frost 0 Postad 26 Mars , 2013 är det någon som har någott bra tips hur jag kan göra med en spricka. Ett av mina bord i skrovet under vatten linjen har fått en spricka. Bordet är bytt till fura och nu under vintern har det upp stått en lång och ca, 5mm bred spricka. har börjat och fuktat detta område men den är stor. Kan man laga eller fixa detta på något annat vis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Mars , 2013 Fast såna sprickor borde gå igen bara borden blir lite fuktiga. våta trasmattor var ju en metod man använd förr, sen hängde man båten i hörnet mellan två kajer tills den inte läckte så mycket så den sjönk under natten. Kladda i nåt tätningsmedel brukade man inte ta till i första taget. Även försiktighet vid bottemålnng så man inte får in färg i sprickan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Mars , 2013 Jo - men det fodras en hel del fukt och brukar inte bli tätt på ett antal dar efter sjösättning. Har sprickan uppstått nu under vintern bör den svälla igen. Förr var man ju van vid den problematiken. Erfarenheter som glömts bort i plastbåtsåldern. Har även själv använt liknande medel. Samborden på min första bohusjulle (scouternas) var ganska risiga och där var det tjära, säckväv, blyplåt och kopparnubb som gällde - en gång. Båten i övrigt läckte redigt de första dagarna, men blev så småningom ganska tätt. Bordläggningen ovan vattenlinjen blev dock aldrig tät. Ju hårdre man seglade desto mer läckte det. Vår kårchef brukade alltid säga att Bris var en båt som krävde tre man för att seglas. En som kryssade, en som länsade och en som ropade på hjälp. Bifogad bild; Bris under den sista slören som gaffelriggad Bohusjulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 Mars , 2013 Vad du än gör så använd inget tätningsmedel utan sjösätt som sista båten och be att å hänga kvar i stropparna över natten, vad surrarToaen om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 26 Mars , 2013 Låter som att virket borde ha impregnerats med linolja/terpentin under vintern för att förhindra uttorkning och därmed sprickbildning. Om virket är friskt lär det väl svälla vid sjösättning, ev. med hjälp av ettan som tillfällig lösning. Men nästa vinter är det läge att impregnera för att minska rörelseskillnaderna. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Mars , 2013 Vad menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 26 Mars , 2013 Det är inget problem att använda tätningsmedel som tillfällig lösning under ex. sjösättning för att hindra båten att sjunka. Det viktiga är att att medlet inte torkar och blir hårt för då kan bordläggningen sprängas isär. Medlet måste kunna pressas ut när virket sväller. Ettan är ett utmärkt och klassiskt medel för detta. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havkat 5 Postad 26 Mars , 2013 När jag var liten hängde jag mycket vid ett litet fiskeläge i Skåne och fiskarna där brukade kleta tjockt fett i sprickorna på sina båtar. När trät svällde klämdes fettet bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Mars , 2013 Jag vet att ettan är ett utmärkt medel men jag skrev detta i 2 st inlägg i tråden som jag tog bort för att jag fick mothugg på dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Mars , 2013 Westfjord du får inte va så känslig. Det brukar du normalt inte va heller. Man kan ju ha olika vinklar och erfarenheter på ett problem. Det jag menade med att TS kanske skulle prova att få båten tät utan att tryck i nåt medel då sprickan verkar ha uppstått pga att bordet torkt ut för mycket under denna vintern. Det är absolut inget fel att använda Ettan eller Tät som jag har för mig att ett snarlika medel hette som såldes här hemma. Jag har gjort det många gånger på sprickor som inte ville gå igen helt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 27 Mars , 2013 På den tiden jag hade Träbåt fanns något som hette farm i3olika tjocklekar vill jag minnas, vilken man kunde blanda m fotogen till små sprickor. Jag har för mej det likna undredsmassa dvs sånt man kladda und fordon mycket enkelt att applicera m en spackel om ej minnet sviker mvh Facil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frost 0 Postad 27 Mars , 2013 tack för tipsen. Det verkar som blöt läggning är det bästa så jag forsätter med detta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Mars , 2013 Jag håller med dig Tommy, jag var lite väl grinig..:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser