Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Gäst Berra

Nybörjartankenöt

Rekommendera Poster

Gäst Berra

Hej, står inför ett delikat problem inför våren. Jag ska få av min HT på ca 700kg från båtbockar till trailer. Jag backar givetvis in så långt jag kan med trailern under båten, men sen då? Det känns som stor risk att den bakre bocken kan välta då jag ska försöka veva in båten på trailern. Hur brukar ni göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej... Det skall nog inte bli några problem för dig, när du börjar veva upp båten på kärran så kommer käran att dra sig under båten, dvs att du med största sanolikhet kommer att ligga stadigt på den bakre bocken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har faktiskt varit med om att bakre bocken vält när vi vevade in trailen. Se till att trailern rullar lätt och inte fastnar med hjulen vid grästuvor, stenar. Men är man lite försiktig och hjälper trailern på traven är det inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Bra tackar, den står på asfalt så det bör gå bra då. Finns det inte risk att det hela välter när man tar bort främre bocken? Då vilar ju fören på enbart trailern. Eller borde man ha den påkopplad på dragkroken hela tiden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ är att du, innan du tar bort främre bocken, sätter brädor under relingslisten såväl fram som bak på bägge sidor. Dessa kan man klämma in och ha lutande så att trailern ryms innanför. Om du sätter en bräda under stödbrädan kan du slå in stödbrädan i underkanten och därmed lyfta båten. Ta lite i taget och behåll bockarna under hela tiden så blir det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har gjort detta många gånger förr,,backa in så långt det går,veva en bit så att du är på rätt väg,koppla sen loss traiern från bilen o veva in trailern under båten,trailern lättar i framändan,men det går som smort,mycket smidigt,, ,,,Hoogan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det låter ju fint det där. Men hur går det på hösten när man skall göra om proceduren omvänt? Då är ju trailern antagligen något lägre ned än bockarna,, eller? Hur gör man då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berra som ställde frågan 7 febuari 2005 har sökert löst det problemet för längesen, om han nu skulle ha av den igen.

På den marinan jag vinterörvarde min segelbåt innomhus under ett par vintrar, förvarade  man i huvudsak motorbåtar. Både stora och små. Sjösättning och upptagning gjordes med en stor gaffeltruck.  Sedan sattes de stora båtarna ner på på en specialbyggd eldriven vagn och pallades med bockar och kilar. När båten stod på plats lyfte man hela vagnen först i akterkant med en domkraft och båten pallades under kölen och på sidan med passande bockar. Sen gjorde man lika dant i fören.

Mannen som i huvudsak gjorde detta var inte speciellt rörlig, men det gick så lättvindigt ändå. Han hade naturligtvi hanterat stora motorbåtar kanske 1000-tals gånger.

Med en domkraft, lite plankstumpar och lite finurlighet är det inga problem att flytta en liten båt på 700 kg från ett par bockar och till en trailer och vise versa. 

Eller så får man gjöra som jag råkade göra för några år sen. Hyrde ett kontor i en av komunens lokaler. När kontoret var uppsagt och jag skulle flytta behövde jag hjälp med att bära ut de tyngre möblerna bl.a. mitt höj och sänkbara skrivbord som är mycket tungt. Min yngste svärson följde med för att hjälpa mig bära. Själv hade jag ganska on i ryggen.

Det råkade sig inte bättre än att vi på något sätt löste ut inbrottslarmet. Inom fem minuter kom en brandbil med tre brandmän.  Komunen har larmet kopplat till brandkåren som rycker ut. När dom ändå va där, fick jag dem att hjälpa till att bära ut skrivbordet.

Man får inte va dum, för då kan man bli arbetsledare på Elverket  brukade alltid en av gubbarna som jag var arbetsledare för, säga. Jag har aldrig riktigt förstått vad han mena\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-yell.gif\ border=\0\ alt=\Yell\ title=\Yell\ />
tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...