Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
pabob

PC i båten

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en PC med sjökortsprogram och en GPS inkopplad via serieporten. Ska koppla in den i båten under våren och funderar nu hur jag ska koppla in i båten. Går det att köra PC:n direkt via batterierna (12V) eller måste jag ha någon typ av omvandlare från 12V till 220V (växelriktare???)? Om jag ska köra via 12V vad måste jag ha för prylar då och hur ansluter jag PC:n till batterierna i båten? Vilken lösning är bäst om jag vill ha minimal strömförbrukning? 12V eller 12V omvandlat till 220V? Hur blir det med jordningen om jag kör på 220V? Min dator är en Dell Latitude CPi. Vad jag förstå omvandlas 220V till 20V likspänning 3,5A via batterieliminatorn som följer med datorn. Har sett både växelriktare och batterieliminatorer på Clas Ohlson. Om jag köper en växelriktare, hur många watt ska den då vara på för att klara av att försörja min PC? Har sett från 150W-1000W. Många frågor men det här är inte mitt område :-? ... Hoppas på hjälp från alla duktiga människor som finns på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du bara köra datorn så räcker det med en 150w. Jag kör en 300w och det räcker ganska långt. 3,5A*20v=70w. PJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det effektivaste är att använda en DC/DC omvandlare. ELFA har en sådan med artikelnummer 69-881-82. Kanske inte den billigaste lösningen men man kan väl leta efter en konkurrerande produkt hos någon av alla butiker som söljer hemelektronik. /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En variant som är ganska tillförlitlig... På Claes Ohlsson - och antagligen andra liknande ställen - kan man köpa adapter som omvandlar från 12V till de 15 - 24 volt DC som behövs. Kostar 329:- och har utbytbara kontakter, vändbara till rätt polaritet. Kikade på deras hemsida och det är varunummer 32-5502... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.. att kör upp 12v till 220 och sedan ta ner den till 20v verkar vara lite lök på laxen (om man nu inte kan anväda 220 till något annat också). Jag kör en Compaq som vill ha 18v jag har ett 16v agg som jag driver datorn med, det funkar hjälpligt , men jag kan inte ladda baterierna fullt. Men å andra sidan så anväder jag bara datorn när jag kör Mvh // Reine

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla svar. Blir imponerad över att det finns så mycket duktiga människor som vill dela med sig av sina kunskaper och idéer. Det verkar som ELFAS omvandlare verkar vara den rätta om jag ska köra direkt från batteriet utan växelriktare för att få upp spänningen till 220V. Såg att det följde med speciella kontakter för Dell. Om jag tolkat tipsen rätt så är bästa lösningen att omvandla från 12V till 20V för att driva min PC om jag inte har behov av annan 220V utrustning. Blir det någon skillnad i strömförbrukning om man plockar ur batteriet ur datorn? Antar att laddningen slukar en del ström men det kanske är försumbart i sammanhanget. Någon som vet? Mellan tummen och pekfingret, hur mycket ström drar en bärbar PC? 1A? 2A? Mer? Det står 20V 3,5A som input till datorn, ska jag tolka det som att högsta strömstyrka in är 3,5A eller att den drar 3,5A vid drift? /Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

70 watt brukar räcka till en bärbar dator med en enklare CD-spelare, så det som är skrivet på din dator bör vara den kontinuerliga belastningen när allt är igång och drar så mycket ström som möjligt. En hårddisk brukar dra ungefär 10 watt. Själva datorn någon enstaka watt såvida det inte är högsta hastigheten. Vad skärmen drar vet jag faktiskt inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kjell Norum

Hobbex har en bra lösning på ditt problem, har själv använt den här i ett par år och det fungerar utmärkt tillsammans med SeaClear och digitala sjökort i laptopen: http://www.hobbex.se/ 299,00 kr (74-34-02) :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt en Dell Latitude CPia (366 Mhz) i 5 år nu. Har haft Dells original 12Volts-adapter. Man ska alltid se till att få en originaladapter när man köper en laptop numera... Strömförbrukningen för denna (utan CD-användning) varierar mellan 1 och 3 ampère. 3 i uppstarten och när alla funktioner jobbar. 1 i (nästan) passivt läge, när hårddisken står still och skärmsläckaren trätt i funktion. Avgörande för förbrukningen är dina strömsparinställningar. I Bios kan du ange att processorn bara ska gå på halvfart, om det inte behövs mer. I Windows anger du att hårddisken ska stängas av så fort det går. Sen bör man ha skärmsläckaren aktiverad men det är svårt att rekommendera tidsintervallet. Beror ju på omständigheterna... Maila mig gärna om du vill ha fler detaljer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen, ska kolla mina inställningar på datorn så strömförbrukningen minimeras. Hittaden en batterieliminator på Clas Ohlson med kontakt för anslutning till Dell PC (art.nr 32-5502). Har testat den en tid nu och den fungerar utan problem. Nu ska jag åka iväg och lacka lite i båten så det blir fint till sommaren. Blir lite avundsjuk på alla som bor söderut ocj snart kan sjösätta...själv får jag vänta två månader till. Nackdelen med att bo norrut :-( /Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, glömde två saker: 1. Min Dell CPia går inte att köra på 12 volt utan att det egna batteriet är monterat i datorn. Det fungerar antagligen som en sorts spänningsregulator. Det betyder att detta batteri måste vara i god kondition för att inte stjäla ström i onödan. Om du bara kan köra din CPi en timme med ren batteridrift så är batteriet på väg att ta slut. Överväg att beställa ett nytt från Dell. Det kostar visserligen 6-700 kr vill jag minnas men reducerar behovet av ström från ditt 12-voltssystem avsevärt. Jag vet av egen erfarenhet! Laptop-batteriet tar väldigt stryk av att ständigt vara inkopplat med din 220-voltsadapter. Fast då behöver det inte sitta i datorn! Konstigt att detta inte står i manualerna. Fast då får de inte sälja så många nya batterier förstås... 2. Jag har nu en ny Dell D600 levererad hösten 2004. Den har en helt ny stickkontakt för inkommande ström som inte finns hos någon alternativ adapter. Orsaken är att Dell har mixtrat med strömmen och skyddat detta med patent eller nåt. Så ingen annan tillverkare kan göra en egen adapter. Min vana trogen beställde jag en 12-voltsadapter från Dell tillsammans med datorn. De levererade då en tung klump för kombinerad 220- och 12-voltsförsörjning. Den är betydligt större och tyngre än den rena 220-voltsadaptern. Och typ 4 ggr tyngre än den gamla för 12 volt!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...