Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
crabfish

SWEBOAT

Rekommendera Poster

Tror du på fullaste allvar på det du säger? Attt vårdens begränsade resurser genom åren beror på 02-lagen??

Och Då får du som du vill..... Seriöst? Var har du läst att jag vill att vården ska ha si el så stora/små resurser?? Är du 12 år eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du varit med om en situation på riktigt där KBV ringer 112 för att ställa ambulanser så tycker jag att du skall berätta.

 

Om inte - hur vet du exakt vilka pengar som går till JAS, josefsons pension, avskrivningar på tillväxtverkets inventarier eller konstinköp till departementen.

 

Kanske finns det en plan, UD har ju aviserat stängning av beskickningar - täänk om det är dessa pengar som går till KBV's kontroller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nog överskattat ditt intellekt. Skall försöka förklara på samma nivå som för  mina barn. Om man har fyra kronor och vill köpa något som kostar fem så går det inte.. Förstår du nu ,, om inte 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du.... Var har du källan på att de ökade resurser som KBV fått samtliga gått till övervakning av 0.2 och dessutom tagits just från vården? Och inte nånannanstans ifrån?

Och för den delen har i mina ögon vården inte fått de anslag dom ska ha på länge. Redan innan 0.2!

Frågar igen eftersom ditt intellekt tydligen inte är så värst mycket bättre än mitt. VAR har jag skrivit att jag får som jag vill om vården drabbas av nedskärningar.

Och ja, jag blev förbannad av det jvl påståendet. Det HAR hänt mina barn. 2 ggr tillochmed och vården var rätt ok tycker jag. Dom räddade livet på min dotter, utan att en enda gång nämna att KBV tagit deras anslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog överskattat oss alla.

 

jag förstår inte hur 4 spänn ska kunna bli 5 med mindre än att man gör en investering som typ avkastar 20%.

 

blir statsfinanserna bättre om vi går med i båtfolket??

 

Om man skrotar 0,2-lagen blir det högavis med pengar över? Som vården får? Men man bryr sig fortfarande inte om att driva in skulden från Kim-Il-young?

 

Känns lite slappt och uppgivet tycker jag.

 

/IQ nada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eeeehh ganska banalt det finns en kassa vars intäkt är skatt eller avgifter som går till allt.  Om man hittar på en ny utgift . Tror du då att det finns nånon typ av mirakel eller träd där man kan bara plocka pengar ??? Om du har det trädet i din trädgård . Grattis.. Jag och de flesta har det inte ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som nybliven båtägare har faktiskt satt mig in i lagen. Det visar sig t.o.m att jag som ägare till båten inte går fri ens om min helnyktre far framför den. Han innehar för övrigt Fartygsbefäl klass 3.

 

Detta stör mig enormt. Jämför vi med bil så får jag sitta bredvid i bilen och guida på karta, säga hur han ska växla m.m men där är det fullt lagligt. Jag tar gärna 0,0 i gräns för den som framför båten, men det blir knäppt om jag som novis berättar för min gamla sjöbjörnsfarsa hur han ska sköta gasreglaget och då åker på sjöfylla.

 

Ska det vara som på land så ska det vara det fullt ut. Inga halvmesyrer där tolkningar gör att du skapar brottslingar av passagerarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt så verkar alla undvika problematiken jag beskrivit i alla mina inlägg i denna tråd.

 

Edit: förutom nån ensam stackare i tråden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kassalåda har flera fack om vi nu ska fortsätta med den linelsen. Ett fack är benämnt sjukvård, ett 0.2 ett tredje försvar och ett 4e kan vi kalla övrigt. Hur kan du vara så säker på att de den extra 50-öring av de 5 kronorna som KBV kostar bara tas från just vården? Kanske det tas 10 öre från varje? Kanske tas inte ens 5 öre från detta facket... Hur kan du VETA så tvärsäkert att det är vården som betalar KBV:s extrapengar?

Om staten vill att jag betalar en extra krona om året i skatt så fine, ta den o ge till KBV. Dom gör annat också, än bara letar fyllerister. Men det räknas kanske inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske jag missat nåt i allt dravel i det här ämnet.. men vad jag vet har ingen passagerare fällts? En (eller 2?) har åtalats och friats.. Men jag kan missminna mig totalt. Ämnet är rätt ointressant för min del.

Förutom när nån halvidiot anser att jag fått det som jag vill när vården drabbas av nerskärningar pga av att jag inte har nåt problem med vare sig lagen eller att efterleva densamma. Då blir jag intresserad. Inte av att riva upp lagen men av att veta hur han kan säga så tvärsäkert att jag vill det ena eller andra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta snacka om vården hit och skattepengar dit.. Så jävla ointressant.

 

Frågan jag vill ställa till någon (Kbv? Polisen?) är om min bror med 3 starköl innanför västen får slänga över en tamp till Kbv utan att riskera böter/åtal?

 

Kan min far (FB Kl III fast jag äger båten) sitta vid ratten och jag och brorsan visar i sjökortet var vi vill åka? Får jag hålla utkik? Eller är det en syssla betydande för säkerheten? Kan jag ta emot tampen från Kbv utan att bli av med körkortet om jag tagit 2 öl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kasta över en tamp har jag ytterligt svårt att tänka mig att nån enda övernitisk polis/kbv:are skulle bedöma som betydande för säkerheten. Likaså att någon visar var man vill åka. Hålla utkik kan betyda mycket men om man försöker vara lite saklig och anv åtm en gnutta sunt förnuft så behöver nog knappast nån berusad passagerare sitta och blunda för att inte riskera att kallas utkik. Är det däremot dimma och föraren inte tycker sig se ordentligt och därför uttryckligen begär att nån ska hålla utkik åt honom kan jag tänka mig att det kan dras till domstol.Äger du båten och ligger aspackad i ruffen har jag också svårt att se vad du ska bli straffad för om nån annan kör båten.

Jag tycker helt enkelt att man ska håtminstone LITE tilltro till myndigheterna. Att polis och KBV stoppar dig är inte samma sak som att du gjort nåt fel. Är man inte överens med dessa så finns alltid åklagaren som ska ta ställning till om saken ens ska till tinget och därefter domstolen som ska tolka händelserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för det svaret, precis den infallsvinkeln jag eftersökte.

 

Förstå ändå min oro inför problematiken. Eftersom jag är van vid att ha befäl i min bil så länge jag sitter vid förarplatsen så blir jag nervös nu när jag ska ut på sjön ''på riktigt'' för första gången.

 

Jag är jättegärna nykter men min bror t.ex är övertygad om att han ''åker dit'' om han är minsta behjälplig på båten. Sen läser jag att att ägaren räknas som ansvarig oavsett högsta nautiska kompetens ombord. Intressant om min far då kör båten som har högre kompetens än 90% av alla här.

 

Det känns konstigt bara. Känns bara inte lika roligt längre att bjuda ut familj och vänner på båten. Fan redan trött på skiten fast den ska i om 2 veckor. Inte riktigt vad jag tänkt mig.

 

Edit: min far är över 60 år, varit till sjöss sen han var 14. Trots sin nautiska kompetens saknar han helt förståelse för detta dilemma. Om jag ska sköta mitt båtliv enligt hans premisser så betyder det ungefär sköt du ditt så sköter jag mitt. Han är spik nykter som 2:e styrman på sina tankers, men tycker samtidigt att ingen ska få bråka med någons privatliv. Som sagt.. Känns lagom kul nu. Ska jag lyssna på farsan eller Kbv/polisen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla  jössses. Det fins väl ändå ett stort fack som fördelas till dina små fack.....som måste tas från ett annat....etc....

Var tror du det stora facket kommer ifrån  ngt träd eller rymden ?? .  Verkar nästan som om du inte innefattas av de som skall betala  är du en utomjording.????surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jättepartier var givetvis ett stycker ironi, men på Fäldins tid var de ganska stora. Glad att ingen låste sig på det utan säkert insåg att politiker ibland har otur när de tänker. Precis som när de skapade idiotlagen.

Segerviss är jag knappast men vore glad om man tog upp lagen till förändring. Då visar det att man lyssnar på folket och det är en hel del som tycker lagen i sin nuvarande utformning behöver ses över.

För att dra en parallell så behöver även lagen om övergångsställen det också. Där är olyckorna högre idag än före lagen.

Om nu lagen om alkohol på sjön inte löst några problem men skapat nya så borde den väll rimligen ses över.

Nu är mobiltelefoner på modet att skapa nya lagar för. Säkert blir det för båtar också. (ni vet ju att man tycker bil och båt är samma) Så när KBV ser dig tala i en mobiltelefon med motorn igång så nyper de dig. Nu tillhör jag den kategorin att hjärnan fortfarande fungerar och skulle aldrig komma på tanken att skriva SMS verken när jag kör bil eller båt. De som inte fattat detta kommer nog ändå strunta i nya lagar utan slår mot de som redan kan hantera detta.

En fråga om forumet då jag vet att flera kunniga kommer läsa detta. Vad har hänt? Sorteringen är totalt omkastad, nya först direkt efter först inlägget? Har programmeraren haft över 0,2 ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Harry

Det är nog inte programeraren som har haft för hög alkoholhalt i blodet.

Det är nog du - som råkat komma åt en knapp.

Ovenför första inlägget - ursprungsfrågan finns en rad med knappar. Där kan du styra hur du vill att inläggen skall visas.

Att komma åt en sån knapp kan hända den bäste - det har hänt även mig.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En källa på att just de ökade resurser som lagt på ett problem som inte finns och tagits från vården finns det naturligtvis ingen källa på. Men utan ha för många högskolepoäng så är det ju som så att statans knappa resuser är begränsade. Inte bara inom vården men där är resursbristen ca 1 gång i vecka i media.  Det är självklart att vad som menas är hur man fördelar resurserna. Det om något framgår på alltom02 med all tydlighet. Men diskussionen är över. Det kommer alltid finnas de som är för något men kan inte förklara på vilka sakliga grunder, som tycker att det är helt OK att Landet Lagom som är världsledande i moralpanik (TinTin osv) skapar världsunika lagar, och att det är helt okej att politikerna t.om ljuger för att stifta lagar osv osv osv.. 



Du tar ett personligt exempel med dina barn. Då får du mitt här. Min rygg gick av. Jag ställdes inför 2 val. Antingen stå i en kö (ligga) för att få en steloperation. Ingen visste hur lång kön var, men 3 månader minst, sannolikt längre. Alternativet var att gå till Sofiahemmet. Det här var 1980. Sofiahemmet kostade då 120.000kr. Mycket pengar. Jag hade då förmånen att kunna bekosta detta själv. Efter operationen så var det täta återbesök. När jag står för att checka in så står en ung flicka före mig och jag glömmer aldrig detta.



Flickan till den i receptionen:



- Kirurgen har konstaterat diskbrock och jag måste opereras. Sjukhusen säger att den är en lång kö och kan inte säga när en operation kan ske. Men vad jag förstår så får Sofiahemmet et anslag av staten för at ta en del operationer, finns det utrymme i det anslaget för mig.?



- Nej, tyvärr, du får bekosta din operation själv. Ligger på något över 100tkr. Flickan bröt ihop och började gråta. -Kan ingen hjälpa mig, jag har så ont !/.



Fy tusan vilken hemsk stund det där var. Men när jag läser i media om andra fall så är det jag nämner ovan blygsamt. Men visst, låt KBV jaga Svenssons med flytvästarna på och förarbeviset i handen medelst en världsunik moral-lag och jag citerar Pelle på Uppdrag Granskning: de närmaste åren äskar KBV hundratals miljoner, det fattas pengar. /. Ja, jakten på icke-problem inte billig. Kom nu inte dragandes om ett o annat oljespill, läs då om Örjan på alltom2. Vi kan klart konstatera att vi för och mot lagen inte ens delar den självklara saken att skattepengar ska användas där de gör störst nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så men det var du som sa att vården -inget annat- blir det som blir lidande pga att KBV får ett (i sammanhanget) relativt litet extratillskott. Att vården redan tidigare har knappa resurser verkar du ha glömt, vad ska vi göra åt det då menar du? Lägga ner hela KBV kanske? Om vi vänder på det hela då: tror du även att vården får ökade resurser om lagen rivs upp? Lägger ner den här diskussionen nu då du inte verkar vilja fatta vari mina invändningar mot ditt resonemang ligger. Varken du eller jag är tillräckligt insatta i detaljerna ändå. Ha en glad påsk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väl aldrig sagt att vården inte behöver mer pengar? Och visst fasen är det skit med alla köer. Om alla problem försvann med ett upprivande av lagen så vore det ju bra, men det är väl knappast så att problemet uppstod över en natt, när 02 trädde ikraft? Däri ligger anledningen till mina tidigare inlägg här: qb verkade tycka att jag önskar ytterligare försämrad vård när jag helt enkelt påpekade att det inte är så svartvitt som att 02-lagen tar alla vårdanslag

 

Hoppas ryggen orkar med ytterligare en båtsäsong :)

Gla påsk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul att höra vad ni anser om SweBoat?

Är de också alkoholister? Galna? Tokiga? Ansvarslösa?

Eller är de sådanna som kommit ett steg längre och insett hur fel det blev?

 

En lag för ett ickeproblem som blev ett problem.

Sådant ska vi tydligen lägga våra skattepengar på.

 

BRA SWEBOAT att ni visar var ni står.yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert både en o annan alkis och nykterist såväl inom SweBoat som i övriga företag, föreningar och organisationer.

 

Dom talar lite i egen sak dock, om det nu är så att båtförsäljningsraset är 02-lagens fel så är det givet att dom försöker göra nåt åt det. Om försäljningen skjutit i höjden tvivlar jag på att dom skulle tagit ställning mot en översyn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sweboat är en branschorganisation, och som sådan är det väl deras skyldighet att uttala sig i frågan på något sätt. Att det kommer först nu tycker jag dock är märkligt, kanske är det inte så lätt att enas kring för eller emot ens i branschen... Sweboat borde väl, om frågan var så solklar, ha stått på barikaderna i flera år nu.

 

Så länge de tar vara på sina medlemmars intresse gör de ju hursomhelst formellt rätt.

 

Sen tycker jag, som jag sagt tidigare i tråden, att de slår knut på sig själva om de använder sjunkande försäljning som ett argument för att slopa lagen.

 

Önskar er alla en störtskön påskhelg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min teori.

Det är nu som vi mer ser effekterna med ett minskat intresse för fritidsbåtar.

Tidigare kanske Sweboat har gissat att det skulle kunna bli så men först nu går ut med detta då de anser sig ha bevis för att det blev så.

Även om Sweboat är en branschorganisation så skulle de säkert varit positiva till lagen om den hade gett en bra effekt för att öka säkerheten men på även denna punkt insett att det är en bluff.

Och återigen min teori, kan mycket väl vara sann och är den det så är det jäkligt trist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det så. Vem vet.

 

Men frågan kvarstår - i vilken mån har båtintresset (köpa/äga/använda) minskat som en direkt följd av lagen? Jag är mycket nyfiken på det, men antar att det är omöjligt att besvara med annat än tyckande.

 

På ett sätt har ju lagen då varit till nytta eftersom de som ser alkokonsumtion som en viktig del av båtlivet då låter bli att köpa/äga/använda. Vi som inte vill supa i farlederna kan ju rimligen inte ha påverkats i fråga om att köpa/äga/använda? Eller??

 

Sen är det väl dessutom så att båtbranschen kraschade innan lagen trädde i kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stödjer 0,2. Vill t.o.m ha 0,0. Men när det gäller intresset så ser jag rättssäkerheten som det stora problemet. I en båt kan man nämligen bli lagförd som fyllerist även om du inte sitter vid rodret. Där skiljer sig lagen markant från på land.

 

Kommer fortsätta tjata om detta så länge det skapas nya trådar om 0,2 för det förstör så mycket för mig när mina vänner avböjer att följa med ut på sin semester enbart på grund av detta. De är rädda. De vet inte hur lagen tolkas och håller sig hellre borta från sjön och tar ett glas på hamnkrogen än riskerar att bli av med körkort ute i skärgården.

 

Trist men sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sweboat är en branschorganisation som företräder bl.a båtförsäljare.

Jag jobbar i bilbranschen. Ponera att MRF (Motorbranschens Riksförbund) skulle gå ut och  idag säga att sänkningen från 0,5 till 0,2 1990 inte skapat säkrare vägar (som du påstod för någon tråd sedan Harry) utan endast lett till minskade försäljningssiffror för deras medlemmar, då hade MRF ansetts som oseriösa. För statistik kan som vi vet tolkas på olika sätt. Och ett sånt utspel hade tolkats som ett cyniskt sätt att sälja fler bilar.

Det faktum att Sweboat gör just detta, trots att de obduktionsprotokoll som studerats tydligt visat att det är farligare att ha 0,2-0,99 promille än 0,0 visar endast en sak:

Den oerhört djupa kris båtbranschen är inne i.

Inget annat. Desperationen talar. Jag är den förste att sedan på en gång säga att antalet olyckor generellt sett är få, men att säga att det inte skett någon förändring då vi haft dåliga somrar, det är att vara ute på väldigt tunn is.

/Den långrandiga ankan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ta det lugnt - det mesta du har läst är ren skrämselpropaganda. Tillämpningen av lagen sker inte alls på det viset. T.ex. så har ingen ägare blivit fälld då en annan kompetent nykter person kört båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man kan bli fälld för onykterhet till sjöss även om man inte står vid rodret är ingen nyhet med den nya lagen, det var så även innan. Den skrivningen är precis likadan som förr.

 

Ingen passagerare i en båt har blivit fälld, så dina vänner kan ta det lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för detta svar och hoppas de vågar följa med mig ut sen :) ser fram emot min första säsong med båten ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är synd att Sweboat inte har läst på ordentligt vad de internationella överenskommelserna rekommenderar. De säger nämligen att man skall ha lagstiftning som maximalt tillåter 0.8 promille, men också att man skall ha lagstiftning som förbjuder alkoholförtäring 4 timmar innan man gör tjänst ombord på en båt. 

Samma sak med FAA. Deras regler säger att piloter maximalt får ha 0,4 promille då de börjar flyga. Men också att de inte får ha druckit inom 8 timmar.

Så dessa regler är på ett sätt strängare än de  vi har i Sverige idag - man får inte ens ta en lättöl till lunchen på skäret om man skall följa dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...