jimmy_froberg 0 Postad 7 Februari , 2005 Hej jag har precis köpt en motorbåt och vill lära mig läsa sjökort vet någon någon bra grunkurs och företag som håller i sånt? bor i stockholm. mvh jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akka 0 Postad 7 Februari , 2005 Kolla kvällskurser hos ABF etc. Förarintyg (enklare) eller Kustskepparen (Klass VIII). Ger dig grunderna för navigatin etc. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 7 Februari , 2005 Hej jimmy! Grattis till din motorbåt och även dubbel-grattis till dig som tycks vara seriös eftersom du vill lära dig att läsa kort redan från start! Tänk om alla hade den inställningen..... Det finns flera företag som har grundkurser av olika slag för oss sjöbusar. Exempel är www.sjösportskolan.se och Medborgarskolan. Medborgarskolan är stora på det här området och ligger förmodligen bra till i pris. Om du gör en sökning på google på t.ex. navigationskurser, Förarintyg, skepparexamen mm borde du få en del träffar. Lycka till! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 8 Februari , 2005 Hej Jimmy! Jag rekomenderar http://www.sjosakert.nu Här kan du läsa om hur själva navigeringen med passare och transportör går till men framförallt vilka intyg och diplom som finns. Kontaktinformation till Nämnden för båtlivsutbildning finns också. Jag gick både kursen för förarbeviset och kustskepparen på Medborgarskolan. Mycket lyckade kurser! Lycka till! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 8 Februari , 2005 Kustskepparen är inte det som kallas klass VIII. Kustskepparen är krav för att framföra fritidsfartyg längre än 12 m OCH bredare än 4 m. För att vara befälhavare på fartyg med betalande passagerare krävs lägst Fartygsbefälsexamen OCH behörighet faryygsbefäl klass VIII. Det är det som förr kallades Skepparexamen och Skeppare B. Läs mer t.ex. på Sjösportskolans hemsida, www.sjosportskolan.se. Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 8 Februari , 2005 Och förresten, om du ska gå i Medborgarskolans regi är det nog hög tid att anmäla sig. Min fru ska ta föraren och börjar sin kurs nu på måndag. Det brukar dra igång kurser på våren och hösten. Sedan är det stiltje under sommaren och vintern. Trist om du missar tillfället innan säsongen! /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 8 Februari , 2005 Helt korrekt Bosse. Förarintyget heter också Fartygsbefäl klass X, och kustskepparintyget heter då självklart Fartygsbefäl klass IX. Därefter kommer då ftg bef klass VIII och så vidare ned till fartygsbefäl klass I. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 8 Februari , 2005 Förarintyget är väl ett krav om man ska ta kustskepparen? Medborgarskolan har iaf det kravet. Det är lärorika kurser, kan varmt rekommenderas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 8 Februari , 2005 Har själv läst förarbevis på medborgarskolan Ska nog läsa kustskepparn nästa vinter mycket bra kurser till ett hyggligt pris. :shock: Tips ta med sambon alltid bra om flera kan navigera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 8 Februari , 2005 Jag läste förarintyget förra våren på Folkuniversitetet, väldigt trevligt. Skall göra Kustskepparen till våren på Sjösportskolan i Göteborg. Det känns mycket bra och ger en ökad trygghet att kunna mer än vad man absolut måste kunna när man är till sjöss. Dessutom är det socialt trevligt att träffa båtfolk och stöta och blöta frågot och erfarenheter. Oftast är läraren dessutom en gammal räv som man kan pumpa på en massa matnyttig erfarenhet och kunskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimmy_froberg 0 Postad 8 Februari , 2005 Hej. Tack för alla svar! har bokat kurs på Medborgarskolan.. Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 8 Februari , 2005 Lycka till! Du kommer inte att ångra dig! Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kebab Postad 8 Februari , 2005 Så bra att du valde Medborgarskolan och inte Folkuniversitetet! Folkuniversitetet har kanske både bra och trevliga kurser, men någon mer omoraliska och sämre studieförbund (Högsta ledningen) får man leta efter så jag önskar dig verkligen lycka till på Medborgarskolan. Du kommer säkert ha både nytta och nöje med all kunskap som du får! Lycka till och ha de gött! Kebab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 8 Februari , 2005 Fattar inget?!! Kan du förklarar vad du menar, Kebab? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Wille_ 0 Postad 8 Februari , 2005 Hej igen, Förlåt, jag skrev fel tidigare - det var på Folkuniversitetet jag gick och det är där min fru ska gå också. Jag tycker kurs och instruktör var föredömligt bra. Vi examinerades vid sista kurstillfället. Praktiskt. Man måste haft föraren i en månad innan man får ta kustskepparen... Trevlig kväll /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser