Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
NiBa

Vårrusta lista och tips (efterfrågas)

Rekommendera Poster

Ok, första gången jag skall vårrusta en gelcot båt och behöver lite tips på medel/metod (se paranteser). Jag tänkte mig undvika de dyra special medel som erbjuds i marinans butiker, om det är lämpligt.

motorer och drev är servade på marinan, men tvätta/polera vill jag göra själv.

Det jag har för mig jag behöver göra är:

> Grov tvätta skrovet med högtyck och borste (Vad är lämpligt medel för detta?) > Fintvätta, dvs polera bort allt mög som man gör på bilen med typ rubbing (medel för detta?)

> Vaxa båten (lämpligt medel/metod?)

> Polera (skall köpa maskin för detta och behöver tips. Låg-varvig har jag fattat)

> Bättra på bottenfärgen (skall man använda samma eller vad?)

> Ny zink på dreven (bräckt vatten, behöver jag göra något mer?)

> Tvätta/polera ovansidan av båten. Jag använde gränsåpa förra året och det blev ruggigt halt. (Tips?)

Det var nog allt.

Tack på förhand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns en artikel här på MG som sammanfattar skrovarbetet ganska bra tycker jag.

http://www.maringuiden.se/nyheter/;Rusta-upp-som-proffsen-eller-hyr-ett-853

Om båten är ny för dig tycker jag du ska göra allt grundligt som det beskrivs i artikeln så att du får koll på att grundarbetet är bra gjort.

Till skrov och däck använder jag de vanliga tillverkarnas rengöringsmede rubbingar mm, tycker de funkar bra.

Jag använder ett relativt flytande bilvax till vaxning, lättare att applicera när det är kallt...

Till däck använder jag LeFant anti-slip-vax som jag tycker funkar mycket bra, däcket blir verkligen ohalt. Kan vara svårt att polera bort överflödet om däcket är skrovligt, jag använder en mjuk borste.

Jag brukar våtslipa hela botten med ganska grovt pappar (80-papper tror jag), tar ett par timmar för en 32 fots segelbåt. Därefter får botten torka. Bättra i partier där bottenfärgen släppt med ny grundfärg. Måla sedan hela botten. Ett tips är att använda en sanbpappershållare och ett förlängningsskaft. Det kan kanske vara idé att högtryckstvätta så att du får loss alla lösa färgskikt, men det kan blu mycket jobb att spackla i alla hål.

Kolla med förre ägaren vad han använt för färg och använd samma eller kolla med butiken vilka färger du kan använda ovanpå denna färg.

Mackey

PS  Fördjupningsmatrial för kommande säsonger...

Här har du checklisto från Svenska kryssarklubben för segelbåt, men mycket är samma

Vår: http://www.sxk.se/system/files/private/check_var.doc

Höst: http://www.sxk.se/system/files/private/check_host.doc

Praktiskt båtägende: http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20080414/varrusta-fran-a-till-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips, mycket användbart.Kom dock inte in på båtägartidningen då man troligen måste vara prenumerant.

Lite osäker när du säger att du slipar hela skrovet? Du slipar alltså på gelcoten och sen vaxar den?

N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NiBa - hela botten. Inte skrovet! Allt under vattenlinjen där man ska måla bottenfärg kan slipas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är länken som är fel.

MG snor ett bindesterck i slutet på länken

www.

praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20080414/varrusta-fran-a-till-

ska det vara

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jjag testade en produkt som hetr ultraglozz och den var grymt bra men intedirekt billig.. jag ttor att man får va beredd på att lägga några slantar om man vill ha bra resultat i slutändan..

När jag tvätta båten körde jag på biltema produkter och det funkade..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skulle köpa nåt form av polyvax för några år sen ville Stefan på Nordens skeppshandel på Smögen inte sälja nåt annat än Ultraglozz till mig.

Jag bor ju på en liten ort där alla känner alla och jag handlar på Nordens Skeppshandel nästan varje arbetsdag och vi har ju vår jargong, som i stort sett innebär att vi säger rent ut vad vi tycker. Hårt men hjärtligt. Hade Stefan försökt sälja på mig nåt som inte höll det han lovade hade han fått hört detta till dödar.

UltraGlossen fungerade precis så bra som han sa. Behandling två gånger första gången. Lättarbetad och ett kanonresultat. Se dess har jag kört med det.

post-945-1394237446,7429_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns även nåt som heter menzena och det ska vara jävligt bra. Dyrt som poker och jag har personligen inte använt det. Det används ofta av proffesionell bilrekond firmor. Inget för dig om du väljer att gå på andrahandssorteringen.. man brukar få vad man betalar för.. mitt tips bliratt köpa tvätt på biltema och sen ultragloss 2 rundor, 1 rubbingrunda och en lite mindre våldsam förseglingsrunda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...