velum_navia 46 Postad 25 Mars , 2013 Behöver lite kloka råd från er som har kunnskap om MD5A. Har just köpt en segelbåt med en MD5A med 110S drev i samt Tvåbladig foldingpropeller mässing, det är min första innombordsmotor och min kunskap är begränsad. Båten/motorn har inte varit sjön sen hösten 2011 men har blivit vinterkonserverade 2011 och 2012, samt att båten var rustad för sjösättning 2011 men det blev aldrig av av förra ägaren. Både motor och båt är väl omhändertagen av förra ägaren. Så mina funderingar kring vad behöver göra med motorn innan vi sjösätter båten. Impellern blev bytt 2011, byte av olja samt i växelhus är gjorda våren 2011. Motorn är sötvattensskyld med Martec - sötvattenkylning nytt sen 2009. Mina första tankar är att kolla på följande saker: Hur ser impellern ut, Undersöka/byta filter i vattenavskiljaren till bränslet. Undersöka/byta olja i motor samt växelhus/drev. Byta ut glykolblandningen i sötvattenskylningen. Ta bort foldingpropellern och rengöra samt fetta in. Vad mer bör jag tänka på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 Mars , 2013 Tjae, lite spontana tankar: Kylsystemet: Varför byta glykolblandningen? Kolla nivån och sen är det bra. Var fryspunken ligger är ju lätt att ta reda på gm att ta med en skvätt i en ren burk till macken och låna deras glykolprovare. Men det är ju inget du nödvändigtvis måste göra omgående, bara du kommer ihåg det till höstfixet. Om impellern suttit i sitt hus i 2 år skulle jag bytt den, oavsett om den ser hel ut. Kostar ingen förmögenhet men inte kul om gummit torkat ihop och vingarna inte vill flexa. Kanske inte nödvändigt, men som sagt en billig grej att göra om inte annat för att stilla eventuella nojjor när du går för motor mer än in och ur hamn. Smörjsystem: Olja i drevet kollar du så den är fri från vatten samt rätt nivå. Gör det innan sjösättning så slipper du mycket bök med ev tömning av gamla oljan. Motorolja samt filter skulle jag byta. Även om förre ägaren sa att det var bytt så skulle jag inte chansa på att han verkligen gjort det. En gammal MD5 klarar sig ju med mineralolja från Biltema så inte heller detta är någon oöverstiglig summa pengar att göra i onödan Men byt alltså filtret samtidigt annars blir ju jobbet mer el mindre ogjort. Bränslesystem: Vet inte om MD5 skiljer sig mycket fr min MD6, en antar att du har både vattenavskiljare, förfilter samt finfilter? Isf, inspektera/töm vattenavskiljaren, gör ren silen i förfiltret och byt finfilter. En skvätt Grotamar el liknande antibakteriemedel kanske inte skadar om du inte vet hur länge samma diesel stått i tanken tillsammans med ev vatten? Glöm inte lufta bränslesystemet ordentligt efteråt Ladda batterier o kolla syranivån. Kolla polskor och rent allmänt elektriskt. Torka helt torrt under motorn om möjligt så ser du på ett tidigt stadium om det finns några läckor av kylvätska/olja/bränsle. Visuell koll av slangar osv Sjösätt, starta motorn och tuffa iväg. Sätt segel och stäng sedan av skiten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 25 Mars , 2013 Tack för dina spontana tankar Får kolla glykolblandningen så den inte är rostbrun... Impellern hade jag redan tänkt att byta ut. Olja i drevet, ok kollar detta... Samt byte av motorolja, fast det verkar vara söligt. men det är lika bra att få det gjort å byta ut filter. MD5 har förfilter och finfilter. Men Grotamar har jag aldrig hört talas om, var hittar man detta? Hmm hade tänkt att slippa lufta, verkar vara en jobbig prosess. Men det är nog nödvändigt när man tänker efter. Slangar mm här helt nya så dom är jag inte oroande för. Har som sport att segla ut från bryggan, så motorns skall bara startas och gå riktigt varm första gången, så jag vet att den funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Mars , 2013 Hej! Jag å min sida skulle inte ta det så lättvindigt. En motor som stått ett par år måste man gå igenom innan start för att slippa dyra reparationer bara för att man trodde allt var ok. Jag skulle heller inte starta motorn innan jag visste att det inte var en massa dieselamöbor i tanken. Nej, gör förebyggande underhåll innan du får stopp/problem. För stoppen problemen kommer då man minst anar det och då är oftast vädret som djävligast. lycka till med din nya båt//Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 25 Mars , 2013 Niktro, det där får du allt utveckla. Motorn har stått i lite drygt 1 år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 Mars , 2013 Vad menar du att du mer skulle göra då? Nog kan jag ha missat nån punkt men: Byta olja+filter Byta finfilter, göra ren förfilter och tömma vattenavskiljaren samt hälla på lite Grotamar Kolla kylvattennivå och byta impeller Batteriskor, laddat batteri med syranivå kollad samt gå igenom slangar och allmän okulär översyn Vad mer menar du man ska göra när motorn stått ett år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 25 Mars , 2013 Om jag tolkar dig rätt så har motorn aldrig använts med den olja och filter som finns i. Samma sak i så fall med oljan i drevet. Är det så som jag antar skulle jag endast kolla att impellen är mjuk och inte har sprickor i gummit samt att det inte är vatten i förfiltret. Därefter skulle jag dra ut stoppreglaget och köra motorn på startmotorn i 5-10sekunder för att bygga upp oljetryck och få färsk olja till smörjpunkterna. Sedan skulle jag inte kunna hålla mig utan trycka in stoppreglaget och försöka få igång motorn och köra den några sekunder. Detta skulle jag göra, och så gör jag med min motor, medan den står på land. Då vet jag att den startar när man sjösätter. Om du är osäker och misstänker att det finns miljödiesel i tanken, skulle jag överväga att slå i Grotamar eller någon annat som tar död på eventuel beväxning i bränsletanken. Eftersom du har färskvattenkylning med elpump, skulle jag lyssna att den fungerar innan sjösättninen. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 26 Mars , 2013 Jag skulle bytat bränslet i tanken när den har ståt så länge som 2 år? eller mer ( miljödisel ? ) du vet ju inte hur gammalt bränslet är detta för att ha full koll på skräpet i tanken mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 26 Mars , 2013 Tack robert99 för dina synpunkter och råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 26 Mars , 2013 Nä sant, har med funderat lite på detta. Tänkte kolla det i dag med en genomskinlig slang som jag för ner i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Mars , 2013 Borde tillägga till itt svar ovan beträffande att vilja provstarta på land innan sjösättningen. Det räcker kanske inte att bara trycka in stoppknappen när du vill testa om den startar. Har nämligen för mig att dessa motorer kan vara tjuriga när det är kalla. Så tillägget blir att dra ut kallstarten som borde ha ett eget reglage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 Mars , 2013 Ska du, som Robert säger, starta motorn på land så finns 2 alternativ: 1) Ta ur impellern. Du kan då ha motorn igång några minuter utan risk för överhettning sålänge du har fullt i färskvattendelen av systemet. 2) Låt impellern sitta i. Du måste då koppla på en slang som impellerpumpen kan suga vatten från. Gör du inte det bränner du ofelbart impellern. Ibland tar det 10-20 sek, ibland kan man klara sig nån minut, men sönder, det går den. Ofta med resultatet att delar av vingarna letar sig in i kylsystemet, med möjlig igensättning som följd. Med god tillgång till vatten som impellern kan dricka upp kan du ha motorn igång tills du blir pensionär om du så vill. Sist jag hade båten på land tillämpade jag alt 1. Bara för att veta att motorn skulle starta snällt efter plasket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 26 Mars , 2013 Tack robert99 och KillerBoo! Kan jag få ha er i fickan när jag skall greja med motorn. Skulle vara bra att plocka fram er när jag inte kan lösa problemet *S* robert99: Hade tänkt mig göra detta... KillerBoo: Jupp, jag vet och väljer alt 1. Hittade en jäkligt bra manual på nätet, MB5 for Dummis. Förra båtägaren sa att den manualen var lag! Så jag kommer nog ha användning för den *S* Men stötte på ett problem i dag. Skulle öppna tanklocket för att ta ett prov på diseln. Men fick det gick inte att skruva åt något håll, tips? ( det är en Albin78) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cvidare 0 Postad 26 Mars , 2013 Jag har själv en MD5 B. En riktig slitvarg om man sköter den. Hittade all tänkbar literatur hos en av maringuidens medlemmar. Han har lagt ner ett fantastiskt arbete med att skapa en hemsida med massor av uppgifter för oss som har MD 5. Besök den gärna - det gör jag ganska ofta. http://nf.broach.se/ Senast nu i vinter i samband med min renovering av motorn efter det att det gått in sjövatten baklänges via avgassystemet. Jag hittade nämligen komplett verkstadshandbok hos honom. Spara inte på oljan. Byt i motor och s-drevet. Det finns risk att det bildats kondensvatten även i drevet när den stått på land så länge. 1,8 liter standard mineralolja, samma som i motorn kostar inte många kronor. Skaffa en ny packning till bottenpluggen så blir det tätt också till hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 26 Mars , 2013 Jo det är ju han som har skrivit MD5 for Dummis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 503 Postad 27 Mars , 2013 Mycket trevlig båt du skaffat dig, velum_navia. Jag har haft två stycken. Den första var ett 3/4-fabrikat jag byggde själv -80 och hade i 12 år. Den andra köpte jag -02 och sålde -06. Jag kan rekomender http://www.albin78klubben.se/ Det finns mycket matnyttigt där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 27 Mars , 2013 Tack excel319 Valet stod mellan en Maxi 77 och Albin 78. Skillnaden är att Albin är rymmligare på något sätt, men seglar något sämre och har mindre stuvutrymmen. Men jag är nöjd med båten. Speceillt när man får överta en båt som är väl omhändertagen av dom två förra ägarna. Jo jag har spanat in Albinklubben Tack för tipset! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 503 Postad 27 Mars , 2013 Seglar sämre än en Maxi. Nu var du allt bra rolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 27 Mars , 2013 Har tidigare ägt en Maxi 77 och seglat Albin 78 vid flertal tillfällen. Och för min egen del så tycker jag att Maxin är en bättre seglare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 503 Postad 27 Mars , 2013 Ok. Det respekterar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 3 April , 2013 Kom på en väldigt bra lösning när jag hade dotter och svärsonen på besök. Svärsonen är mekaniker på Volvo lastvagnar, i bland är lösningen för nära näsan för att man skall se den! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser