Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
studiobtc

Ny vattenpump och kran

Rekommendera Poster

Hallo!

Har en impellerpump från Biltema som jag ska installera i båten..Jag är lite förvirrad kring hur jag löser det med det elektriska.

Ska jag låta pumpen gå hela tiden och bara ha en kran med ventil på eller är det bästa att ha en kran med nån form av strömbrytare?

Är ganska ny på det här och mottager tacksamt tips på en bra lösning för installation av pump och blandare..

Har som sagt koll på det mesta men vill ha en bra lösning för inkoppling av elektriciteten på ett vettigt sätt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Impellerpump-259747/ du har så måste du ha någon form av strömbrytarfunktion som stänger av pumpen när du inte använder den. Kran med inbyggd brytare eller en tryckvakt. Tryckvakten är jag osäker på om den fungerar med impellerpump. Det bäste är om du kan byta ut pumpen mot http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Tryckvattenpump-25979/ i stället. Om inte skulle jag välja kran med inbyggd brytare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så rakt av borde jag klara mig på att köpa en utkastare och montera en strömbrytare till pumpen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det fungerar. Glöm bara inte att stoppa pumpen när den inte används och att inte köra den torr, för då blir den inte långlivad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä torrkörning har aldrig fungerat.... :)

Tack för hjälpen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan troligen inte använda impellerpumpen ed tryckvakt, pumpen ger endast 0,8 bar. Men du kan köra med strömbrytare, jag tycker fotstömbrytare är praktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en liknande pump, som jag kör via en fjädrande vippbrytare. Fungerar alldeles utmärkt. Tänk bara noga igenom var brytaren ska sitta för att vara bekväm att använda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...