Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
studiobtc

landström fundering

Rekommendera Poster

I nya båten finns inget landströmscentral och jag har tidigare aldrig behövt 220v i båten. Men nu har jag ju en fast monterad laddare och en frostvakt i motorrummet när det är kallt. Jag har dragit en landströmskabel från min splitternya elstolpe på bryggan och kopplat den till en kabelvinda där jag kopplar kn laddare frostvakt och ibland verktygom de behövs.. borde jag installera nån landströmscentral.?? Gärna argument för varför jag borde ha en sådan också då jag själv har begränsadkompetens inom detta område...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att veta:

Enligt ISO13297 skall installation av 230 VAC landström göras av en elkunnig person, och installationen skall isolations- och kretstestas innan den tas i drift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är tydligen inte helt enkelt.

Kryssarklubben har haft en arbetsgrupp i frågan som tagit fram en skrift i ämnet.

Var på ett seminarium med Magnus Sterky i SXK`s regi där han talade i ämnet.

Tydligen har man i arbetsgruppen kommit fram till att det bör va en jordfelsbrytare på 10 mA. De vanliga som sitter i de landströmscentraler är ju på 30 mA.

http://batteknik.se/2010/Landstr%F6mRev3.pdf

post-945-1394237446,8061_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok .. Men om man har en landströmscentral så ska ju den duga tycker man?

Men jag har ju en fin landströmspåle vid bryggan så inte ska jag väl behöva en i båten också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det räcker med en jordfelsbrytare i landstoplen.

Men det spelar ingen roll om man har flera i serie, så att ha en landströmscentral i båten är bra om man ska koppla in sig på okända ställen som ev inte har någon.

Nu ska jag inte argumenera emot sakkunskapen men en jordfelsbrytare med strömgränsen 10 mA kan kanske vara lite nervös och utlösa lite för ofta.  Det är bättre ju lägre strömgränsen är men jag tycker man inte behöver ha dåligt samvete om man kör med en 30 mA:

Och man behöver inte överarbeta. Om du bara då och då behöver el för lite verktyg och kanske lite laddning vid hemmabryggan som har jordfelsrytare i stolpen så räcker sladdvindan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En landströmsinstallation i en fritidsbåt ska utföras enligt ISO 13297 vilket bla innebär att det ska finnas en JFB ombord. Här finns lite skrivet http://batteknik.se/2010/Landstr%F6mRev3.pdf som även tar upp jordning och storlek på JFB. Har man bara en lös förlängingskabel så behöver man ingen landströmscentral ombord. Men kolla vad stolpägaren säger, på vissa ställen får man bara ansluta en korrekt installerad båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...