mats15 0 Postad 29 Mars , 2013 Hur justerar man fäkten i en wallad 2400? den går väldigt sakta. Bygeln som man ska ta bort vid montering av termostat,är det viktigt att den sitter på manöverpanelen när det inte finns någon termostat? Märkte att den var borta idag. Går det att isolera så att ljudet från pumpen blir lägre? Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 9 April , 2013 Jag tror att bygeln ska tas bort bara för att värmen skall kunna justeras via en termostat. Utan termostat behövs bygeln för att värmaren skall kunna köras med reglaget. Den har alltså inget med själva fläkten att göra. Det ska finnas en separat kontakt för fläkten markerad 1/1 för full fart och 1/2 för halv fart. Om fläkten trots detta går dåligt är den troligen skadad på något sätt. Värmedoktorn i Spånga kan fixa den, men det finns fler serviceställen förstås. Delarna är dock ganska dyra... Det kan löna sig att försöka reparera den själv. Manual finns här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 9 April , 2013 Sätt dit en bygel och testa. Jag vet inte hur det är på denna modell men andra Wallas är det så att fläkten går ned på lågfart när värmaren är varm och bygeln tas bort. Dvs termostatfunktionen finns bara när värmaren är varm och termostaten reglerar fläkthastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 April , 2013 Tröttnade på problemen med fotogendriften och byggde om Wallasen till gasdrift. http://lasselundell.se/wallas.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 9 April , 2013 Imponerande bygge Lasse-L! Högre prestanda och mycket lägre pris. Oslagbart! Till trådskaparen: Det är alltså så man ska göra för att få bort det irriterande ljudet från fotogenpumpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats15 0 Postad 9 April , 2013 Satt dit bygeln för termostat styrningen men ventilationsfläkten går lika sakta på 1/2 värme så att den löser på överhettningskyddet , vet inte vad jag ska göra börjar bli riktig tråkig denna värmaren. Funderade om man kunde sätt in en strömställare (potentiometer) på 1/1 värmen så man kan reglera fläkten med den, tror ni det skulle funka? Annars är det väl att byta motorn till fläkten, borde finnas liknande so borde passa tycker 2000:- är väl mycket för den . Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 9 April , 2013 Bygeln motsvarar att termostaten kopplar till lågfart enligt ritningen i manualen (länk i tidigare inlägg). Utan bygel kan man inte koppla om till lågfart manuellt utan allt blir högfart. Om fläkten ändå går för dåligt beror det kanske på att lagren i fläkten är slut, eller att den får för låg spänning kanske...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 9 April , 2013 Har du provat att koppla 12V direkt till fläkten? Om den inte får full fart då så är det fläkten som är kass. Kanske du kan prova att smörja upp lagren? Notera att det finns två fläktar - förbränningsluftfläkten är också viktig att kontrollera. Ett annat vanligt fel kan vara att brännaren sotat igen. Då behöver du plocka isär och tvätta rent. Jag fick ut massor av svart sot ur min Wallas 2400 då jag spolade ur den. Dock behövde jag besöka värmedoktorn och byta pump för att få den att gå bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mats15 0 Postad 9 April , 2013 Ok Ska kolla men var sitter lagren på ventilations fläkten? måste man plocka isär motorn från fläkthjulet? Kan det vara spänningsfall när den går normalt (?) helfart? hur testar jag det isåfall borde det inte fullfart om man sätter 12v på motorn direkt? Sotat ur har jag gjort skapligt tror jag. mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 9 April , 2013 Tackar för det, slickar i mej berömet. Tyckte inte att Gas-Wallasen lät bra när den brann, bytte till den mindre brännaren från spisen, (lite strul, brännaren matas från andra hållet). Och si på tusan, det lät bättre, och tempskillnaden på luft in/ut steg till > 20 grader. Nu får projektet ligga nere ett tag, sjösatte segelbåten i går. Kommer troligtvis att montera Wallas-gas i en mobil enhet ,= låda i sittbrunnen med värmeslang in till salongen, för att användas då min fotogendrivna strejkar, eller fotogenen tagit slut.. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser