Kollakallops 0 Postad 28 Mars , 2013 Hej! Jag är lite ny både på detta forum och med båtelektronik så jag ber om ursäkt om mina frågor framstår som banala, jag hoppas ni har tålamod med mig. Jag ska koppla in en 12v tv men alla adaptrar är anpassade antingen för vägguttag eller cigguttag. Då jag inte har något utav dem undrar jag om det går att dra strömkablar direkt från batteriets poler och direkt till tv's 12v ingång med lämplig hankontakt. Evetuellt med någon säkring emellan (?). Tv'n drivs på 12V och 5A. Batteriet är ett vanligt bil/båtbatteri. Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 28 Mars , 2013 Hej Välkommen till MG! En sån här funkar bra, http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/omvandlare-vaxelriktare/12-24-v-till-230-v-vaxelriktare/vaxelriktare-300-w-p44024 Lycka till Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kollakallops 0 Postad 28 Mars , 2013 Hej, Tack! Saken är att TVn går att driva på bara 12v, därför känns det onödigt att först omvandla batteriets 12v till 230v och sedan köra 230v genom en adapter för att sedan komma tillbaks till 12v som ska in i tvn. Av den anledningen tänkte jag om jag inte kan koppla direkt från batteriets poler och in till tv'n. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 28 Mars , 2013 Jo i princip så går det, men det var du själv som nämnde adaptrar i ditt första inlägg.......... TV går att driva direkt på batteriet men om du har någon form av laddning från motor eller land så kan det förekoma ''spikar'' mm samt att vid laddning så ligger spänningen högre än på ett vilande batteri som vilande håller ca 12,5-12,7 volt. Vid riktig laddning ca 13,8 upp till 14,7 volt beroende av laddare, temp mm. Klarar TV'n den högre spänningen? Det kan vara smart att ha en spänningsstabilisator mellan som tar in ca 8-16 volt och ger exakt 12 volt ut. Mascot heter ett märke som har sån utrustning till rimliga priser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 889 Postad 28 Mars , 2013 Om TVn levereras med cigaretttändaradapter så bör den ju klara de variationer som finns i ett 12V-system. I så fall ska det gå att koppla en kabel direkt från båtens elcentral/batteri (med lämplig säkring). I manualen till eltillbehör brukar det stå vilket spänningsområde de är byggda för. Kolla om det inte står 12-15V eller något liknande. Sen är det ju noga med polariteten när du kopplar egen 12V-sladd. Det vanligaste är plus på innerledaren och minus på utsidan av kontakten men kolla för säkerhets skull med mätinstrument på ciggadaptern eller kolla om det står i manualen eller på 12V-ingången på TVn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Mars , 2013 Levererades inte TVn med 12V kabel och propp för cigguttag? Sätt in ett cigguttag i båten via säkring, det är alltid bra att ha. Betr. strömmen kvalitet, spikar mm så finns det inget att oro sig om TVn är lite nyare. 12V användes inte direkt inne i TVn utan omvandlas där och då filtrera man bort spikar, störningar mm. Kolla bara manualen för säkerhets skull, det bör stå att TVn ska gå att köra i bil mm. Är TVn från 80-talet så bör man däremot vara lite försiktig med matningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 28 Mars , 2013 Nu lovar du något du troligen inte kan garantera, 12 volts TV-apparater har sin största marknad för fritidshus utan 230 nät t ex i Norge där det är stränga regler på vad en hytte skal vara och 230 ofta inte är tillåtet Där är 12 volt marknaden stor på solpaneler, batterier mm och där annan laddning än från solceller i regel inte finns och därmed få eller inga spikar förekommer och kraven på elektroniken inte är så krävande. Det går i regel inte att utläsa i instruktionsböcker annat än att dom går på 12 volt. Att bara säga att en tv tål överspännig mm bara för att den är ny är att lova mycket! Speciellt till någon som vill ha råd och själv inte har kunskaperna, det finns mycket skit på marknaden idag. Finns mer än en anledning till att 12V flat-tv är så billigt idag...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jannelu 5 Postad 29 Mars , 2013 Jag har kopplat in min 12-volts tv direkt till elsystemet och det har funkat klockrent. Inga problem alls, när jag har använder landström så har jag Ctek laddare inkopplat. Kolla bara så att du kopplar + och - rätt ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Mars , 2013 Har direktkopplat, via cigguttag, En LTC- led tv, funkar utmärkt även då laddaren är inkopplad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Mars , 2013 Om det inte står i manualen att TVn går att köra på 12V i tex bil så drar man ett mail till importören och frågar! Hur svårt kan det vara? Sen har vi de här spikarna eller transienter som så ofta förekommer i båtrelaterade form men som nästan ingen sett i verkligheten. Man brukar prata om två fenomen som kan ge upphov till kraftiga transienter. Det en är när generatorn laddar rejält och man kopplar bort batteriet. De andra fallet är när en bärgningsbil använder 24V för att hjälpstarta. Ingendera falet lär vara vanligt i båtar. Man får även transienter när en induktiv last kopplas bort men det brukar inte anses vara något större problem i båtar eftersom det oftast finns en stor batteribank. De riktigt farliga transienterna som verkligen dödar elektronik och elutrustning i allmänhet är vid åska och kärnvapenexplosioner. Men det är något helt annat. I nästan all modern elektronik används switchade nätaggregat. Anledningen är naturligtvis i första han kostnadsskäl men också att man får ett stort inspänningsområde och får bort störningar. Många båtprylar klarar idag att fungera både i 12 och 24V system. Vissa även i 32V system. Tex en LED-lanterna klarar 9-36V. Tillverkar man en TV och säger att den kan gå på 12V så kommer folk att använda den i bilar och båtar. Håller inte TVn för det så blir det reklamationer vilket är dyrt för säljaren. Enligt konsumentköplagen anses ett fel som visar sig inom sex månader alltid vara ursprungligt, om säljaren inte kan bevisa annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kollakallops 0 Postad 29 Mars , 2013 Hej igen, Ett hemskt tack för alla hjälpsamma svar! Tvn ska vara anpassad för bil/båt men det står inget om strömintervall i manualen. Jag kopplade direkt till batteriet och det funkade jättebra. Känns dock som att jag borde slinka in med en säkring där emellan utifall att. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 29 Mars , 2013 Ja säkring bör du ha, tänk på att den skall skydda TV'n men också kabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser