Skilso23Karlshamn 0 Postad 25 Mars , 2013 Hej! Någon som vill/kan hjälpa en okunnig? Har funderingar över vilken laddare jag ska ha till min Skilsö 23. I båten sitter två st 75Ah, med en batteriväljare. Vore bra om den laddar upp ett batteri över natten, men även att det går att nyttja båtens lampor, ansluten mobilladdare osv (inget kylskåp, samtliga lampor är LED) och att det ändå går lite plus, alltså att batteriet laddas samtidigt som dessa prylar drivs. Kollat runt lite på nätet och förutom CTEK, kan någon rekomendera någon av dessa? http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-37737/ http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-12-V-15-A-med-booster-37746/ Eller ska jag ha något helt annat? Kan laddaren vara ansluten batteriet under lång tid? Om man inte är ute med båten på, låt säg en vecka? Laddar man ett batteri åt gången? Behöver jag ha en jordfelsbrytare mellan landström, kabelvinda, laddare? Tacksam för svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Mars , 2013 Biltemas 10A laddare fungerar utmärkt. Även Clas Ohlson som är bra. http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Cotech-15-A/Pr364022000 Sätter du en laddare på varje batteri så behöver du aldrig fundera. Laddningen är automatisk och går över till underhåll så de kan vara tillkopplade för jämnan. Dyrare laddare tillför inget mer än ett större hål i plånboken. Och ett fint namn så klart. Är inte batterierna ihopkopplade för jämnan så ladda ett åt gången. Jordflesbrytare ska det finnas i stolpen i land, jag har en lös, sladdmonterad de gånger jag är tveksam om uttaget är skyddat eller inte. Har du ingen solpanel så börja med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skilso23Karlshamn 0 Postad 25 Mars , 2013 Tack för snabbt svar! Det var som jag misstänkte, dyrare laddare tillför endast ett större hål i plånboken Det får bli en laddare från Biltema (10A), och kanske i framtiden lägga till solpanel. Men som sagt, tackar för svaret och trevlig båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 25 Mars , 2013 Jag vet inte om dyrare laddare bara ger ett större hål i plånboken. Kanske kan det vara tvärtom? Hade en gammal laddare i en tidigare båt. Den kokade sönder mina batterier med allt för hög spänning och relativt hög strömstyrka. Tog ett tag innan jag hade lokaliserat felet och det kostade mig fyra nya batterier! Skulle föreslå en sån här: http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Ctek-Zafir-100/Pr365206000 Bra pris nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2013 Hade också en billig laddare som käkade batterier innan jag gick över till C-tek, men Peugeot 107 är ju en bil precis som Volvo xc-90, fast Volvon ger bara ett större hål i plånboken...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skilso23Karlshamn 0 Postad 25 Mars , 2013 Bra pris på den nu ja, hmm..men vad är då skillnaden mellan den ctek och biltemas 10A? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 Mars , 2013 Jag vill minnas det där är en laddare för motorcyklar mm och ger bara 3,3 A? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 26 Mars , 2013 Kolla bara så vilospänningen på laddaren inte är för hög då batteriet är fulladdat. Är den för hög så kokar batteriet sönder. Har nog själv råkat ut för detta, dock en förmodat trasig regulator till en solcell. Ctek har blivit stora på marknaden och har inte hört något negativt om dom. Har själv en sådan och den funkar bra hittils. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
breckan 19 Postad 26 Mars , 2013 Att köpa på Biltema är lotteri, ena gången får man bra grejer till bra pris, ibland får man värdelös skit. Skillnaden mellan Biltemas och Ctek är att den senare funnits på marknaden i säkert 10 år och är väl beprövad och känd som pålitlig. Biltemas är ett lotteri där du sätter dyra batterier på spel. Har själv tre olika ctek-laddare och två av dem går med vissa uppehåll närmast dygnet runt året runt och har efter drygt tre år inte fallerat än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 976 Postad 26 Mars , 2013 Biltema har funnits på marknaden i 50 år enligt deras nya katalog ! /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 527 Postad 26 Mars , 2013 Den ger 7A vilket räcker bra till TS önskemål. Det finns flera varianter av Zafir men den jag länkade till ger 7A. Jag har använt flera olika CTEK-laddare i tio år och har alltid varit nöjd. Visserligen har några av dem gått med båtar som jag sålt så jag kan inte säga att alla funkar perfekt fortfarande men de som jag har kvar för underhållsladdning av olika batterier och toppning av batteriet i bilen har jag haft länge och är mycket nöjd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 27 Mars , 2013 Ni missade att TS även vill köra några föbukare , samtidigt som man laddar! Jag har så på min båt , kör bara med 12v förbrukare genomgående i båten och har en Ctec 25 amp inkopplad på 2x80amp batteier som är paralellkopplade . Kan köra kyl , tv , stereo, lampor , ladda modil och Ipaddar , spola i toan , öppna vattenkran , osv .... Funkar utmärkt , så ju strakare laddare ju mer kan du förbruka och ladda! Fast då koster den ca 3000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 Mars , 2013 Gamla laddare är något helt annat, analog teknik krävde bra konstruktion, bra komponenter och en bra tillverkning. Idag styrs alla intelligenta laddare med en processor. Digital teknik gör att man kan använda färre komponenter och kraven på de enskillda komponenternas kvalite har mindre betydelse.. Batteriladdning är ganska enkelt, framförallt är det väl känt hur den ska ske med olika steg och spänning. Att skriva ett styrprogram ligger väl ungefär på gymnasienivå. Att bygga en bra laddare idag är helt enkelt inte svårt. Man behöver inga superduktiga konstruktörer eller förfinad produktion där duktigt folk trimmar in apparten. Det här är 2000-talet och den digitala tekniken har förändrat värden. Sen går det fortfarande att göra skitprodukter om man anstränger sig lite. Men, att starta upp en produktion av tex laddare kostar pengar, det är inget man kan löda ihop hemma i källaren. Produktionen kräver serier, det ska monteras i automatmaskiner, våglödas osv. Man har inte råd med trial-and-error. Samma innanmäte sätts i olika boxar eller åtminstone olika dekorerade lådor för att få upp serierna. Ovanstående gäller även solcellsregulatorer, tekniken är densamma. Jag har gjort några tester med olika regulatorer. Det är svårt att göra en helt riktig test med helt lika villkor men en sak verkar tydlig, skillnaden mellan den dyra och billiga regulatorn är hårfin, det skiljer kanske högst någon procent i hur manga Ah de får i batterierna. Att påstå att det är ett lotteri att handla på Biltema kräver bevis. Biltema omsätter 5 miljarder kronor, tror man att de lyckas med det genom att sälja skitprodukter så vet man nog inte så mycket om handel. Visst kan de få in produkter som inte håller måttet men de som är stora brukar vara väldigt försiktiga och noga kolla upp vad de säljer. Reklamationer är dyrt. Här är en test där en Clas Ohlson laddare finns med: http://old.sxk.se/tekniska/btf/el/RappLadd.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 28 Mars , 2013 Mastervolt............... Grymt bra men dyrt,våran chargemaster 12/50-3 har fungerat utan problem i flera år och vi bor ombord. Så våran laddare har gått konstant sen vi installera den.(när vi har landström) En grej att tänka på,ska du använda förbrukare när ni laddar så måste ett visst överskott på ampere levereras/finnas. Mät med amperemätare när allt är påslaget. Sen köper du en laddare som levererar mer än detta. Batteriernas bäste vän. http://www.mastervolt.com/marine/products/chargemaster-12v/ Att ladderen sen går på allt mellan 120/230 V (50/60 Hz) är ju perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Mars , 2013 En grej att tänka på,ska du använda förbrukare när ni laddar så måste ett visst överskott på ampere levereras/finnas. Nej, man måste inte ha ett överskott om man inte bor i båten för jämnan, batteriet finns där buffert. Om behovet framförallt är att förse förbrukare i hamn med el så är det ofta bättre att ha ett nätaggregat som ger typ 13,5V och som används till amatörradiostationer mm. Dessa aggregat brukar tåla kontinuerlig drift och om man undrar över kvaliteten så kan man ju tänka på alla som använder dessa till sina radiostationer som ju kostar en slant. Batterierna kommer inte att toppladdas men väl till 80-90%, framförallt, batterierna kan aldrig skadas. Bra på vintern när man behöver ström till belysning mm och inte får ha 230V anslutet hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 28 Mars , 2013 Jag tänkte så här. Om man seglat ett par dagar och vill göra en natt i hamn för att ladda batterier osv. Så kanske man har svårt att få fullt till morgonen därpå sammtidigt som man har kyl och andra förbrukare igång.(om inte det finns ett visst överskott på amp) I detta tänkta senario kanske det stämmer? Rätta mig om jag har fel igen bhemac jag vet att du är grym på detta med DC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Mars , 2013 Visst har du rätt, man bör göra en kalkyl på hur länge man tänker ligga landansluten, hur mycket ström som går åt och hur mycket man behöver få i batterierna. Det är precis som med privatekonomin, man bör hålla koll på in och ut. Det bästa är ju om man klarar hela förbrukningen med solpaneler. Helst vill man ju slippa köra motor bara för att ladda. En kväll med en fin slör och så måste man köra motor för att ha ström under natten! Det är fruktansvärt! För många segelbåtar skulle ett litet bensinelverk vara ett bra komplement Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 11 Juni , 2013 Jag resonerade med säljaren på erlandssons brygga när jag skulle skaffa en laddare. Jag kör oftast längre sträckor på semestern (>2tim) och laddar på så sätt upp mina batterier ganska bra. Men skulle jag blir inblåst i en gästhamn, som vi blev i 6 dagar i Kalmar för några år sedan innan jag hade laddare så räcker det för mig att ha en laddare som kan hålla kylen igång och ev. kunna ladda telefonen under tiden. Då valde jag den billigaste C-tek laddaren på 3.7A. Dumsnålt eller inte har jag inte svar på än! /N Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 11 Juni , 2013 http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-37737/ Denna 20A var ju verkligen prisvärd om den funkar att ha fast installerad i en båt samt att man byter ut klämmorna mot riktiga kabelskor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser