Gå till innehåll
onsdag 24 december 2025
nemtrix

Bygga om avgassystem till värmare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en ardic minimax i båten, skorstenen kommer upp på skarndäck.

Detta vill jag bygga om och undrar om det går att koppla på den direkt på den vanliga avgasslangen så att avgaserna kommer ut akter.

Avgaserna har någon sorts av självreglering och förbränningsluften och avgaserna kopplas på samma ställe i skorstenen. Jag har provat att ta förbränningsluften från kölsvinet utan skillnad.

Avgasslangen får vara max 2 meter, antar att det är för att fläkten ska orka ventilera den.

Skulle kunna tro att jag kan klara mig med 2,5 meter avgasslang och tänkte i så fall isolera den väl, dom stora frågetecknen är om värmarens avgaser är såpass värma att avgasslangen från motorn tar skada, och om värmaren kommer skena eftersom jag tar bort balanseringen mellan avgas/förbränningsluft.

Några kloka mekaniker här?

, problem är till för att lösas!

MVH L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man om principen i en konstruktion innebär det viss risk. När in och utblås till förbränningskammaren kommer från samma plats blir ett tillfälligt ökat lufttryck lika stort för båda sidor på brännaren. Lågan brinner då fint utan att störas eller slockna. Det finns alltså finess bakom dubbelrörskonstruktionen. Dessutom fås både uppvärmd förbränningsluft och kyld skorsten.

Låter du avgaserna gå ut i gummislang blir det varmt. Slangen får ju ingen vattenkylning. Om jag nu förstått dig rätt att motorns avgasslang ska nyttjas. När motorn går måste du stänga så avgas inte trycks ut i värmaren.

Lite osäkert med alla riskmoment så jag skulle nog inte göra ett försök även om jag som princip anser att otestat vet man inte om det går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...