Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Mackey

Isen ligger tjock på Mälaren

Rekommendera Poster

Dessvärre är isläget inte direkt båtanpassat på Mälaren heller. Tog en långpromenad på vattnet igår (är ej Jesus) och ska ut nu igen.

Igår kollade jag några borrhål som inte frusit igen och isen var mer än 50 cm tjock.

Härligt på sitt sätt...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så skönt här heller.. Jämför den gångna veckan med samma vecka förra året

post-22514-1394237436,4308_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo kanske, men troligen har det mer med den nordatlantiska orcillationen (NAO) att göra. Den styr hur mycket rysskyla som kan tränga in över Sverige eller hur mycket varma atlantvindar som kommer in.

Det spekuleras i att NAO kommer att påverka så att vi får kallare vintrar till följd av den globala uppvärmningen. En värre fara det talas om är att Golfströmmen påverkas  så att den stannar eller tar en annan väg och då blir det väldigt, väldigt kallt i Sverige. Kolla en karta så ser ni att Stockholm ligger lika långt norr ut som Sibirien, Grönlands södra udde eller Anchorage i Alaska.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt OT enbart för KillerBoo

-Vad är det för program du plockat värdena ur, lättöverskådligt tyckte jag. För jag letar efter ett program att mäta temp hemma...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spekuleras var rätta ordet.

Faktum är ju att det var en ovanligt lång period av en positiv NAO på slutet av 90-talet som gjorde att vi fick en period med väldigt milda vintrar. Det kände klimataktivister som ex Pär hockeyfrillan Holmgren mycket väl till, men höll nogsamt tyst om. Istället användes den tillfälliga perioden med snöfattiga vintrar som ett bevis för den Globala uppvärmningen. Nu, när vi har en period med kalla vintrar beroende på en negativ NAO används denna som ett bevis för den Globala Uppvärmningen.

Och apropå att spekulera om vad som kan komma att hända.....Vad sägs exempelvis om att hela Jorden kan komma explodera (!?)-, våra hjärnor krympa,- acnen blir värre för tonåringar,-skogarna blir mindre-skogarna blir större-kamelerna utrotas- fiskarna blir större,- fiskarna blir mindre,etc etc....allt beroende på den globala uppvärmningen, som alltså på hundra år varit så liten att det inte går att mäta med en vanlig termometer (mindre än en grad)

Länk till arbetet om att Jorden kan explodera....eller hur?

http://nujournal.net/core.pdf

länk till närmare 1000 mer eller mindre sanslöst stolliga spekulationer om konsekvenserna av  Global Warming

http://www.numberwatch.co.uk/warmlist.htm

(Ps den bifogade bilden visar inte en bandymatch i Norrland december.....den är från USAs VM-kvalmatch i fotboll mot Costa Rica nu i fredags....) :-)

Edit. lägger till en länk.

post-22515-1394237436,939_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Kan det ha varit 80-81? isen vid bryggan var bottenfrusen. det var bara 1 dm vatten kvar mellan is och botten, tjocklek ca 1.3 m. Vi fick förlänga isborren för att komma genom och kunde mäta.

Nånting som påverkar vädret är hur jetströmmarna går runt från väster till öster och i liksom en sicksack som ett nosagresårbotten. Hela den ringen av jetströmmar vrider sig kring nordkalotten sakta mot öster. Hur den står och hur nosag riktningarna står över Sverige/Norge bestämmer hur lågtrycken färdas över landet, avviker från den rent östliga kursen. Den riktning som lågtrycken har samt var de ev. är parkerade bestämmer vädret till största delen över Sverige. Kolla in nästa gång på TV bild, om de nu visar det numera, var de karaktäristiska  λ spetsarna är och vart de rör sig på kartan.

Ang bilden  labbibia.För övrigt tycker jag det är rätt åt fantasterna att få lida lite i snöyran medan de ser på matchen. Har inte en annan fått lida i rättvisans namn när man seglat i skitväder med regn-rusk och vind från fel håll.

Se på match är nöje men navigare necesse est.

laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-81 var snörik. På Opservatoriekullen i centrala Sthlm kom det över 70 cm under vintern. Minns det eftersom de sa det på radion samtidigt som jag var där. Våren 85 var jag i Upplands Väsby och då fanns det fortfarande snö i norrlägena i början av maj. Även 85-86 var en riktig vinter.

Hörde innan kylan kom tillbaka nu att isen runt Dalarö inte var så tjock så att sjösättningen inte var långt borta. Vid hotellbryggan var det isfritt så långt man kunde se. Häromdagen var jag till Vadviken och där var sjösättningsrampen isfri. En pump stod och gick och en liten öppen båt med snurra låg i vattnet i väntan på att startas och hjälpa till med att få snurr på vattnet. Idag lämnade ett lastfartyg viken direkt norr om Munken såg jag på AIS. Jag gissar att den fick bryta is men det påskyndar islossningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags för ny mälarpromenad. smiley

Sjösättningen uppskuten två veckor. sad

Hoppas det inte går att gå på vattnet så länge till.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fortfarande liak tjock is och ett störande tunt, tunt snötäcke som reflekterar bort den mesta solinstrålningen, men som inte isolerar mot kylan under de kalla nätterna.

Bara snön försvinner så att solen kommer åt att värma is och utvatten så blir det nog frat på islossningen...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...