Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Triss

Kortslutning i ifrågasatt relä

Rekommendera Poster

Har en lite i mina ögon skum eldetalj som har lagt av (kortslutits).

 

På landströmen, efter jordfelsbrytare och AC-plug (navbord/elcentral) sitter det två reläer. Det ena har brunnit. Reläet är kopplat på strömmen från tillverkarinstallationen och går därefter till båtens olika 220-voltsuttag (som nu är strömlösa).

Varför sitter det reläer på denna lina? Varför går inte strömmen direkt till uttagen efter navbord och påslag AC-plug?

Reläet som slocknat är på 5 ampere. Båten har en Victron laddare med inverter där laddaren fungerar men inte invertern. Varmvattenberedare finns ockå men den ligger direkt på ett väggutag och fungerar därmed inte.

 

Tacksam för tips. Båten är från 2005 (Fransk seglare). Reläer är nog eftermonterade men det verkar gjort av ett proffs.

 

Frågans kärna - Varför dessa reläer på landströmmen?

post-1869-1394237435,7889_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG

Har reläet som brunnit suttit i den blå sockeln?

Det ser lite svart ut i mitten på ena sidan.

Har du nån ritning på installationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Lite svårt att förstå vad du menar, vad är lina t ex? Kan annars tänka mig att någon satt reläer för att få 230 volt ut ur den eventuella trasiga Victronomformaren! Sen ser det INTE ut att vara kopplat av ett proffs!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ett par till lika insiktsfulla o intelligenta  inlägg från dig så har du nog vunnit. Du är snart uppe 6 000. Stort grattis !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å förlåt.

Jag tittade inte på datumen utan på antalet inlägg. Det var oerhört dumt av mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reläet har suttit i den blå sockeln. Reläet lika i svart brännpunkt.

Tyvärr fanns det inget kopplingsschema på denna inkoppling med reläer. Att jag förmodar att ett proffs gjort installationen beror på att tidigare ägare var en person som lejt ut alla jobb på båten. Han var nog också av sorten som inte köpte ett billigt svartjobb. All el fö i båten är väldigt ordentligt gjord.

Men funderingens grund - Varför reläer på 220 volt landström?

post-1869-1394237436,0176_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du elverk ombord? Varför jag frågar är att jag har för mig att då kan man ha ett rälä på starkströmskretsen som skall bryta strömmen till externa landströmintaget för 220 v. Om du inte har elverk, kanske inverterns 220 volt utgång är hopkopplat med hela 220 volt systemet. I så fall måste det finnas något som bryter och ser till att det inte kommer starkström till det externa starkströmsintagskontakten.(Vilket ord jag fick till)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med lina menar jag den strömkabel som börjar med landstrmsinkoppling, fortsätter med påslag/säkring på navbordets elcentral, går vidare via dessa reläer till en förgrening till alla båtens eluttag.Victronen inkl. inverter fungerade ua till reläet brann. Därefter fungerar bara batteriladdning. Victronens 220 är på något sätt inblandad - kanske över reläer. Eller också ligger all 220 över dessa reläer.

Blir bara inte klok på vad två reläer gör för nytta här. Knappast spänningsstabilisatorer eller ngt sådant. Knappast heller ngt som har med vv beredaren att göra... Mina gissningar.

Kan reläer ha någon slags överbelastningsfunktion? Men varför brann detta relä?

När det havererade så var det anslutet 2kw värme, battladdning samt möjligt att vv patronen var under upvärmning... Totalt max 4 kw. Samma uttag har förekommit många gånger under 2012's skitsommar utan problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Robert99 kanske har en riktig fundering...

Kan reläer sitta där pga. Victronen?

Kan tänka mig att Victronen (som är eftermonterad) kan ha samma monteringstillfälle som reläer.

Frågan är varför inte Victron har några reläer med i sina monteringsanvisningar. Jag har iaf inte sett några.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vet du om du har två landströmsintag i båten för i så fall kan det vara reläer för att separera dom. Ofta sätter man ett i ankarboxen och ett akter ut för att slippa dra kabel över båten.

Fick den rekomendationen av Odelco som säljer Victron i sverige! Ring och prata med dom för de kan säkert hjälpa dig. Oss har dom hjälpt mycket med olika funderingar vi haft.

/Tobias

http://odelco.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du skulle försöka göra ett kopplingsschema, då ser man enklare och det är inte så dumt att ha i framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som bhemac skriver - följ trådarna och gör ett kopplingsschema.

Du skrev tidigare att laddaren fungerar men inte invertern.

Kan du ta ut strömmen från invertern i de väggutagen där du tar ut landström när du är nsluten till landströmmen?

Om du tar ut 4 kw - 4000 watt över ett relä som tål 5 A dvs 1150 Watt, så är det inte konstigt om kontakterna blir varma och skadade och så småningom ger upp. Nu är det ju inte säkert att det verkligen gått 4 000 watt över reläkontakten i fråga. Det kan ju va andra orsaker till dålig kontakt i ett relä.

Har själv ett kylskåp i båten som går på både 230 volt och 12 volt och där det kopplas över automatiskt när landströmmen annsluts.

Nu är ju 230-volts elanläggningar inte helt ofarliga. Det finns ju en anledning till varför jordfelsbrytare för personskydd är på 30 milliampere. Det är så mycket ett människohjärta normalt klarar av.

Om du inte är kunnig inom området, så är det inte fel att anlita en elektriker att kolla upp ditt problem. Det kan va en billig livförsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket funderande, kartläggning av kablar och ett samtal med hjälpsamma Odelco så är tron att dessa reläer sitter där för att frånkoppla varmvattenberedaren vid användning av inverter. Vv-beredare är kopplad direkt på ett av 220 volts uttagen i båten. Om man då slår på invertern (utan landström) så blir det överbelastning. Att jag upplevt problem med invertern under sommaren kan kanke hänga ihop med att reläer inte frånkopplat som tänkt. Som vanligt är det tveksamt att förlita sig på teknik. Hade varit bättre tror jag med en regelrätt on/off knapp för vv-beredare vid landström.

Tack alla för visat intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket funderande, kartläggning av kablar och ett samtal med hjälpsamma Odelco så är tron att dessa reläer sitter där för att frånkoppla varmvattenberedaren vid användning av inverter. Vv-beredare är kopplad direkt på ett av 220 volts uttagen i båten. Om man då slår på invertern (utan landström) så blir det överbelastning. Att jag upplevt problem med invertern under sommaren kan kanke hänga ihop med att reläer inte frånkopplat som tänkt. Som vanligt är det tveksamt att förlita sig på teknik. Hade varit bättre tror jag med en regelrätt on/off knapp för vv-beredare vid landström.

Tack alla för visat intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker nog inte med en strömbrytare för varmvattnet. Om du kör ut ström från en inverter i samma lina som du kör ut landström så behöver du nog ett relä som förhindrar att båda är inkopplade samtidigt. Men enklaste lösningen på detta är nog att ha två helt separata kretsar, och flytta förbrukarna mellan dessa...

 

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också va så enkelt att relät är för klent för de förekommande strömmarn. Det blir ett litet brännmärke i kontakytan, som gör att det blir varmt. Efterhand blir skadan större och den dåliga kontakten gör att det blir varmare. Till slut skiter det sig helt.

Byt till ett kraftigare relä/kontaktor. Fast det kan va en fördel att låta nån som vet vad de sysslar med göra det. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...