Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Crona

Vårrustning

Rekommendera Poster

Hur ska man hinna med att vårrusta iår? Det ser ut som att sommaren kommer direkt efter vintern, eller? Tur man har båten i vattnet i år =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wax on - wax off och lite bottenfärg går väl ganska fort. Resten kan ju göras i sjön.

Solen värmer bra nu så det går nog att starta med arbetet nästa helg

EDIT: Efter ett par helger med wax on - wax off och bottenmålning brukar vara ganska fysiskt jobbiga kom jag just på. Kanske inte ska vara så klämkäck blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju det som är det fina med att ha båten i sjön. Man behöver inte jäkta med vårutrustningen. Båten fungerar förhoppningsvis skapligt för en del turer på våren.

När Cia och många andra har sjösatt och det är gott om plats på land, karn/maskinförarna har jäktat ifrån sig med alla sjösättningar de skall hinna med på kort tid och man prickar in några dar - en långhelg eller kanske längre när det skall var skapligt väder så kan man ta upp.

Spolar av botten, polera och vaxa skrovsidorna, flytta den bottengenomföring man irriterat sig på det senaste året eller vad det nu är för jobb som man vill göra och som kräver att båten står på land. När man är klar med det man skall göra bottemålar man. Det finns ju egentligen bara en anledning till att man bottenmålar - att båten skall va vacker när sjösättningen sker. wink

Är man riktigt lat - som jag var ifjol - anlitar man firman som tar upp båten att göra ren den och polera och vaxa. Stefan hos Olofssons Marintekik på Smögen kunde för sitt liv inte först varför jag klagade på att bordläggningen inte var tillräckligt blank på babordssidan just där landströmssladden gick ner från båten. 

Det var inget fel på jobbet han hade gjort - jag ville bara ta ett kort med honom i arbete. smiley

post-945-1394237446,6831_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte mycket att göra på land i vår dessbättre. Epoxybehandlade båten  förra året. Lite onödigt kanske, den är ju redan av epoxy.... Så montera akterplattform, bottenmåla och vaxa sidorna, that's it. Sedan har jag massor av annat att göra, men det kan man göra med båten i sjön. Nya sittbrunnsytor, nymålat däck, montering och justering av ny sprayhood, flytta skotskena. montera peke ev., installera värmare, installera två nya ventiler, byta fönster, måla ruffsidor, byta fall, montera nya avlastare, montera nytt rev, montera nytt kök, sy ryggdynor, se över elsystemet och byta paneler. Fast det sista lägger jag ut tll ett proffs. Framför allt ska jag äta wienerbröd och dricka kaffe i brunnen under rustningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag överlämnade polering och bottenmålning till Fredrik och Karin på Seglingsupplevelser.se förra året och blev väldigt nöjd med resultatet. Med tanke på den sena våren får de nog bli min räddning i år igen. 

länk till dem är - www.seglingsupplevelser.se 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit i båthuset av o till under vinternnså nu är det bara att sjösätta, om bara isen försvinner ur hamnen.Tycker nog det är gott att få upp båten på hösten o kunna putsa o polera under vintern ,framför allt runt jul blir det en del uträttat,skall nu bara bottenmåla

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det vår. Så nu drar rustningen i gång. Framför allt kaffe i sittbrunnen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämnar in bilen för en lackskada (grannar som inte kan köra bil) imorgon och blir utan bil i en dryg vecka. Sen blir det operation av en trasig axel (på mig inte på bilen eller båten) och en tids konvalescens så vi tog av presenningarna idag. Vilken härlig dag det var och så skönt det var att sitta i solen på akterdäck och fika!

Men sen kommer det att dröja innan det blir så mycket mer gjort på båten. Så snart armen funkar att växla med så blir det i alla fall några turer till båten för att titta till den. Kanske kan jag bottenmåla med bara en arm? Resten blir nog svårt :-(

Jag får i alla fall armen fixad så semestern inte störs!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att opereras så tätt in på vårrustningen. Ta det lugnt så du inte sabbar operationsresultatet med båtfixning som jag gjorde när jag föll av båten och bröt båda armarna. Det blev omoperation två gånger. Man kan fixa mycket med en arm och båda fötterna (samt vänner och familj)

För övrigt börjar det väl våren fixa till sig nu.  Värmen har kommit men isen ligger fortfarande 40 cm tjock på Ekoln. Sjösättning planeras om 12 (tolv) dagar och i värsta fall får vi ta oss upp genom den öppna Fyrisån till Uppsala och lägga oss där. Det är  ju bara ca 100 båtar som ska i sjön den dagen och det finns många kajmeter på vägen upp till stan och i stan. Man kan tex lägga sig 20 meter från det klassiska uppsala-haket Flustret och ta en natt på stan med sängen på krypavstånd.

Vill man med båt gästa Uppsala kan man alltså lägga till mitt i stan gratis (utan faciliteter) eller på Ekolns Segelklubb på Skarholmen med bastu, klubbhus och mastkran mm. Det kostar en slant (150?) och bussen till stan går 20 meter från grinden. Det är en ändhållplats så man slipper stå och vänta.

I år fyller klubben 100 år och det blir en del festligheter. http://www.esk.st/wordpress/?page_id=3018   smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Cia, ska försöka tänka på det men det är svårt när det suger i båt-tarmen wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...