Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Sueco

Kort fråga ang. antal skott

Rekommendera Poster

Hej

Har tagit ledigt från MG då jag inte haft några dumma frågor att ställa men till påsk ska skrovet plastas och funderat på skotten under golvet(om det nu heter så).

Som det är nu finns 2st skott(röda linjer) som ska bytas men funderar på om jag inte skulle sätta dit 3st (gröna) för att få bättre stöd för golvet/durken. Dom gråa linjerna är skott som kommer att följa ritningen ganska bra. Finns det någon nackdel som jag missat då jag i första hand tänkt det som förstärkning till skrovet. Svårare med en stor vatten/diesel tank kanske men förrutom det kan jag inte se något.

Vad har jag missat och tänkt fel på ang skotten?

Anders

post-10005640-1394237437,388_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev visst lite väl liten bild så här kommer en större version

MG styper visst storleken crying

post-10005640-1394237437,6113_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, verkar okej med förstärkningen så långt - eller snarare kort jag begriper.

Fast ibland kan en överdriven förstärkning på ett ställe överföra och koncentrera krafter till ett annat. Kan då i realiteten bli en försvagning av konstruktionen som helhet, materialet sviktar för mycket på ett koncentrerat ställe istället för acceptabelt över ett större. Tror som sagt inte detta är nåt problem i ditt fall.

[MG:s bildfunktion upphör aldrig att fascinera, ingen har hittills lyckats begripa hur och varför bilderna blir som de blir. Kanske finns en inbyggd slumpgenerator? :) Man kan högerklicka på miniatyrerna och få upp alternativet visa bildinfo och dina två olika bilder har tydligen blivit nästintill identiska storleksmässigt, d.v.s. 2,05 respektive 2,08 kB.]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir jättebra. Men är det bara för att du ska kunna vila durken någonstans behöver den ju inte gå ner hela vägen i kölfickan? Angående tank-tankarna (ti-hi) så kan du ju installera två tankar som kommunicerar med varandra via slang m avstängning. Du får då två mindre volymer att jobba med, vilket är en fördel så de skall fästas, du får mindre skvalp i tanken vid sjögång osv samt att de är lättare att hantera. Går den ena sönder på en långsegling har du alltid en reserv-tank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har du ju rätt i. Förstärkte en ram til en motorcykel och det höll på att bli helt fel. Tack vare lite goda tips som att inte helsvetsa blev det en helt ny hoj.

Jag hoppas inte jag överför det någon annanstans men som du säger, det kan ju bli så. Då får jag väl helt inkelt tabort skottet om det visar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, så långt hade jag inte tänkt att man kan göra en kortare variant. Det är ju faktiskt en variant men det får bli steg 2 om det visar sig vara för styvt(hur man nu märker det)?

Jo, det var faktist lite så jag hade tänkt men jag hade faktiskt tänkt att ha dom helt åtskilda. Om det blir vatten eller diesel vet jag inte för så långt har jag inte kommit i planerna ännu. Det fåt tiden utvisa :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack o bock för svaren, känns tryggt att veta att man inte tänker fel jämt  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...