Gå till innehåll
fredag 04 april 2025
benjamin123456

Vindö 50 eller Mistral 33

Rekommendera Poster

Tjena.

Vad har ni för åsikter ang dessa båtar?

Vindö 50 Ketch 265.000kr

50 hästar motor i gott skick, ingen rullfock, ganska gammla segel men i helt OK skick och båten är i övrigt gott skick.

Mistral 33. 390 000kr

Nästintill perfekt skick, svagare motor, 28 hk om jag minns rätt. Rullfock finns och segel i lite bättre skick.

Några tankar? Priset på Vindön känns riktigt attrakitvt, ibland kan det ju bli dyrt att köpa billigt.

Kan inte mycket om båtar, går här på försäljarnas ord, men kommer självklart ta med mig någon kunnig att inspektera båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du köper en båt med så mycket trä som båda modellerna har bör du fundera lite över underhållet. Att hålla båtarna i fortsatt nära perfekt skick kräver antingen en rätt stor plånbol, eller att man är beredd att jobba lite. Allt trä utvändigt skall mattslipas och få ett nytt lager varje vår. På min Misil I som är betydligt mindre var det två dagars arbete att slipa och lacka allt. Till det kom om det uppstått några släppor (vilket det alltid hade...) där man skall skrapa upp löst, låta torka, slipa, arbeta upp en sex-sju-åtta lager lack så det håller.

Men - personligen är jag såld på Enderleins konstruktioner som jag tycker är vackra och skulle därför välja Mistralen framför Vindön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det där med underhåll har jag tänkt på.

Vet du vilken som har bäst seglingsegenskaper?

Och när du säger att du hade valt Mistralen, hade du gjort det även med denna prisskillnaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade faktiskt inte valt någon av dessa eftersom jag har för lite fritid redan som det är nu, och jag tycker det finns bättre båtar för de pengarna. Ingen av dem är heller några raketer när det gäller seglingen, utan långsamma, tunga gamla båtar som halvvindar snällt i frisk vind. Vilken som seglar bäst vet jag inte, men jag misstänker att de är rätt lika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej.

Jo, tunga och långsamma vet jag att de båda är, men bråttom har jag då inte :).

Tänkte mer om den ena var att föredra på ett eller annat sätt seglingsmässigt.

Vilka båtar är det du tycker är bättre för samma pengar? Och på vilket sätt?

Utseendet är ganska vitkigt för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns t ex Enderleinkonstruktioner i plast som t ex HR 29 som borde gå att få för samma peng och som har fina linjer och är välbyggda. Den borde vara ungefär lika rymlig trots att den är kortare. Eller varför inte Mistinguette? Du har Sparkman & Stephens-konstruktioner som också seglar bra och har fina linjer, t ex IW 31 som iofs ine har lika vackert trä i ruffen för det mesta, men fina linjer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipsen. Men tyckte inte de båtarna (efter en snabb titt på google) var lika fina som mistral 33 eller vindö 50.

Kollade på vindön idag, otroligt fin.

En sak jag blir lite osäker på dock är teakdäcket. Han hade dragit bort all teak och lagt om den. Men när han lagt om den så hade han bara limmat tillbacka teaken och inte skruvat?

Kan vara så att jag har missförstått eller kommer ihåg fel vad han sa. Men om det nu är så att det bara är limmat, är det riskfyllt att det släpper då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...