Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Nimus4000

Dubbelmontage laddning av tre batteribankar

Rekommendera Poster

Hej, gick med i forumet idag efter att ha varit inne och läst många gånger... Jag skulle vilja ta upp frågan kring laddning av tre batteribankar mha två generatorer, kanske inte första gången detta diskuteras men blir inte övertygad och behöver lite stöd.

Jag har en Nimbus 4000 -87 med två VP41B i och börjat rota runt lite lätt i elen, det är svårt att sluta klippa bort då det mesta är ärjat mer än vad som känns bra att sätta tillbaka. Så jag har börjat kika runt på en del forum för att skapa mig en bild av ett nytt system. Hittade denna ritning som jag blev väldigt förtjust i, tyvärr har killen inte byggt det så här sedan och jag vet inte varför.

Det som är kontroversiellt antar jag är att generatorerna blir paralellkopplade och att det kan uppstå obalans i laddningen pga skillnader i laddningsregulatorn? Det jag gillar är att det inte innehåller massa extra apparater endast skiljerelän. För att korta ner tråden lite så säger jag som en man sa på norges motsvarighet till detta forum, det är såhär jag vill ha batteribankarna, vill ha båda generatorerna till att ladda förbrukarbanken samt startmotorerna.Vad säger ni, går det eller vad hade varit bättre och isåfall varför.

post-10024445-1394237445,5619_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG.

Du skulle kunna göra om till en startbank(gemensam för båda motorerna) och en förbrukarbank,två banker varsin generator.

Det finns minst en bra tråd om detta,jag försökte hitta den men gick bet.

Det finns säkert någon som kan länka till denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta svar har jag fått av flera, varför? vad är problemet med att paralellkoppla två generatorer till tre förbrukare över två skiljerelän?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är några problem alls. Obalans mellan generatorerna kan kanske finnas, men om båda generatorena som är parallellkopplade, tillsammans ger en laddspänning på runt 14,4 volt vid fulladdade batterier, så vet du att de laddar optimalt. Då har du också fördelen av att vid tomma batterier få hög laddning från två generatorer.

Men jag skulle nog själv överväga att endast ha ett gemensamt startbatteri för båda motorerna. Då spar du extravikt att släpa på eller kan använda den extra platsen/vikten för att utöka förbrukarbanken med ett batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför kan jag inte svara på men det finns några riktiga DC proffs här på MG så vi hoppas någon av dessa förklarar,fördelar/nackdelar med de olika lösningarna.

Varför jag föreslog 2st banker(start+förbr) är för att jag stött på detta i andra dubbelmontage.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är inget problem alls utan gamla skrönor som aldrig dör. Min Coronet 24 Family Fly med dubbla B20 är kopplad med 4 batteribankar, ett varsitt startbatteri med standard skiljerelä per generator.

 

En motor laddar därför direkt sitt eget startbatteri och sen sin egen förbrukningsbank via skiljereläet, den andra motorn gör samma sak och sen kan man välja om man vill ta ut ström från den ena eller andra förbrukningsbanken eller koppla ihop förbrukningsbankarna till en via batteriväljare.

 

Om man kopplar ihop förbrukningbankarna och bägge motorerna går och laddar så är samtliga batterier paralellkopplade inkl bägge generatorerna.

 

Det är en tidigare ägare som byggt detta. Två separata förbrukningsbankar är både onödigt och olämpligt medan det kan finnas en säkerhetsaspekt att ha separata startbatterier vid dubbelmontage, men det går också att ha gemensamt startbatteri.

 

Oavsett så är det inga problem att generatorerna går paralellkopplade, förekommer i stora världen med elverk mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elverk ute i stora världen ja.... 

Det är där det finns ett litet problem? Stora elverk har nog övervakning och fina regulatorer?

Din ritning?

Ja, den funkar, men...  Nu när du kopplar ihop dina genatorer så behöver du en bättre reglering av laddningen tycker jag. Jag menar att om du kör många timmar så laddar det bara på, timme efter timme. Och då hänger det på vad generatorn - generatorerna - ger för volttal ut. 13,9? 14,1? 14,4? osv...  Har du mätt upp?

För när batterierna är fullt laddade så ska man givetvis gå ner på underhållsladdning. Det fixar inte en regulator som sitter på en generator, den begränsar bara volt-talet, inget mer.

Lösning?

Det blir självklart lite dyrare att ha någon manick som övervakar istället för att bara koppla ihop.

Amerikanska Sterling har fin-fina grejor för sådant här. Och vårt lands stolthet Ctek har självklart gjort en variant. Du behöver en Dual och en PASS tror jag.

Då kan du ladda in 100A och i andra ändan kommer ut en laddkurva som är bättre än att bara ansluta? Grejerna har inbyggd anslutning för en solpanel också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ja men det du skriver har ju primärt inte med dubbla generatorern att göra! Det ÄR inget problem att parallelkoppla två arbetande generatorer, sen att dom inte laddar optimalt är en helt annan sak. Det gör inte en generator heller!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inga problem att paralellelkoppla generatorerna. Det kommer troligen bli en liten obalans i mellan hur mycket ström varje generator levererar. Men det saknar helt betydelse.

Det minst komplicerade är ett gemensamt startbatteri och en husbatteribank. Startbatteriet kan vara lite större än om det är ett för varje motor. Sätt en huvudbrytare per motor som kan välja start eller husbatteri, då kan man starta på husbatterierna om det krisar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimus4000 skrev: Detta svar har jag fått av flera, varför? vad är problemet med att paralellkoppla två generatorer till tre förbrukare över två skiljerelän?

Går väl i.of.s. att utföra men vad är egentligen vitsen med TRE batteribanker, kan jag undra?

[backar bandet litet och ser först till de historiska orsakerna till TVÅ. Själva skiljelinjen mellan att behöva ha dubbla batteribanker går väl vid motorstorlekar som kan nöd-handvevas eller inte, som jag begriper saken? (Går motorn att i nödfall handveva så behövs inte ens dubbla banker, för även ett rätt urladdat batteri klarar tändspole- eller glödpluggars lilla behov givet att startmotorns strömslukande spänningsfalls-orsakande effekt ersätts av handkraft.) Med tiden växte motorerna så att detta blev omöjligt, och batteritillverkarna började därför även tillverka speciella startbatterier med lågt inre motstånd avsedda för just kraftigt strömslukande startmotorer.]

Nå, startmotorer drar mycket ström men normalt under så kort tid att dess batteri knappt behöver laddas alls under säsongen. Men råkar man då ha dubbla stora motorer, bägge med var sin lika kraftig  alternator så blir det slöseri att inte parallellkoppla dessa till förbrukarbanken, precis som du säger i trådhuvudet. Den ena alternatorn kan väl sporadiskt få toppladda startbatteriets lilla behov, men inte mer än så??)

Men likafullt, och detta begriper jag som sagt inte alls men är nyfiken, vad skulle vitsen med en TREDJE separat BATTERI-bank kunna vara??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min anledning till två separerade startbatterier är att och här stödjer jag mig på Murphys lag, den gång som ett startbatteri går sönder borde vara en dag då ungarna inte stängde kylskåpsdörren kvällen innan så förbrukarbanken är näst intill slut och vi har bråttom iväg inför ett oväder?

 

Som jag började tråden är jag förtjust i tanken på tre banker, har fått flera ganska starka näst intill aggressiva kommentarer till parallellkopplade generatorer av olika försäljare och tekniska experter men ser det nu som att vi kör på detta.

 

Som nämndes i ett inlägg ovan blir nu nästa frågeställning huruvida det kan vara värt att snygga till laddningen med hjälp av tex smartpass osv, skulle vilja ställa frågan om någon kopplat in två generatorer till en smartpass eller liknande, en smartpass ihop med en 250duo ca 2000:- styck, 4000:- totalt, vad blir priset per extra Ah? En försäljare sa att jag måste ha två av varje dvs 8000:- totalt för att kunna parallellkoppla generatorerna, ser vi till bilindustrin och den traditionella laddningen i våra bilar så håller ändå batterierna i närmare 5-10 år enl mina erfarenheter med endast laddning från generatorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man orolig för Murphy så ska man satsa på medlemskap SSRS eller Sjöassistans eller båda! Vill man ha bästa tänkbara laddning från sina generatorer så byt till en intelligent laddningsregulator. Men det är tveksamt om det lönar sig. För inte alltför länge sedan var 220V likström vanligt på fartyg. Strömmen genererades mha några hjälpkärror - med generatorerna parallellkopplade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ritat upp huvuddragen i mitt önskeschema, borde väl kunna använda skiljereläna även på batteriladdaren?

post-10024445-1394237448,6255_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

När det gäller batteriladdare kan jag rekomendera victron som har laddare som laddar 3 banker parallellt. Har en Centaur 50 ah som laddar mina tre banker och är supernöjd.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kommer frågan om att säkra upp startbatterierna, har kollat lite på olika forum och där har nämts hur roligt det är att byta säkring om motorn dött och säkringen löst i hög sjö osv, känner ändå att med rätt storlek på säkringen så ska den inte gå om inte något är väldigt fel. Är det någon som har erfarenhet av att säkra upp startmotorn på en Volvo Penta 41b vad ska vi välja för storlek? Ska åka förbi Mitab i imorgon och fråga också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm.... Verkar som att jag och skyllermark är ensamma om att tycka att man ska säkra upp startmotorerna så jag hoppar över det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är för att folk inte vet bättre, tänk efter själv! Var idag finner Du elinstallatoner av vilket slag som helst som inte är skyddat/avsäkrat? När någon rekomenderar att inte avsäkra så är det ett idiotiskt förslag, så enket är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Som någon skrev i en annan tråd, säkringarna är till för att skydda kablarna. Tycker man det är jobbigt att byta säkring så kan jag försäkra att det är betydligt jobbigare med brunna kablar. Jag vet av erfarenhet hur kul det är när matarkabeln från batteri till elcentral  brinner upp och samtidigt tar med ALLA andra kablar. Idag finns ANL-säkringar lätt tillgängliga och de är enkla att montera. Även på startbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Och dessutom så kan jag inte minnas att jag läst varken här på MG (följt med på MG sen 2006) eller någon annanstans om att någon haft problem med brunna huvudsäkringar under sjögång, inte heller hört om problemet.

 

Och det finns en uppsjö båtar idag som fortfarande inte är avsäkrade på starkströmssidan vilket gör att en eventuell båt med problem försvinnande liten.

 

Och slutligen så skall t ex startkretsen för en motor vara så dimensionerad att kablarna inkl säkring med marginal klarar dom höga strömmar som blir vid start av en motor, även om man har startproblem och måste köra startmotor länge och/eller ofta. Dvs att OM en säkring likaväl har gått sönder så var det nog bra att just det systemet hade säkring.......... Med andra ord så då är det ett riktigt fel som utan säkring hade orsakad brand mm.

 

Så detta med att byta startsäkring eller liknande i sjögång är nog mest troligt en skröna av den typen som är svår att bli av med....... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tror du på allvar att Skyllermark blir rik på att sälja säkringar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tackar för stödet! Tycker att det är självklar med säkringen igentligen, vet också att typ 99% inte har det. Skulle kunna prova en 200a trög säkring men dom kostar ju lite så det vore roligare om någon kunde komma med fakta vad en Vp41 drar i startström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast och bäst är att kolla vad startmotorn tar är att mäta med en tångamperemeter. Min lilla diesel har en startmotor enl instruktionsboken på 0,8 kW (1,1 Hp) dvs ca 67A. På mätaren kan jag se att strömmen går upp till mer en 80A. Jag har 100A ANL-säkring utan problem. Biltema tar 45 spänn för en säkring, men de går att köpa betydligt dyrare. Jag köpte en 10-pack på eBay för 100 kr.

Jag satte fö in en shunt och en amp.meter i startkretsen, nu har jag stenkoll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...