten blev liggande i några år. Tänkte på att öppna manluckan och göra ren dieseltaken nästan från början, men det stannade bara vid en tanke. Tror det var efter tredje sommaren, när det var relativt lite olja i tanken som jag kom till skott, öppnade manluckan och pumpade ur den olja som fanns. Har för mig det var ca 50 liter. En possitiv överraskning var att det inte var mer än en knapp deciliter med skräp i tanken och inte tillstymmelse till nån seg klibbigt gojs som dieselbakterierna påstås ge upphov till. Jag har ändå fyllt på diesel med dunkar och som jag hämtat på den tapp som ligger inte långt från hamnen. Det hände även att jag fick ner snö i tratten vid ett par tillfälle när värmaren gjort slut på oljan i tanken. Efter det har jag bara fyllt på tanken på en sjömack och dessutom kommit ihåg att fylla full tankt innan jag lagt båten på vinterplatsen. Det är dessutom skönt att ha kollat att allt är ok. Har ju visserligen segelbåt, men det är ändå mindre trevligt om man skulle få motorstopp i nåt känsligt läge när man behöver motorn som bäst. Bifogad bild visar tanken när den var ren. Glömde att ta ett kort innan, men det var nästan ingen skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 30 Mars , 2013 Jag har två tankar på 150l st sammankopplade i min båt, har inte rengjort tankarna med där sitter en avskiljare mellan tankarna som var fulla av svart sörja...undra vad man hittar i tankarna när det är dags... Hur rengör ni era tankar på bästa sätt? Är det bara till att suga upp slammet med nån form av våtdamsugare? Sköljning? Högtrycksvatten eller vad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 30 Mars , 2013 Som sagt, jag använde pumpen som jag använder när jag byter olja i motorn. Funkade kanonbra. Du behöver inte tömma tanken, bara suga till du inte får upp mer vatten soh sörja. Om du har tankarna sammanbundna så kanske du har några kranar så att du kan tappa ut vattnet istället för att puma ut det. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Mars , 2013 Har du ingen manlucka? Jag tror ju mer på att göra rent tankarna ordentligt åtminstonne en gång, så man säkert vet hur det är ställt. Nu behövde jag inte göra nån större åtgärd i min tank då det i stort sett inte fanns nån skit. Pumpade ur dieseln med en handpump och filtrerade oljan genom en tratt, så jag fick bort den skit som följde med pumpen. När pumpen inte tog mer, torkade jag helt enkelt ur resten med en svamp. Högtryck kan ju va effeltivt, men det skvätter så väldigt, så det kanske blir skitnare runt omkring än det var i tanken. Om det skulle va dieselbakterier i tanken måste man nog tillgripa nåt medel för att få helt rent - 'ven i rör, slanga och filter - ev byta vissa delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
studiobtc 0 Postad 30 Mars , 2013 jo där sitter lite kranar på tankarna...det som är det jobbigaste just nu är att där var nästan 200 liter diesel i tanken vid köp från i höstas så det lär ju ta ett tag att bränna ner det till en nivå som gör det behagligt att rengöra.. där är inga synliga luckor på tanken vad jag kan se..men det lär ju bli till hösten när dieselnivån sjunkit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 30 Mars , 2013 Skippa rengöringe, tappa bara ut vatten och slem. Vid första tankningen, tillsätt medel för att förhindra fukt och beväxning vid första tankningen. Jag har mycket svårt att tro att det går att tvätta bort dieselbakterierna. De finns överallt, men gör ingen skada så länge det inte finns vatten tillgängligt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonke_66 3 Postad 30 Mars , 2013 Nej jag vågar inte.. Men ingen skit i filterna i alla fall. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser