Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
danielob

Segelbåt med sänkköl eller fällköl för familjesemester? Albin 57?

Rekommendera Poster

Jag är på jakt efter en segelbåt med sänkköl eller fällköl så att jag kan lägga till vid vår brygga där det är lite grunt. Båten ska användas till kortare semestrar för 2 vuxna och 2 barn.

Är Albin 57 ett vettigt val?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, både ja och nej.

Hade en 57:à i många år så jag har lite egen erfarenhet. Plus & minus?

Positivt är att den lilla Albin 57 seglar mycket bättre än man kan tro, undervattenskroppen tycker jag var avancerad för sin tid... Hon kan plana!

Bra pris också, ska du ha en modernare båt, Campus t.ex. så kostar det >100' till i inköp? Och så stor skillnad är det inte...

57:an är också enkel att sköta, inget vatten och inga genomföringar.

Allt perfekt alltså? Njaeeee.... Som alla båtar på 5,7 meter så är hon helt enkelt liten. Designen är smart inuti, inget tillkrånglat utan fyra rejäla kojer, helt okej.

Men, det finns då inga stuvutrymmen, jag har sovit fyra i båten men då var det trångt helt enkelt, funkar nog med små barn? Jag hade en grej som räddade lite, en supstuga! Dvs ett heltäckande kapell för sittbrunn. Du får ett rum till, verkligen bra... Du kan stuva där under natten.

När barnen var större så fick de bo i tält iland, spännande tyckte de då.

Sammanfattningsvis så är det en billig båt, menar detta positivt nu! Ska du testa konceptet så tycker jag en 57:a är en kul båt, lite jollekänsla.

Ska du vara ute veckovis -mer bekvämt - är prislappen nog tiodubbla?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som funkis beskriver det är det en liten båt. Är du ändå spekulant bör du leta efter en med originaltrailern till eftersom man kan sjösätta själv med denna. Hembyggda vagnar är det nog lite si och så med det. Ca 400 båtar byggdes, först som helt färdig och senare som halvfabrikat för att hålla nere priset. De fanns även i två utförande där den tidigare var med flytskum under kojerna i ruffen. Detta fick till följd att stuvutrymmena var starkt begränsade. Jag har nummer 350 och med originalvagnen. Köpte denna båten just för att ha en semesterseglare där man är mer mobil och flexibel. Båten är ingen nybörjarbåt anser jag då den med sin lätta vikt på 800 kg kräver viss kunskap om trimmande för att hålla fart i båten.

www.albin57.net

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också lite sugen på en Albin 57, men kan inte segla och är nog mest ute efter det relativt stora campingutrymmet man får jämfört med en motorbåt för samma pengar.

Hur stor motor kan och bör man ha på en Albin 57?

Om man går för motor, styr man då med rodret eller motorns rorkult?

Brukar det vara något problem att gå för motor, är den bångstyrig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en 4 hk har jag på min och det räcker, då ligger jag ändå på västkusten med de vågor vi kan ha.

jag styr med både roder och motor för att undvika att rodret går i propellern och risken att trasa sönder detta.

bångstyrig tycker jag inte den är, det är klart släpper du rodret så blir den en tvålkopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Storlek? Budget?

J-boats har ju en eller två som verkar vara rätt poppis på ställen där djupet är begränsat och Pogo har väl en ny på gång elle precis lanserat en som verkar rätt fräck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kostar en J/70? 350 Tusen? TS jämförde mot en motorbåt i samma prisklass, ungefär 20-25 tusen kanske. En viss skillnad. Och en Pogo är väl inte billigare den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte inte ens på en J70, den kanske är lite väl spartansk för att övernatta i med 2 vuxna och 2 barn. Men J100 eller vad den heter, som en J109 med grund köl och centerbord tror jag?

Jag föreslog inga direkta budget alternativ, men  TS inte skrev något om prisklass heller så jag tänkte bidra med att vidga vyerna lite..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonas P vidgar till 1-2 miljoners alternativen? Ja det är fina båtar...

Om jag fortsätter att berätta om min Albin 57, inköpt för ca 20,000:- så hade den säljaren ingen trailer. Och jag som skulle ha den på egen tomt!

Men jag hade en bamsig trailer till min motorbåt?

57:an sticker ca 60 cm med centerbordet uppfällt. Jag skaffade helt enkelt längre fyrkantprofiler till sidostöden... Funkade utmärkt till 57:an!

Oavsett båt anser jag det enklare att ha en brant ramp, lättare att få upp båten på trailern... Jag kör ner hjulen i vattnet, visst får jag byta lager var 10:e år men vad kostar såna? Hundralappar...

Till skillnad från alla som ska wincha in båtar? Ett tusen kilo? Läskigt...

Så vad jag menar är att 57:an är ganska lätt att dra upp på trailer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tar mig friheten att hänga på denna tråd då jag åxå funderar på en Albin 57 som jag kan dra upp på tomten vintertid.

Någon som kan säga hur djupt trailern måste ner för att båten ska kunna dras upp på trailern? Jag har ganska långgrunt.........

/ Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo... Jag har sett den speciella trailern, den är nerbyggd mellan hjulen och möjligen slipper du blöta ner hjulnaven på den trailern?

Jag är rädd om mina grejor men backar ändå ner hjulen helt!

Mycket fett och sedan spola av hela trailern direkt du är uppe så håller ändå lagren i över tio år... Och du slipper momentet veva. Jag har faktiskt så djupt att jag kommer decimetrar från winchen, det justerar jag när jag är uppe.

Har du väldigt långgrunt kan du kanske hitta ett annat ställe att ta upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Det skulle i så fall innebära att hjulen ska stå på ca 60+ 20 cm djup? 60 är djupgåendet och 20 kölens frigång över mark när båten står på vagnen.

Tyvärr funkar inte upptagning på annan plats då tomten är för brant för att dra trailer och båt på.

Mvh Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...