Allard87 0 Postad 25 Mars , 2013 Hej, Tänkte kolla om det är någon här som har monterat ett extra batteri i en Finnmaster 57/5700 WA- Skulle behöva lite tips på olika lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 27 Mars , 2013 Jag har inte monterat dubbelt batteri en sådan båt som du har men i en snarlik Ryds 600BF.Principen är densamma när du hittat en plats för extrabatteriet. För mig var det enkelt då jag kunde sätta ett batteri bredvid det första. Detta spände jag fast med en rem pss det första. För att separera förbrukningen och motorn, kopplade jag först ihop minuspolerna och sedan flyttade jag över den plusledning som matar huvudbrytaren för förbrukningen till det nya batteriet. Jag antar att plusmatningen till din motor inte går via huvudbrytaren, men är det så flyttar du den kabeln från brytaren till startbatteriets pluspol. Sedan köpte jag en enkel minusbrytare (en med grön knapp, som ofta används i veteranbilar) och monterade på starbatteriets minuspol. När detta är gjort har du två kretsar. Dels motorkretsen som kan brytas med den gröna minusbrytaren, samt dels förbrukarkretsen som kan brytas med den originalmonterade huvudbrytaren. För att fixa laddningen till förbrukarbatteriet, monterade jag ett billigt spänningsavkännande laddningsrelä från Biltema.. På detta koppalde jag den rödmärkta kontaktskruven till pluspolen på startbatteriet och den andra kontaktskruven till förbrukarbatteriets pluspol. Den svarta ledningen till relät kopplade jag in på starbatteriets minuspol i samma punkt som motorns minuspol. Då blir relät spänningslöst pss motorn när du stänger av minusbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 31 Mars , 2013 Tack för ett väldigt detaljerat svar. Det jag först måste lösa är att hitta ett lämpligt ställe att montera batteri nr 2 på. Hoppades på att någon här hade en smart lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser