Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
goranw

Vädret

Rekommendera Poster

Finns det någon vänlig och kunnig själ som skulle vilja göra en fullständigast möjliga översikt över den väderinformation man kan inhämta vid segling till Tyskland?

När jag seglade som mest var det mest BBC på mellanvåg som gällde. Men numera finns det ju så mycket mer än bara rundradio - VHF, internet, mobil och alla andra elektronikprylar. Grib-filer?

Jag har inte hängt med i utvecklingen och skulle vilja bli ordentligt uppdaterad. Någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har använt denna till att ladda ner väderfiler.(gribfiles)

passageplanning är enkelt med detta verktyg.

Men man måste förstå vädersystem för att utnyttja detta till fullo.(hobbymetrologiwink)

Lycka till.

http://www.grib.us/Downloads.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, den ska jag titta närmare på.

Minns, när jag leveransseglade en båt för ett par år sedan, så stod det någon sorts fax och skrev ut väderrapporter så gott som oavbrutet från Eckenförde till Göteborg. Ganska irriterande tyckte vi då, men det kanske var gribfiler?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ha varit en navtex också.

http://www.busse-yachtshop.de/dae_nwf-mrd80.html

Vi har en sådan som skriver ut det man ber den om.(tex väder,nav varnings,)

Vi bruka ha navigationsvarningar på utskrift.

Det finns mycket billigare navtex,tex nasa.

http://www.marinwebben.se/vader-och-navigationsvarningar/nasa-easy-navtex

http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=Clipper_Navtex

Kulingvarningar får man på dessa navtex´s vilket kan vara bra.(gale varnings, F8)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navtex var ordet. Nu känner jag igen det. Tack igen.

Jag tar med det på listan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hej goranw

Det absolut mest pålitliga och exakta jag har hittat och använt är de US baserade Grib filerna. Om du har en dator ombord och har internet koppling så kan du ta ner senaste uppdateringarna var 3:e timma.

Man måste registrera sig på deras sajt och sedan får man ladda hem programmet. Efter det kan man markera det område man vill kolla och tanka ner senaste prognosen för området. Kanonabra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom gribfiler och Navtex (som du kan begränsa i omfattning) så har du en massa vädersiter på internet.

Www.theyr.com. Kostar lite men är otroligt bra. Vi har använt dem som huvud leverantör av väder info de senaste 10 åren.

Www.windguru.com. Är en special för windsurfare men ger bra info om våghöjd och riktning.

Www.deutscherwetterdienst.de. Eller något sådant.

Www.dmi.dk. Är nog den bästa för den sträckan du skall gå.

Men som Happysix sa, man behöver öva att läsa och förstå alla tjänsterna.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack också Lady Annila och Kalman. Jag suger åt mig allt vad jag kan. Suveränt!

Har i uppdrag att göra en totalöversikt över alla sätt att informera sig om vädret i Tyskland.

Radio, TV, Navtex, Grib-filer, VHF, Mobiltelefon, SMS, Hamnkaptener och anslag i hamnarna.

Vad har jag glömt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som ofta glöms bort är att GRIB-filer är rådata som inte har tolkats av en meteorolog. (Om man inte betalar för det.) Väderrapporter på radio, Navtex mm är sammanställt av meteorologer och gör att prognoserna stämmer mycket bättre. Sen måste man skilja på land, sjö och kustväderrapporter. DWD, tyska vädertjänsten, sänder från Pinneberg och kan tas emot med en NASA Clipper Weatherman, mycket enkelt och bra system men kostar en slant. NAVTEX kostar från 1900 kr men ger väldigt mycket information, väder, navigationsvarningar mm.

Men fortfarande är nog de lästa väderrapporterna mest prisvärda. Har man en bra radio och dessutom kan lyssna på SSB-sändningar så kommer man långt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prata  med andra seglare i hamnen om vädret. Kolla om det är någon eller några andra som ger sig i väg. Det finns jättemycket kunskap hos de som ligger i sin hemmahamn, eftersom de är väl bekanta med väderförhållandena och förutsättningarna beroende på varifrån och hur mycket det blåser. Här nere är det jobbigt att ta sig till skärgårdsöarna Bornholm,  Christiansö, Hanö och Rügen! wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

+1

Lokalt kunnande. Är det bästayes(om man hittar rätt man /kvinna att fråga.)

Det kan ju finnas vissa bryggseglare som bara ser problem i allt och vill briljera med sitt katastrofkunnande,detta har kostat oss några extanätter genom åren.

Men dessa överförsiktiga råd får man ta med en nypa salt annars kommer man ingen vart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyckas aldrig passa tiden för väderprognos på radion och vill inte hålla på med dator i båten (ännu mindre modem mellan dator och ssb) - därför tycker jag Navtex resp Weatherman är enkla och förhållandevis billiga lösningar; ca 2000kr per burk (www.cactusnac.com) och sen är det bara attt läsa väderutsikterna i klartext. Inte drar de mycket ström heller. Och antennerna behöver inte ens monteras i masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

utan att underskatta vikten av goda prognoser så ska man ta sig till tyskland torde, svenska, tyska och danska  vädersidor på nätet eller appar kunna ge en god bild av det kommande vädret. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...