regn 0 Postad 24 Mars , 2013 På många utombordare är det ändast skalet som skiljer mellar olika märken. En tillverkare gör en sorts motor som konkurrenterna också säljer med sina märken på. Eftersom de ä stora prisskillnader, utbud osv skulle de va intressant att veta mer. Kan de finnas någå ställe med samlad information om dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 25 Mars , 2013 Hej! Jag känner inte till någon samlad information, men bidrar med det jag vet. Tohatsu tillverkar åt Mercury 2.5-30hk. Jag såg på Båtmässan i Stockholm att Evinrude åter erbjuder maskiner under 25hk-det har inte funnits i deras E-tec sortiment. Det är Tohatsu som gör deras motorer under 25hk vilket jag fick bekräftat genom att kolla under kåpan och en representat för Evinrude gav det svaret. Min egen teori är att en del tillverkare anser att det är för dyrt att konstruera och producera små utombordare i förhållande till förtjänst och köper hellre av en konkurrent. Även om det säljs en hel del små motorer i Sverige och övriga Norden, tror jag att försäljningsvolymen i hela världen är motorer över 30hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser