Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
crabfish

SWEBOAT

Rekommendera Poster

Tummen ner! Om det nu har drabbat så jävla många så kan man bara konstatera att törsten går före alla andra njutningar man får av båtlivet, fruktansvärt sorgligt, dock är jag så trygg i min övertygelse så när lagen blir ändrad så gäller den alla båtar oavsett längd och fart, 0,2 för alla!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det komomer hjälpa tyvärr. En lag ändrar man inte bara sådär huxflux. Sen kan man hävda att man ändå ska vara nykter när man kör båt.

Tycker dock de kan ändra tolkningen istället. Ska det vara som på land så ska det vara det fullt ut. En passagerare ska kunna sitta brevid och instruera hur mycket som helst utan att kunna bli lagförd. Precis som jag kan sitta i passagerarsätet på bilen med 6 groggar innaför västen och instruera frugan hur hon ska köra, växla m.m Hur lagligt som helst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att se ett livstecken från dig - Harry.

Här i Sotenäset har det varit gott i solen några dar, men blir snabbt kallt när den drar vidare över Atlanten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagen, och framförallt hur den tillämpas av polis och kbv, är förkaslig(t). Promillegränsen är det minsta problemet, den får gärna vara 0,2.

MEN - nu går båtbranschens branschorganisation ut och säger att man kan konstatera att intresset för att köpa, äga och använda sin båt har minskat.

Ni som gillar att debattera den här frågan, inte sällan med insikter i statistiken - förklara gärna för oss andra hur det ligger till med köpandet, ägandet och användandet i korrelation till lagen - det vore väl åtminstone något nytt i ämnet.

Resten har väl redan avhandlats några varv.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt vad du är ute efter, spelar det någon roll hur det påverkar köpandet, ägandet och användandet? Om det nu har minskat i alla tre områdena, skulle det då på något vis visa något som är relevant, om nu en branschorganisation anser att medlemmarna tappar pengar så vad då! Skall man tala om för svenska folket att vi måsta tillåta berusade människor på sjön för branschens skull. Det går en massa illvilliga rykten om att sjökrogarna faller på grund av lagen, känner själv 3 st krögare ute vid havsbandet och inte fan har dem sett någon som helst minskning av intäkterna på grund sv lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg en ny tråd, skapad av Crab, som inte verkade handla om 02lagen. Ack så fel man kan ha. Hade inte det där inlägget kunnat läggas i nån av dom andra trettielva trådarna i ämnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, det jag är ute efter är just att det är ett skrämmande och vulgärt argument mot nuvarande lagstiftning som saknar relevans. Spontant förstår jag inte att sweboat anför det som ett argument, men jag måste erkänna - jag reagerade spontant och har inte tänkt vare sig länge eller djupt.

 

Det andra är de faktiska omständigheterna i frågan - vilka fakta / siffror bygger sweboat sambandet på. Vi vet att branschen har gått och går dåligt, men hur många har avstått köp, ägande och användande pga lagen.

 

bilbranshen går ju knackigt. Hade Saabs konkurs kunnat undvikas genom en höjd promillegräns?

 

jag tyckte bara att uttalandet var urbota dumt.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är vi på samma våglängd, när faktan tryter så tar fantasin över, visst hade SAAB klarat sig vid en höjd gräns till låt oss säga 1,0 promille, tveklöst behövde man vara lite packad för att både köpa och äga den bilen, ( OBS! Ironi ). :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dokumentet som Crabfish visar är sweboats syn på verkligheten och de lobbar givetvis för sin bransch precis som andra intressegrupper lobbar för sina hjärtefrågor.

Kan dela deras formulering om att vanliga människor blir '' kriminella i onödan .i övrigt... Njae?

 

Tycker dessutom att det här dokumentet har ett existensberättigande i

Debatten oavsett man håller med eller inte.

Istället för en massa amatörtolkningar av statistik som 0.2 trådarna

Brukar utmynna i.

 

Väntar med andakt på abbe2 flintstones samt den långrandiga ankans inlägg

Om detta, game on.

 

Och Glad påsk förstås

Med vänlig hälsning,

Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir nästan rör till tårar när jag känner igen alla den energi ni har här på MG.

Självklart är vi alla av olika uppfattning och det är ju det som gör Sverige så fantastiskt. Just mångfalld är fantastikst och en liberal syn på sina medmänniskor.

Hoppas ingen tar illa upp av ordet liberal som nu fått lite nya perspektiv av en av politikens jättepartier.Jo de som ville avskaffa skolan för ungdommar, de som ville införa månggifte och fri invandring. Asgarb. Snacka om att de borrade hål i botten på skutan. Så stackar partiledaren fick avbryta sin fina Thailandssemester (1 dag före hemresa) och sätta ned FOTEN. Asg.

Men att just SweBoat visat sin ställning för den galna lagen är mycket possitivt och därför som jag återvänt då jag tidigare lovat er att upplysa om framsteg om att kanske få rätsida på en lag mot ett ickeproblem.

Önskar alla en trevlig Påsk och ät många ägg. Numera finns fakta mot bluffmakarna som blåst oss med lögner om ökat kolesterol och likt gamal prsäterskapet hotat med jävulen och helvetet för alla som inte gör som de säger. De pådyvalade oss också att kemiskt framställt smörsurrugat var hällsosammare än riktigt smör. Ja jösses vad korrumperat det kan bli.

Ät ägg och känn dig som en fri människa. Än så länge slipper du blåsa i äggmätaren hos KBV så du får till och med köra båt efter 2 ägg.

Förhoppningsvis får vi rätsida på bluffen om att vi blir livsfarliga på sjön efter 2 pilsner.

Harry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är nog absolut på samma nivå när det gäller promillenivåer. När det gäller Saab har vi väldigt olika ståndpunkt, jag älskar vår Saab - var definitivt spik nykter då jag köpte den. Det bästa av allt - den går att Köra på SPRIIIIIT!!!! och när vi gör det går den fort som fan;)

 

hehe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i mitt inlägg lite högre upp så tycker jag personligen problemet ligger i att INGEN på båten kan ha druckit såvida de inte vill bli förpassade till att sitta still och tyst hela tiden. Förstår inte varför min kompis inte kan vara lite lätt berusad och ändå få kolla sjökort och hålla utkik. Det får han när han sitter bredvid mig i bilen ju? Tänk om man skulle börja bötfällning passagerare för att de är berusade i en bil. Skulle ta hus i helvete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att vi har samma åsikt även om SAAB, jag jobbade i Trollhättan under de sista åren som en av de största underleverantörerna, men för att sälja bilar fordras det kunder och en produkt som attraherar och det hade inte SAAB, tyvärr! Hade inte spelat någon roll hur mycket pengar som hade stoppats in efter de 75 miljarder som hade stoppats in totalt...sorgligt men sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kallar man centerpartiet för att av Sveriges jättepartier så förstår jag att du inte förstår, Glad Påsk på dig Harry! Nu tar vi ett par nubbar till sillen och ger fan i dem när vi kör båt.;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som nybliven båtägare visste om lagen och jag har inga problem med den. Dock trodde jag ju att samma regler gällde som för bilen, alltså att jag som förare var ansvarig och skulle vara den enda som måste vara nykter. Dock har jag ju blivit införstådd med att så inte är fallet med båten vilket är lite av en besvikelse.

 

Man kan tycka att det är mina vänners problem, men när de avböjer att åka med ut redan nu pga att de inte vill bli av med körkortet blir jag ledsen. Lite antiklimax kan man säga.

 

De kan hålla sig nyktra ute på havet, bland kobbar och skär.. Visst. Men jag förstår samtidigt att de väljer att göra nåt annat än åka ut med mig på sin semester när de vet att de inte kan dricka sig berusade i solskenet.

 

Jag har som sagt inga problem med 0,2 alls. För min del borde det vara 0,0 då 0,2 är meningslös. Men blev faktiskt väldigt besviken när jag insåg att det inte var samma spelregler på sjön som på land. Måste alltså förbjuda mina vänner att dricka på min nya båt..

 

Ingen som tycker att 0,2 är bra men att det är fel att vännerna eller familjen inte kan dricka? Jag jämför nu att jag kör bil och vännerna där bak skålar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är många som tycker att det är mycket som är fel med lagen och hur den tillämpas, men promillenivån är det minsta problemet.

Starkt förenklat och förkortat - det är inte rättssäkert att anses vara juridiskt kapabel att framföra en fritidsbåt på svenkst inre vatten i en situation (alla nyktra ombord och mamma kör) men inte i en annan (pappa har två pilsner under västen och mamma kör). Ovsett om det är dotter/son/hustru som sitter vid rodret/för befäl.

Men som sagt, promillenivån är inte problemet. Det är det enda som är lätt och solklart att efterleva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry, du ser mer segerviss ut än någonsin nu när din avatar fått ny fräschör (genom en lång och oönskad frånvaro).

Jag kan (trots att jag tycker att gränsen 0,2 är bra) glädjas med dig åt att Sweboat nu (i mina ögon extremt saktfärdigt) kommit med ett uttalande, men jag vidhåller att man gör självmål/slår knut på sig själv/ tar udden av sitt uttalande genom att börja prata köpa/äga/använda som ett argument mot lagen.

Jag tolkar det som en signal på att man inom organisationen (som är medlemsägd) haft viss svårighet att enas kring ett gemensamt uttalande, och jag förstår inte hur man som lagstiftare skall kunna ta det hela på allvar.

Skit samma - det hela rullar vidare. Välkommen tillbaka och glad påsk!

p.s. sen är jag fortfarande väldigt nyfiken på hur Sweboat backar sitt köpa/äga/använda-argument. Hoppas fortfarande på ett klarläggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 17, Saab R.I.P.

Hoppas det gick bra för er som underleverantör trots konkursen.

För att sälja båtar fordras också kunder och produkter som attraherar. Sen har vi både mikro- och makroekonomiska aspekter som påverkar viljan och möjligheten att köpa båt. Dessa har enligt min mening mycket stor inverkan.

Sen får vi nu höra att alko-gränsen skulle vara en bidragande orsak till krisen i båtbranschen - men hallå Sweboat!! Förklara, för jag förstår inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Badpojken. Lagen är tyvärr ännu mer komplex än så. de felsta inkl politikerna fattar inte att det finns en internationell sjölag. Landet Lagom kan inte ändra andra länders lagar. 



Rätt ti säker fart inom territoralvatt,, ägaren =redaren, den ombord som har högst nautisk kompetens = ansvarig befälhavare och som prof i sjärätt Hugo Tiberg skriver i artikeln lag utan legitimitet : För alla föreskrivs 0,2-gränsen som en fast regel utan appell, även för den som skött och kan sköta sin funktion utan anmärkning.

Frågan blir inte längre om var och en är nykter nog för sin syssla utan om någon har 0.2 promille!



Det blir legitimt – formellt faktiskt ett åliggande – att kontrollen utsträcks till snart sagt envar som kan ha en roll för säkerheten ombord.



Ska lagen tillämpas som den är skriven får vi alla räkna med påhälsning och blåsning ombord./.





Så ingen får vara full ombord som  avser en väsentlig sjösäkerhetsmässig åtgärd.  Vare sig väsentlig eller åtgärdfinns definerat i lagtexten så det är bara att precis som här ogrundat tycka på .Om man som somliga anser att man är full vid 0,2p, dvs 0,33cl starköl. Då vill jag bara flagga upp att piloter i USA får ha 0,4p för kommersiellt flyg, större delen av europa på land 05-08p. Vi i Sverige anses vara fulla och utgöra en fara vid 0,2p ute på en vindstilla fjärd. Unik lag, världsunik. Men jag tror mig nu kanske förstå hur de för lagen kanske är.? Det är som så att det är de som inte känner sig kapabla, vuxna att axla eget ansvar och omdöme, utan det känns tryggt att våra politiker tar hand om den saken.? Och för att inte göra det pinsamt i deras ogrundade otrygghet så försvarar de lagen med näbbar och klor. Men vart går sådana här lagars gränser? 







Nåväl, nu är ett 100%-båtliv/organisationer bakom kravet att riva upp lagen och det tror jag kan ske 2015. Dina vänner blir inte av med körkorten förrän vid 1p, men under är det vanligt med böter mellan 20.000 till nästan 90.000tkr, så de gör klokt att avstå antingen från båt eller en öl till måltiden. Kan stå envar mycket dyrt i fostrings-böter och man vet ju inte då lagen är mycket rättsosäker vem som kan bli ny-kriminilaserad. Vilken underbar lag säger jag bara.frown hejaheja. Glömde, titta på röstningarna på http://alltom02promillepasjon.se så har Sweboat stöd. Hela 80% avstår från båtlivet pga av denna lag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nog tycka att en översyn är på sin plats. Trots allt är samhällets resurser begränsade. Och skulle jag själv kunna välja  hade jag hellre sett att dessa pengar satsade på sjukvård etc.. eller ngt annat område där det ger effekt. Men att spendera pengar på en floskel känns bara tröttsamt...

Skulle dessutom ge en eloge till de personer som enträget kämpar emot dessa populär lagar (finns flera) då jag själv inte har tid. Kämpa på ni har mitt stöd och som tur är ett mkt störe antal än vad som visar sig på detta forum emot denna stolle lag. yes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Arne .. i detta avseende så är nog du rappakalja. Skulle förselå att du som förordar lagen också skall finansiera den .. Så varsogod .. vad är du beredd att betala för ett icke problem .. 

Vv va lite precsis vore intressant att veta per månad.. och om inte en skatte höjning så precisera villken sektor som du vill decimera..Tyvärr är detta verkligheten och eftersom du inte kan inse detta så är ett konkret svar att föredra i annat fall är alla dina kommentarer ifrågan exakt som du beskriver rappakalja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack qbt54.

Gott att veta att det finns så många som inser att detta handlar inte om promille hit o dit, utan om något mycket större än så. Jag har en hel del med vård att göra och det gör mig både ledsen och förbannad att man vräker ut så här enorma resurser på et problem man vet inte finns, och att vardagsbrotten bärs direkt ned i källaren osv. Kan du stödja båtfolket.se så uppskattas det. De gör ett enormt slit. Jag tror (och hoppas ) att  inom kort enligt en del säkra källor jag har att de för lagen får något de kommer få mycket mycket svårt att hantera, surt sa räven. Visst, man kan avfärda allt genom att avfärda exvis Prof Hugo Tiberg osv med rappakalja men det visar tyngden på de för lagens argument att de stampar på samma tomma fläck och anda. Nåväl, Det har med kryssarklubben att göra som även de nu satt ned foten mot vansinnes-lagen men ännu inte tillskrivit regeringen. Den skrivningen tror jag kommer/kan innehålla något alldeles extra. Glad Påsk från Ola.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är illa påläst.

 

jag är motståndare till lagen, i dess nuvarande form och tillämpning.

 

jag är förespråkare av en låg promillegräns, gärna 0,2, till sjöss.

 

Det finns en massa trådar här på MG där jag uttryckt precis ovanstående

När det gäller finansiering av tillämpandet av en lag som jag inte förespråkar, men där jag alltså tycker att alkogränsen är helt okontroversiell, så - tja - är mitt förslag att EKN åker till nordkorea och hämtar hem pengarna den store ledaren är skyldig för affärer på 70-talet. Finns även andra möjligheter om man vill. Är det viktigt kan jag precisera belopp, men det blir en pseudSodiskussion - tyvärr. Man kan också välja att avskaffa kungahuset eller dra in SD's partistöd. Men att röra Leif G-punkts (f.d. Vd Vattenfall) pension vore väl fel?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halvägs in i texten blev jag omvänd. Om jag går med i båtfolket, då försvinner vårdfusket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, fusket kvarstår/ökar. Dock får vården alla de obegränsde resurser som idag spills för att rädda ett ynka enstaka liv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörandet. Jag blev lite orolig där ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske vore värt det om det var ditt barn eller du själv ?.. Men nää... kanske bättre placerade pengar  att haffa en barnfamilj som vill flytta sin båt till andra sidan holmen ...pga. ökad vind ..Så då får du ju som du vill vården får begränsade resuresr.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljungbergarn skre bla

Då vill jag bara flagga upp att piloter i USA får ha 0,4p för kommersiellt flyg, större delen av europa på land 05-08p

Att USA har ganska liberala regler för alkohol vet vi ju redan vad gäller biltrafiken och där kan man mkt riktigt flyga trafikflygplan med 0.4 och du kanske gillar att flyga med en sån pilot... vad vet jag. Du menar ju ändå att man inte är påverkad förrän vid 1.0?

Dock... Inom de JAA-anslutna länderna gäller 0.2

JAA? Joint Aviation Authorities. Ungefär Europeiska Luftfartsverket dit i stort sett ALLA europeiska länder anslutit sig. Tja... vad säger man? Flyger nog hellre europeiskt, åtm vad piloterna beträffar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...