Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
Slowrider

Koppling gammal VP2003 Generator

Rekommendera Poster

Hej.

Har rivit isär hela kabelskatboet som satt i båten för att göra nytt och då jag strippat generatorn och kollade den blev jag konfunderad, hur skall detta kopplas egentligen?

Har tänkt mig ett skiljerelä typ Skyllermarks till min batteriebank med 1 start- och 2 förbrukarbatterier.

Jag bifogar en bild och hoppas någon klok person vet hur detta skall göras, har sökt runt på nätet utan att bli klokare.

Har 2 st B+, B+ 1 och B+ 2... ett flatstift utan märkning och 1 skruv där allt var jordat.

Mvh Joakim.

post-10022124-1394237435,9679_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du inte behöver något skiljerelå för du verkar redan ha ett system för två batterigrupper. Ett B+ kopplar du till startbatteriet och det andra B+ tillförbrukarbanken. Minus självklart till den gemensamma jorden, dvs minuspolerna på båda batterisystemen. På flatstiftkontakten där det borde stå DF eller 61, skall sannolikt ledningen från tändningslåset kopplas in. Det som förbryllar mig är att du inte har en kort gul ledning som brukar finnas. Den är för spänningsavkänning och brukar vid leverans av mortorn var inkopplad på B+.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

DF och 61 är inte samma sak. 61 eller D+, alltså flatstiftsanslutningen, ska anslutas till laddningslampan. Äldre generatorer har inte den gula sensorkabeln. Generatorn har påbyggd laddfördelare.

Ingemar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaret, det är en laddfördelare som sitter där, alltså ett skiljerelä. När jag började leta efter det så klarnade det till slut och jag fick en träff som gav instruktion på vad jag skall göra smiley

http://www.intestor.se/hur_tar_jag_bort_skiljedioden_fr.htm

Jag tar bort denna diod, har andra planer för min laddkrets!

Tack för hjälpen.

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blir så impad av kopparförsäljarna, har snart fått hela båtsverige att byta fungerande system till ett annat som funkar, och gör bra med pengar på det.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra och trovärdig marknadsföring är a och o om man vill sälja bra. Att det dessutom, förutom priset då, inte skrivs något negativt eller motsägande om produkterna gör ju bara att det är ett sätt att pimpa en framtida försäljning lite smiley.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...