Rapid 0 Postad 24 Mars , 2013 Båten är en vega med en nyligen insatt 13 hästars lombardini och 3 bladig fast propeller av okänt mått (kan såklart kollas upp om det är av intresse). Låst/fritt snurrande propeller vid segling har jag just lärt mig är ett väldebatterat ämne. För egen del så låter det allt för mycket med frilagd växel ändå och så till problemet: För att slippa lyssna på när propelleraxeln går runt så testade jag att lägga i backen, allt väl till en början. När farten sen gick över lugn segling (säg 4-5 knop) så uppstod ett högfrekvent sjungande ljud som ökade i styrka mer eller mindre proportionellt med farten genom vattnet. Efter ett tags googlande har jag upptäckt att det är ett bekant fenomen men artar sig mindre ofta så som det är för mig... För de flesta handlar det om kavitationsbubblor vis en viss RMP vilket har en känd lösning (fila ner en viss del av bladen). Google gav mig inga svar på hur man löste mitt problem med ljud vid låst propeller så jag ber nu er om hjälp! Är det ens själva propellern som låter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 24 Mars , 2013 Mycket intressant frågaI. I höstas bytte jag till ny tvåbladig propeller. Och faktiskt jag seglade mellan jul och nyår. Då kom det ett NYTT sjungande ljud vid 3-4 knop som jag trodde var från backslaget??? Det blev tyst när jag bromsade axeln. Är du säker på att axeln inte snurrar med växeln inlagd?. Min snurrade med, med fram inkopplat innan jag fann ut att backen håller propellern på min axel fast.. Nu väntar jag också på vad dom andra tycker eller vet om detta. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 24 Mars , 2013 Ursäkta, fumligt skrivande. Självklart är det backen jag låser med! Lustigt nog så går det ibland att hitta ett läge då backen nästan är helt i och ljudet inte kommer, jag antar att den snurrar väldigt långsamt då. Att se horisont åt alla håll och inte få njutningen av det rena ljudet av segling kan verkligen driva en till vansinne! Tack för tankarna, vi avvaktar ytterligare kompetens! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 25 Mars , 2013 ' En god vän till mig med 9 m träbåt och Yanmar diesel hade samma problem. De upptäckte att i ett visst läge var det tyst. Målade ett märke på axeln i det läget. Sedan ser de till att axeln är i rätt läge när de låser med fram-å-backen-en. Det är deras lösning på problemet. Funkar. Ljudet uppstår när vattenströmmen får en sådan riktning att kanten på ett eller flera propellerblad börjar svänga. Eller vattnet runt kanten. Jämför med att ha en linjal som man trycker ner mot ett bord och linjalen sticker ut en bit. Sedan kan man böja linjalen och släppa så svänger den ett bra tag fram- å- åter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 25 Mars , 2013 Det är som sagt precis vad jag har gjort hittills. För med axeln menar du gasreglaget? Det duger i alla fall inte. Ibland hittar man läget och så börjar det låta efter en stund, jag tänker inte låta seglingen kräva att jag lägger energi på en sån sak. Fler tankar? Söker alltså en permanent lösning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 25 Mars , 2013 Har du en fast propeller? Kan du byta till en folding? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Mars , 2013 Varför inte prova att slipa bakkanten på proppellerbladen? Blir ju inte sämre av det även om det inte skulle vara orsaken till dina problem, vilket jag tror att det är. Kalle/ tillbaks i kylan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 25 Mars , 2013 Ifall inga specifika lösningar på mitt problem dyker upp så chansar jag på den varianten. Den är som jag förstått det dock främst för tillfällen då ljudet uppkommer under drift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 25 Mars , 2013 Självklart kan jag byta till folding, det är dock absolut sista alternativet. Det finns många skäl till att köpa foldingpropeller men detta känns som en riktigt dum orsak om du frågar mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 Mars , 2013 Jo men samma fenomen skulle jag tro kan uppstå även när proppen står stilla, det är ju när vattnet lämnar bladet som ljudet uppstår, och det händer ju även när bladet är stilla. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 25 Mars , 2013 Sant! Det är en teori som jag försökt få bekräftad utan framgång. Fall då folk slipar handlar ju om specifika varvtal, tycks ju vara en annan sak för mig. Även om det är slipning som ska göras så blir det kanske i en annan omfattning? Tyvärr vet jag ju inte om det funkar förrän båten är i vattnet, och då är det destu jobbigare att göra något åt det. Tycker det är väldigt skumt att varken svenska eller engelska sökningar ger ett svar, ämnet har tagits upp på några forum men utan svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 25 Mars , 2013 En med backen låst fast propeller är väl att jämföra med att ha en hink släpandes i en tamp efter båten. Ok om man är ointresserad av boat speed, men nog finns det goda argument för att satsa på en foldingprop! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rapid 0 Postad 25 Mars , 2013 Snälla gå inte OT. Jag har redan hållt med om att det finns anledningar att ha folding. Det är inte vad tråden handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 25 Mars , 2013 Jag håller inte alls med - detta är en utmärkt anledning till att byta till folding. Det löser garanterat ditt problem, och som bonus får du en båt som seglar bättre. Alternativet - att fila på bladen som föreslås - är en chansning, vilket med stor sannolik kan leda till att du får leva ännu en säsong med en propeller som låter. Vad är det värt för dig? Lägg därtill som bonus att en propeller som snurrar (vilket du ju experimenterade med...) också driver runt delar i backslaget. Kolla bad det står i tillverkarens instruktioner - ofta är det så att man faktiskt sabbar backslaget om propellern snurrar eftersom man beslastar backslaget utan att ha ordentlig smörjning. Eftersom Vegan har rak axel kan man ha tur och hitta en propeller begagnad på exvis Blocket för en ganska låg peng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 25 Mars , 2013 Ja då hörs vi igen om ljudet med snurrande propeller. Jag har löst oljudet med ett mekaniskt stopp på axelflänsen. För att få propellern stående tyst i linje och i lä? om akterstäven. Jag har satt 2st rostfria u-plattjärn utanpå axelflänsen. Har satt ett svagt lättmetalls vinkeljärn som jag via ett stoppreglage kan dra in mot flänsen och på så vis få tyst på min tvåbladiga sång och även rasslet från backslaget. För söker att göra en skiss sedd akterifrån. Öppnade klämman om axeln och vred P som jag ville ha den bromsad. Idag var jag ute och satte två segel. Vid 3,5 knop började sången ljuda efter 4 tyst. Lovade upp och kollade logg 2 knop. Drog i reglaget och oljuden försvann. La in backen tryckte tillbaka och säkrade med en glasburk över reglaget. Sen åkte vi som TS vill. Tyst utan onödiga ljud. Hade denna broms med min stora propeller på förra motorn. 12 år sedan. Då ville jag ha tyst på rasslet från backslaget och fick det. Den stora trebladiga proppellern bromsad, bromsade bara några tiondels knop. Vem vill kappsegla med en snipa? Men visst man skall ju inte ligga och driva heller, därför har jag nu min tvåbladiga bromsad i lä om akterstäven. Håll till godo, men var försiktiga och säkra reglaget och bygg svagt så inte vinkeljärnet går genom skrovet! Glöm inte plåt och gummidämpning i botten. Bromsad propeller får aldrig rotera. Kolla nu på land med fram resp. back växlar inlagda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 26 Mars , 2013 Smart och kul lösning som tilltalar mitt tekniska sinne. Fast det går åt lite grejer och bök Viktigast att du är nöjd o det är tyst. Den smolk i bägaren jag ger nu är om det blir obalans-vibrationer vid andra varv pga de metallklackar du skruvade dit. Hoppas jag har fel där. Annars ett spännband som man nyper åt med en exenter skulle kunna göra jobbet. Typ som g:a bromsband på T-forden mfl. på kardanaxeln el motsv. Man drar åt lätt tills axeln kommer i rätt läge-tyst- å då drar man fast snabbt. Enklare konatruktion. Din lösning ger garanterat rätt läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser