DavidN 2 Postad 29 Mars , 2013 I dagsläget så sitter det vc offshore på botten. Det är en omgång, dvs väldigt tunt. Är riktigt nöjd med färgen, då det är både rent och väldigt slätt, dock så har det släppt på några mindre ställen och slitits ner på andra ( typ roder och köl ). Ska jag låta det vara vara eller måla? Har pratat med international och tänker isåfall ta en färg som är kompatibel, så jag inte nödvändigtvis måste ta bort all gammal färg av den anledningen. Är jag dåraktigt slapp om jag inte tar bort all gammal färg? Dvs skapar mig mer jobb längre fram? Om jag inte tar bort all gammal färg, hur är bästa sättet att utföra detta arbete då? Jag vill gärna ha en väldigt slät botten även fortsättningsvis. Som det är nu, är det nästan som en teflonpanna i yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Mars , 2013 Har du nån poxygrundfärg under bottenfärgen eller är bottenfärgen målad direkt på gelcoaten? Att vissa ställen som utsätts för extra slitage (av vattnet) som de du nämner är ju normalt. På såna ställen brukar jag lägga på extra med bottenfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavidN 2 Postad 29 Mars , 2013 Tror det är direkt på gelcoaten, men ska kolla idag. Är det dumt att måla på gammal färg? Sitter sämre? Hur gör jag med kanterna som blir, om jag bättringsmålar där färgen släppt? Struntar i det, spacklar, slipar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 30 Mars , 2013 Där färgen släppt bör du göra rent och grundmåla innan du spacklar och/eller målar bottenfärg. Att spackla eller inte spackla, det är frågan? Jag tror inte det i vanliga fall påverkar märkbart mcyekt om man spackar eller inte, men alla blir ju saliga på sin tro... Det är absolut inte nödvändigt att ta bort den gamla bottenfärgen, det blir bara en massa extra jobb eftersom du komemr att förstöra den fina yta du nu har. Här kan du läsa lite om bottenfinnish, http://samst.se/?p=43 Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Mars , 2013 Om det är målat direkt på gelcoaten utan nån grundfärg under, så kommer det nog att släppa lite efter hand. Om man skall slipa ner hela botten och lägga på en ordentlig expoxygrundfärg så är det en del jobb. Så ett sånt jobb beror ju på om man har gott om tid och väldig arbetslust. Å andra sidan vet man ju hur botten är när jobbet är gjort. Jag brukar köra med exenterslip med grovt papper, kornstorlek 40, för att ta bort färgen och slipa över det hela med ett finare papper för att det skall bli riktigt rent. Dvs ner till gelcoaten. Exenterslipen kopplad till damsugare så får man slipdammet förpackat i damsugarpåsarna för vidare transport till miljöstationen. Fast det är ju bättre att börja slipa när båten torkat efter upptaget på hösten - då har man ju hel vintern att slipa på. Sen kan man tex ta en sida varje år, eller nån annna uppdelning för att sprida ut jobbet över tiden. Jag skulle nog i dagsläget slipat ner kanterna en aning och lagt på en grundfärg som Mackey föreslog och sen målat över det hela. Extra lager där det slits mycket som du nämnde. Sen se hur det verkar när du tar upp nästa höst. Många gånger när man köper en gammal båt, så ser ju botten ut som kom och hjälp mig. Tidigare ägare har målat på bottenfärg där det har släppt, byggt upp tjocka lager på vissa ställen osv. För min del som bara har köpt gamla båtar är det nästan regel att åtgärd botten innom ett par år efter köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavidN 2 Postad 1 April , 2013 Tack! Till er båda. Det verkar vara en omgång, direkt på gelcoaten. Det lutar åt att åtgärda endast de dåliga fläckarna, genom att slipa, slipa kanter, grunda och måla. 85-90% av botten ser trots allt bra ut. Det bästa hade ju varit att slipa bort allt, men vill ju gärna kompromissa då tiden inte riktigt finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser