Wake155 0 Postad 26 Mars , 2013 Har en gammal volvo flygmotor värmare i min båt som strular. Den startar som den ska men efter ett tag känns det som den blir överhettad och stänger av sig, det blir så varm luft att man knappt kan hålla framför utblåset, ska det verkligen bli så varmt? Är det nån som har tips på vad det kan vara för fel? Behövs den renoveras, vad isåfall? Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lidfors 8 Postad 27 Mars , 2013 Inspektera och gör rent på tillluftssidan tex insugnings ljuddämparen,har du luftfilter/galler? hittar du inget inspektera lagren i maskinen när dom blir slitna får glapp så bildas resonans och rpm minskar.om allt är bra så byt till ett mindre munstycke sitter i magnet ventilen Pumpens tryckreglering kan även kärvatt, men är långsökt då pumpen brukar lägga av istället. MVH. Lidfors Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 27 Mars , 2013 Är det en Ardic? Pumpen drivs av en vevstake som du kan justera hastigheten på genom en liten skruv på kretskortet. På värmedoktorns hemsida kan du hitta manualen och se vilken temperatur du ska ha vid utblåset, mäts enklast med en stektermometer. Troligtvis ger den för mycket bränsle eller så är returen igenkorkad så du fyller bränsleskålen. Är den en artic typ minimax så får du höra av dig igen, jag har byggt om min och kan den utantill. Tänk även på att undvika böjar alldeles efter utblåset på slangen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 27 Mars , 2013 Inte för att vara neggo, men har du en Ardic kan du lika gärna börja spara till en ny. Jag hade en Ardic som jag lät renovera för tusentals kronor. Nog fungerade den, men den lät som en jetmotor (halvpoppis i viken) och läckte dieseldoft i kabin vid uppstart. Dessutom hade den enbart av/på termostat, vilket gjorde att den startade flera gånger per natt. Har för mig att Wallas 30 och 40 DT kan fås med konverteringskit för att passa slangarna till gamla Ardic. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 27 Mars , 2013 Ardic är inte helbra i orginalutförande men med lite ombyggnationer tycker jag den fungerar bra. Att den luktar diesel eller fotogen som jag kör min på beror på att avluftningsslangen mynnar ut i båten. En liten genomföring i skrovet och en tät tank löser problemet. Jetplanseffekten upplever jag bara ibland av någon märklig anledning med helt klart är det från avgaserna, jag funderar på någon sorts ljuddämpare men vet inte riktigt än. Men visst det är en gammal värmare och dom nya går inte att jämnföra med men jag har lagt typ 300kr på min värmare och den gör vad den ska, ger mig värmt ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Mars , 2013 Lånar tråden litegranna. Nemtrix: Du säger att du kan MiniMax:en utantill.. Kommer du månne möjligen ihåga var kabeln till glödspiralen ska kopplas? Jag rev isär min i vintras eftersom den inte ville tända. Bytte veke, gjorde rent allt och när jag sen skulle koppla ihop grejerna hittar jag inte var kabeln ska kopplas. Värmaren funkar, men jag måste glöda manuellt för att få den att tända och det är ju inget vidare om termostaten slår ifrån när man sover... Nu har jag inte värmaren tillgänglig för ett kolla hur det såg ut osv, men jag har för mig att kabeln från spiralen är gul och att det finns 2, möjligen 3, tänkbara platser att koppla den mot på kopplingsplinten. Och jo, visst gjorde jag ett kopplingsschema innan demontering. Tyvärr försvann lappen lika fort som jag vände mig om Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 27 Mars , 2013 Jag har för mig att du bara behöver lossa spiralen vid plinten när du ska byta den. Min glödspiral gav upp och ingen reservdel verkade finnas när jag pratade med värmedoktorn. Klippte sonika av själva glödspiralen och kopplade ur elen, borrade sedan ett nytt hål på motsatt sida och monterade ett glödstift från biltema till en dieselmotor. Fungerat klockrent och går inte lika lätt sönder vid vekbyte. Men till din fråga. Det är väl bara igentligen bara + och jord till spiralen, dena gula sladden är väl +. Nu var det över ett år sedan jag pillade med min men om du väntar till helgen ska jag se om jag inte kan plocka ner min värmare och se hur det är kopplat, mitt minne är ett sk teflonminne. Jag återkommer, ska ta lite bilder på min egna lilla renovering! Kolla föresten upphovsmakaren till det egna glödstiftet om det kan hjälpa dig http://baatplassen.no/i/topic/2493-ardic-minimax-baatvarmer/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 27 Mars , 2013 Jo, den gula ska till plus. Kopplade den direkt till batteriet för att se om värmaren funkade efter isärtagning o ihopmontering och visst gjorde den det. Men jag hittar ingen plus att koppla den till.. Så om du har möjlighet att kolla vilken kontakt på plinten den ska kopplas till vore jag dig evigt tacksam. Dt kan iofs vara så att felet på min värmare ligger på det planet, att nåt i elektroniken fallerat så ingen plus kommer till spiralens kontakt i plinten sas. Bytte inget annat än veken (anv f.ö. en helt vanlig glasfibermatta till veke då Värmedoktorn skulle ha rejält betalt för en färdigklippt dylik . Innan vekbyte o rengöring provade jag aldrig att direktkoppla glödspiralen så jag vet ju inte om jag lagat nåt än, bara att det funkar med manuell glödning. Visst kan jag koppla en separat brytre för att på det sättet få igång värmaren men det är ju ingen bra lösning, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 27 Mars , 2013 Jag ska kolla hur det ser ut i min! Om jag förstått det rätt vid vekbyte är att man dessutom klipper ett litet hål i veken vid returen så att inte veken sätter stopp i det hålet! Jag återkommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wake155 0 Postad 27 Mars , 2013 Tack för tipsen och snabba svar! Jag har inte båten hemma nu men ska kolla detta så fort den trillar in i trädgården, tänkte jag skulle vara ute i god tid för en gång skull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 28 Mars , 2013 Båen ska inte trilla in i trädgården så här års utan snarare i vattnet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krawa 4 Postad 29 Mars , 2013 hej . att den ger otrolig värme beror på att bränsleledningens munstycke är slitet. den skall ha 0.2 mm om det är förstort så så matar den obehindrat och där i genom för mycket värme. det är lite jobb , och har man ingen kunskap i att byta detta rör så är det inte att rekomendera. sen är det otroligt svårt att få tag på detta rör .. jag köpte det sista i höstas av värmedoktorn. jag har en till salu total renoverad utan jetmotor effekt om värmaren som nån skrev endast har on/off och ingen urblås sykel så är styrenheten kass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 9 April , 2013 Har du haft möjlighet att kolla kablaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser