Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
janabr

Öppningsbar lucka i sittbrunn!

Rekommendera Poster

Hej

Funderar på att öppna en lucka i sittbrunns golvet,( har en Oe36 Typ 2 ), hel el. halvlucka för att komma åt motor o drev bättre!

Tacksam för förslag o Tips för att få det 100% .

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nån bild?

Vet att Kalman funderar på nåt liknande, men han kan ju tala för sig själv.

Har och har haft en sådan stor lucka i min nuvarande och en tidigare båt och en liten lucka i ytterligare en båt.

Bilden är från min nuvrande båt

post-945-1394237445,0033_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaret,

Hur får Du fast luckan så att det blir tätt?( skruvar, låser med vred,?)

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den första båten som jag hade lucka som sittbrunsdurk satt fast med 4 bultar och hade packning. På havsfidran fär jaghade en liten luck rakt över notorn satt den fast med spänne  som man kom åt från motorummet-

Den luckan som vars hål syntes på bilden ligger bara på plats. Det är gjort så från fabriken (norska fjord) har ingen tätning och när det regnar mycket och det täntar i självlänsen rinner det in. Nu är det en motorseglare och är väl tänkt att seglas innomskärs!?

Som båt betraktad är den inte så dum med kosterskrov, men ärf nog inte tänkt för någr större seglatser. Har börjat fundera och även arbetat lite för att förbättra funktionen när det gäller täthet, men frågan är inte högprioriterad för mig. För de seglatser jag är ute på fungerar arrangemanget ok.

Har faktiskt ingen bild på luckan stängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret !

Får önska en Glad Påsk smiley

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Har Toaen skvallrat så får jag kanske skriva lite.

Jag tänkte skära upp durken så jag får en remsa på ca 3 cm kvar runt om. På den kvarvarande lilla kanten runt plastar jag en lodrät sarg ca 2,5 cm hög. På den lägger jag en U formad gummipackning med öppningen neråt på U-et förståss. (vill inte gör en ritning nu.) Resten av durken plastar jag på en sarg neråt så det bildar ett lock. I hörnen i öppningen plastar jag in små plåtvinklar. Sedan drar jag en skruv in i plåten så det håller ner luckan. Det behövs ingen stor kraft.

På det här viset blir durken mindra svajig, kan limma-plasta annars lite lister på undersidan. Jag får en regnvatten ränna och slipper få allt smuts över hela durken. Kommer lätt åt framförallt min impeller för den plockar jag bort för vintern så inte bladen deformeras. (Skall flytta pentryt så jag kommer att blockera babords stickkoj och kommer inte åt impellern längre)

Sedan tänkte jag mig ev göra en enkel grating, gallerverk av trä, lackad ek, har inte teak, bara för utseendets skull.

Skall ha nått att göra när jag blir pensionerad.....fniss...

Edit stavfel...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förlåt Kalman att jag sladdrade och för att jag inte svarat på ditt mail beträffande luckan.

Tyckte det var bättre att vänta tills frågan dök upp här på maringuden. indecisionblushsurprisewink

På min Bianca 27 som jag köpte i utvalda delar var sittbrunnen konstruerad ungefär som du tänker Kalman och som urtaget på min motosegalare är idag. I Hörnena på uttaget hade varvet plastat in plattjärn av mässing som jag borrade hål i och gängade för M8 eller om det var M10. Hade en liten O-ring runt bulten som tätade.

Sågade till en lucka av 12 mm plyfa. Möjligtvis att jag lackade den först och att den snabbt blev katastrof med det lövtunna teakfaneren. Jag vet i alla fall att jag plastade den och gjorde ytan halksäker med topecoat och sand.

För att bultarna inte skulle sticka upp knackade jag ut skålar ur  rostfria plåtbrickor ca 50 mm i diameter som jag sänkte ner luckan. 

Försökte göra en skiss ungefär hur det såg ut. med luckan och sittbrunnen i profil

Det gulaktiga är inplastade mässingsplattor och även bottengenomföringar för självlänsen.

Längst akter i sittbrunnen fanns en något upphöjd slät yta vid rorsmansplatsen -gråmarkerad. När Luckan var på plats var hela durken i sittbrunnen slät. Försökte riita in de nerknackade brickorna med sin bult i en liten special.

Tror att ni fattar.

I min nuvarande motorseglare är det en liknande konstruktion. Dock saknas tätning och fastsättning. Luckan som har nedplastade kanter runt om ligger bara rakt på. Tänkte plasta upp kanten ca 15/20 mm. Har inte kollat måttet, men väl slipat bort gelcoaten. Sen kan jag få dit en packning i luckans underkant som tätar mot kanten i sittbrunnen. I dag rinner det över kanten när självlänsen inte hinner svälja.

post-945-1394237448,027_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Lugn Toaen, lugn...

smiley

Till janabr,

blev du klokare av alltihop?

Här kommer en synnerligen dålig snabbt hoprafsad liten teckning av genomskärningen hur jag har tänkt. Det svarta är original plast. Det röda är ny plast. Det gröna skall föreställa gummipackningen.

Hörnskruvarna har jag tänkt precis som Toaen. Däremot är jag inne på att bara gänga ner en kullerförsänkt skruv med plåtgänga och stor skalle samt bred-djup vanlig mejselspår. Naturligtvis rostfritt.

post-22282-1394237448,4163_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Får Tacka! alla för svaren, skall läsa noga o begrunda,

Har tyvärr varit Off  ett tag, men är på G nu. smiley

Mvh  Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att det var markerat som löst men tråden var ju inte låst så jag passar på...

Jag började (hann inte avsluta) montering av en lucka i sittbrunnen under påskhelgen.

Från böjan var min tanke att göra som det beskrivits tidigare i tråden men jag kom fram till att arbete, tid och pengar inte var försvarbara. Jag valde att köpa den stöddigaste 300x600 luckan jag hittade och helt enkelt såga upp en hål, täta med sika, genomgående skruv och hoppas på det bästa. Försäljaren (seasea) hävdade att luckan ska tåla att gå på, visst - den har lite förstärkningar i luckan och är rätt ordentlig. Kommer dock inte tåla att man kliver ner lite stressat och oförsiktigt med en häl på den. Det är inget problem för mig eftersom jag ska ha trall i sittbrunnen. Den kommer att passas till så den ansluter mot luckan och sargen ordentligt och med många mellanlägg så kraften fördelas.

Luckan kostade förvisso nästan 800kr men när jag börjar räkna på att bygga egen så är jag inte säker på att det skulle bli billigare (ska till en del prylar, plast, glasfiber och material för att bygga form.

Ett alternativ att fundera över i alla fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får inte va för snabb med att markera trådar som lösta. Det kan komma många intresanta vinkligar efter hand.

Din tanke om en färdig lucka var inte dumt. Är det en typ genomskinlig däckslucka - eller?

Har du nån bild eller länk på/till luckan?

Du får hålla oss uppgraderade om hur ditt jobb fortskrider!?

Nu är det ju inte aktuellt för min del, men man vet aldrig och man kan ju inte bara tänka på sig själv. wink

Har faktiskt kommit igång i min sittbrunn och skall börja höja sargen under luckan, så att risken för att vatten rinner in minskar och att det blir lite mindre avstånd mellan luckan och sargen så att jag kan montera en rimligt grov packning så det blir helt tätt.

Om jag sätter nån typ av lås/skruv har jag inte funderat på än, men det had kanske inte varit fel. Men det borde va nåt som är enkelt att stänga och öppna då jag har utrymmet som stuv för tex fendrar mm som jag vill komm pt enkelt. Å andra sida seglar jag inte på så stora hav, så risken att fylla sittbrunnen med vatten är ganska liten.

Skall också reparera luckan och plasta dit ett par rör under för att den skall bli lite stabilare. Det satt en trälämm av vanliga brädor under som skruvats fast med järnskruv. Kanske galvade när de sattes dit. 

Om man ser det possitivt så blev luckan mycket lättare när skruvarna rostat bort och trälämmen lossade. Sen blev den lite svajigare att gå på, men det skall jag nog åtgärda.

post-945-1394237462,4624_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde en sk. inspektionslucka (http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2232). Den ser inte ut som på bilden men det är det artikelnumret. Som jag ser det så är den nya modellen (inte den på bilden) sämre, den har tryckknappar för låsning - en lösning jag är lite osäker på (grus o.dyl.). För det andra så är det ju inte säkert att den verkligen är tät även om säljaren påstod det och den känns faktiskt bra med gummilisten och verkar tät. Även i detta avseende är jag lite tveksam till tryckknapparna. Skulle det inte bli tätt nog i listen så kommer jag att ordna det med ett extra lås på undersidan - det skall monteras i alla fall men jag kan ju utforma det lite olika beroende på behov.

När jag väl monterat den så ska jag ju ändå städa ur sittbrunnen ordentligt så jag får väl passa på att hälla ut ett par hinkar och spruta lite med slangen just på luckan så får vi se hur det ser ut.

Hur som helst så tyckte jag att det var värt att minska arbetsinsatsen till fyra hål med hålsåg och fyra skär med sticksågen, ett par borrningar och sedan bara trycka dit med sika. Det behöver inte ta mer än ett par timmar om man gör det ordentligt, tyvärr fick inte jag vara i båten ett par timmar för det var tydligen annat som var viktigare.

Bilder kommer, om inte annat på bloggen, men just nu är jag iväg på andra dumheter så det dröjer någon månad eller så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag var lite för snabb, Vi öppnar o ser om flera förslag kommer.

Jag hade tänkt förstärka skivan o även ljudissolera oxå..

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...