c505 0 Postad 24 Mars , 2013 Köpte en Johnson 6hp från 1969 i höstas och är dags för en genomgång. Motorn fungerar ok trots att den inte servats på många år. Kan ni ge mig tips på var jag kan köpa ny impeller, har sökt på olika sidor men förgäves. Motorn är som sagt en Johnson från -69 enligt motornummer: 6R69M. Enligt Crowley Marine har impellern original reservdelsnummer: 0434424 eller 434424 Sen kommer en fråga till när det gäller kylvattenkanalerna som verkar rejält igensatta. Lyfte termostathuset och lyckades loss termostaten med närmast geologisk utgrävning. Hur får jag rent i kanalerna på ett bra sätt. Funderade på en lösning av vatten och citronsyra eller ättika, det har jag använt förr med bra resultat. Frågan är om det fungerar här, riskerar jag något jag inte tänker på. Hade tänkt täta vid kylvattenintaget och utloppet och sedan fylla på från termostathuset. Sedan låta det verka i några dagar för att se om det synliga har lösts upp, då borde det vara upplöst i kanalerna också. Därefter spola rejält så mycket som det bara går. Är jag fel på det? Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 24 Mars , 2013 Impellern hittar du här: http://www.vintageoutboard.com/JEImpellersLowerUnit/ JOHNEVINImpeller_1.html Lycka till med kylvattenkanalerna ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c505 0 Postad 25 Mars , 2013 Tack för tipset, det blir alltså till att beställa från USA. Misstänkte det eftersom jag inte hittat något hos svenska säljare, finns tydligen inte att beställa i Sverige. Kom fram till att jag behöver en ny termostat också. Ska ta kontakt med säljaren du tipsade om och förhoppningsvis har de en termostat också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorken 0 Postad 25 Mars , 2013 Jörgen Prova här: http://www.marinshopen.se/Tillbeh%C3%B6rsShopen/tabid/258/List/1/catpagesize/0/CategoryID/632/Level/a/ProductID/80891/Default.aspx Marinshopen i Älvsjö har det mesta till Johnson, de har aldrig missat en del till min Johnson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 25 Mars , 2013 Hade en Volvo Penta utombordare med igensatt kanaler. Jag tog en gasvajer och en borrmaskin och körde den igenom kanalerna, det funkade utmärkt. Men det beror på hur bra/dåliga din kanaler är. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
c505 0 Postad 26 Mars , 2013 Tack för tips & råd, nu är både impeller och termostat beställda från marinshoppen. Ska se hur det går med kylkanalerna när den här sega vinterkylan släpper. Motorn står i kallgarage och känner inte för några längre stunder där än. Startmekanism, förgasare och lite annat har jag tagit loss och fixat på jobbet men resten får vänta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser