Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Soumi_batti

Tips på bra produkt - laddning

Rekommendera Poster

Jag kände litet oro för batteriet i Daycruisern som stått i båten hela vintern utan laddning. Det har visserligen stått med huvudbrytaren avslagen.

Då vi har både vatten och el avslagna på upptagningsområdet på vinterhalvåret, skaffade jag istället en sån här makapär för 299 kr på Biltema. 6W och inbyggd backdiod.

När jag kom ned till båten i morse lös indikatorn grön och mulitmetern visade 12,4V. Egentligen ok och ingen åtgärd behövdes. Men jag kopplade in solcellen. Nyss vid halv 4-tiden var jag nere och tog hem den. 12,7 V i vilospänning, tackar! Funkade helt perfekt alltså. Så denna produkt kan jag verkligen rekommendera. Batteriet är ett ca 80 Ah startbatteri.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Solcellspanel-31631/

 

post-10021949-1394237436,2875_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid bra med tips på saker som funkar o är bra ju

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bara en tillfällighet att det fungerade. Grejerna kom ju från Biltema. Skoja bara, för inställningen är ju sådan bland en del skribenter här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle nog ha lämnat kvar panelen. Ett batteri som varit halvladdat och sedan inte kommit upp i 14V åtminstone i fem sex timmar riskerar att sulfateras och bli oanvändbart.

 

Det saknas alltså 40Ah och det får du efter några veckors laddning med den panelen. När du mäter och solen lyser ska det vara 13-14,5V.

 

Kolla syranivån och fyll på om det är brist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En regulator kanske, efter som panelen gick upp till 17v ?

( kanske inte behövs vid dessa låga strömmar ...eller? )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

17V är väl spänningen obelastad? Man måste mäta spänningen när den är kopplad till batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visade batteriet 12.4 volt när laddningen startade så med 0,5 A laddning så tar det minst 80 timmar innan det är fulladdat, dessutom om batteriet har stått länge med 12,4 volt så är det sulfaterat delvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, sulfaterat osv. Osäker på det. Batteriet var fulladdat i höstas. Har stått nära en avslagen centralbrytare, dvs helt urkopplat under vintern.

Lampan lös grönt på batteriet innan laddning. OBS att det var 12,7V med borttagen solcell, dvs inget som tryckte på. Enligt tabeller jag sett är 12,4 volt i vilospänning halvladdat och 12,7 fulladdat.

Men visst kan jag ansluta panelen igen. Det jag främst är ute efter är att batteriet inte ska komma ned till skadliga spänningsnivåer och även att motorn ska starta om en månad när båten ska i plurret.

Panelen ger ca 18V i tomgång och laddar max 0,5 A. Med ansluten slinga borde den komma upp till 13,5 Volt eller så. Det är ju en väldigt liten panel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan nog vara lugn att ditt batteri inte tagit skada, för Tudor rekomenderar vid förvaring att ett batteri skall laddas när vilospänning sjunkit till. just 12,4 V.

Står batteriet kallt förvarat fram till sjösättningen, kan du nog låta din relativt lilla solcell vara inkopplad hela tiden. Men spänningen bör i så fall inte gå över 13,4-13,8 V, beroende hur kallt du förvarar batteriet.. Men om det nu är laddat till ca 12,7 V, dvs fullladdat kan det säkert stå utan laddning de veckor som är kvar till sjösättningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen av paneler är jättebra i bilen när den står på Arlanda parkering några veckor eller så. Tanken är inte riktigt att panelen ska vara inkopplad månad efter månad, spänningen blir för hög vilket kan ge batteriskador på sikt. Sätt en enkel regulator, kostar runt 60 kr, en billig försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...