Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
c505

Skvallerrör Johnson 6 Hp

Rekommendera Poster

Ja, om det nu heter skvallerrör eller något annat. Jag menar utloppet uppe vid själva motorn som indikerar att kylvattnet cirkulerar. Jag har en Johnson 6Hp från 1969 och läser på nätet att den här inte verkar ha något sådant. Köpte motorn nu i höstas och har inte kört den än.

Hur vet man då att kylningen funkar eller det är något man får reda på när det är försent?

Såg på en sida hur en kille ordnar till ett sådant utlopp från termostathuset och den motorn såg ut som min. Så frågan är: indikering eller inte på de här äldre motorerna?

Finns det någon här som har erfarenheter av dessa äldre Johnson 6Hp som kan svara mig på det här?  

Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På riggens backkant finns ett hål där det kommer avgaser. Hålet är till för att motorn på låga varv inte orkar övervinna vattentrycket och trycka ut avgaserna nere vid propellern.

Allt kylvatten släpps ut tillsammas med avgaserna inne i riggen och förvinner ut tillsammans.

Vid tomgång skall du kunna se att det stänker vatten tillsammans med avgaser ut ur hålet baktill på riggen. Gör det så finns det goda förutsättningar att kylningen är OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack. Det kände jag inte till, trodde att allt returvatten gick ut med avgaserna nere under vattenlinjen.

H/Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det också även på tomgång. Det mesta av vattnet rinner ut i avgasutsäppet vid propeller,   men en mindre det kommer ut med avgaserna hålet bakpå riggen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...