Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
happysix

Kollision mellan fiskefartyg och segelfartyg. Video....

Rekommendera Poster

Säkerligen, det är ju bara och se på vilka som är de stora knarksmugglarna ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som trott att fartyg med rätt till väg skulle hålla kurs och fart.

De största partierna med olagligheter går nog ombord på contenierfartyg, men att några lycksökare försöker ombord på segelbåtar är sant.

Man ska akta sig för att jämföra bil och båt,det blir lätt en 0,2tråd dåwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad svamlar du om?

Fiskebåten fiskar ju inte. De ska väja.  Som nämnts tidigare i tråden står i Colregs att det fartyg med rätt till väg skall hålla sin kurs tills det blir uppenbart att den andra inte kommer väja. Då är det försent med det stora segelfartyget.

Fiskebåtens besättning dömdes i sjöförklaringen. Men det är klart, du vet säkert bättre än juristerna.

Dessutom; verkar ju finnas smartare fartyg att markera mot än ett stålfartyg som är gissningsvis 3 gånger större än ens eget? Och vad då med all rätt?! Ingen har rätt att kollidera med någon annan med flit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror Crabmeat hackar på LadyAnilla och oss som hållt med henne.

Det är vad jag svarat på i alla fall.angel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag med! My bad!

Sorry Krabban, läste för fort och var för trött för att se att vi bytt incident...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, jag tror att Crabmeat är yrkesfiskare med juristambitioner -att döma av tidigare inlägg- och hackar på allt som inte gynnar yrkesfisket. Att det redan hållits en sjöförklaring där segelbåten friats och fiskefartyget fällts verkar dock ha passerat obemärkt, alternativt var  juristerna i denna inte lika duktiga på att tolka reglerna som han själv.

Låter jag bitter? Sur? Nä, men lite trött på att seglare alltid målas ut som bad guys med bristande sjövett i allmänhet. Och tillomed i det här, utredda, fallet verkar det finnas amatörjurister som vet bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabmeat verkar vara en rabiat segelbåtshatare. Jag kan inte tolka det på annat vis när han anser att ett stort segelfartyg för segel som kommer från styrbord ska väja för en mindre fiskebåt som kommer från babord. Jag blir bara så matt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En nyanserad brödsegling skriven med glimt

Som pensionär får man ta alla tillfällen i akt att ta små extrajobb, dels för att känna sig nyttig, dels bättra på sin allt sämre ekonomiska situation. Jag skulle gärna ta fler leveransseglingsuppdrag, det bästa extraknäck man kan tänka sig.

Annars kan man frakta bröd.

Vid ett tillfälle åtog jag mig en leverans från Marstrand till Göteborg. 18 kartonger barkis, 14 kartonger frasiga rundstycken och 8 lådor Hönö-kaka. Min rymliga segelbåt packades full och jag slörade glatt söderut i måttlig bris. Strax efter Sälö ser jag på långt håll en stor bogserbåt komma forsande i ganska låg fart. Den har inget fartyg på släp. När den kommer närmare noterar jag att det är ganska mycket folk ombord. Den tycks vara ute på en lusttur, förmodligen är det årets firmafest, kanske i form av en fisketur eller dylikt. Här är vida vatten, djupt på en bredd av flera hundra meter på ömse sidor om farleden. Men bogserbåten håller spikrak kurs. Jag seglar för autopilot, och min kurs är också spikrak. Jag kollar bäringen. Oförändrad. Kollar igen, fortfarande oförändrad. Och igen – nu börjar det se kritiskt ut. Ser bogserbåtsskepparen mig inte? Är han fullt upptagen med sitt nöje på firmafesten? Själv har jag haft en ansträngande segling och jobbat och slitit med kartonger och lådor. Jag har bokstavligen jobbat hårt för brödfödan och har nu blivit avbruten medan jag dricker mitt kaffe och äter mitt frasiga rundstycke från marstrandsbageriet. Fan ta bogserbåtsskeppar’n! Jag lägger handen på autopilotens arm, färdig att rycka upp den och vräka rorkulten i lä. Men jag tänker inte göra det förrän i sista stund. Det är inte jag som är väjningsskyldig. Vill han ha ett chicken race, så ska han få det! Nu har jag de väldiga bogvågorna bara några tiotal meter framför mig och det finns knappast någon chans att gå förom bogserbåten. Då signalerar han. En lång mäktig signal och så slår han full back. På ett ögonblick ligger den stora bogseraren blick stilla. I exakt samma ögonblick har jag gjort en kraftig styrbordsgir och lovar upp längs bogserarens babordssida. Bogserarens skeppare lyfter armarna i luften i en uppgiven gest och jag knackar med pekfingret mot tinningen några gånger och skakar på huvudet. Sedan skiljs våra vägar. Ingen av oss hade varit cool nog att stå på sig. Vi reagerade båda två samtidigt, i absolut sista sekunden, för att undvika ombordläggning. Båda var vi förlorare i detta onödiga chicken race.

Undrar vem som hade dömts som vållande, om han sänkt mig. Jag kan inte se något enda skäl för bogserbåtsskepparen att inte göra den lilla kurskorrigering på en eller två grader som hade behövts för att gå akter om mig. Han hade då följt sjövägsreglernas krav, som föreskriver att maskindrivet fartyg ska hålla undan för fartyg för segel, och han hade inte behövt bli lika mycket försinkad som han nu blev i och med att han tvingades slå back och ligga stilla under någon halv minut.

Dessutom finns det en oskriven lag, som somliga anser att man bör följa och som säger att den som seglar för sitt nöje skall hålla undan för den som seglar för sitt bröd. Inte heller den oskrivna lagen följde han. Han seglade för sitt nöje och jag i dubbel bemärkelse för mitt bröd. Vid nästa brödtransport ska jag ha en stor banderoll i storseglet med ordet BRÖD från för till akterlik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, det var det andra fallet jag pratade om, inte Youtube klippet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej nej bli inte matt, läs vad jag skrev om vilken situation och båt. Tråkigt att du behöver bli så arg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan bli lite förvirrande då det finns TVÅ Youtubeklipp...

;-)

Menar du klipp nr 1 där ett fiskefartyg kör rakt in i sidan på ett stort segelfartyg?

Eller menar du klipp nr 2 där segelbåten kastar sig framför en stor tanker i ett hamninlopp?

Tror nog alla i tråden (dig inräknat?) anser att i nr 1 gör fiskaren fel, och i nr 2 gör seglaren fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var det jag gjorde och du skrev citat Min slutsats. Att gå föröver nära fiskebåten = dåligt sjömanskap + egoistiskt + regelbrott På de två youtubeklippen finns det bara en fiskebåt om det inte mot förmodan skulle stå någon och fiska från det stooora fartyget. Även om så vore fallet så gör det knappast fartyget till en fiskebåt. Menade du kollisionen med det stora fartyger och den lilla segelbåten så håller jag fullkomligt med dig. Där bröt segelbåten mot allt vad gott sjömanskap heter. Den fick inte, som tidigare skrivits, ens vara så nära även om det inte hade blivit en kollision.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs LadyAnillas inlägg.

Det är den situationen som Krabban reagera på.

Alltså ej något klipp.

Ej heller någon kollision.

Jag försvara/höll med LadyAnilla.

Då vart vi, speciellt jag kriminell.

Men faktum kvarstår.

Ibland tycker jag att fiskare och deras fartyg gör fel.

Der är säkert ömsesidigt från fiskarnas sida.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det blev lite rörigt här när flera episoder blir kommenterade samtidigt och man till slut inte vet vad som är vad. I Lady Annilas fall var det , som jag ser det , solklart att fiskebåten borde ha avvaktat. Man kan ju inte förutsätta att stillaliggande båtar helt plötsligt ska starta och sikta rakt på dig. Om man alltid skulle ta sådan hänsyn blir det väldigt knepigt att framföra båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är vi nu ganska överens om några saker?

Tråden blev rörig med tre olika situationer vilket kräver att man läser hela tråden innan man svarar för att det inte ska bli fel? wink

Segelfartyget med många gröna segel hade rätten på sin sida?

Segelbåten med cerise spinnaker fick inte vara där den var och får skylla sig själv så att säga?

Samma segelbåt tänjde väjningsregeln att segel går före motor lite väl långt. Dessutom finns det ju andra regler att ta hänsyn till?

En stillaliggande fiskebåt bör vara ok att segla eller gå för motor framför, annars blir det svårt? Samma sak bör gälla andra stillaliggande båtar som ligger på din babordsida??

Återstår då att reda ut vem som har rätten på sin sida om man seglar framför en stillaligggande fiskebåt som plötsligt får för sig att köra rakt mot dig. Med vittnen eller filmbevis tror jag inte att det blir några problem att få rätt mot fiskaren, men utan vittnen och bevis kan det bli svårt att klara sig tror jag.

Samma sak gäller i biltrafiken som någon försökte dra paralleller till. Om du kör framför en bil som står still i en korsning till höger om dig så har du rätten på din sida, det svåra är att bevisa att bilen som kommer från höger stod stilla från början och sedan bestämde sig för att köra in i din högra sida just som du passerar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det finns många förkortningar och andra tecken i forumspråk har jag förståelse för och de flesta kan jag hjälpligt gissa mig till vad de betyder. Men den här +1 går jag bet på, kan någon vänlig själ översätta åt mig ?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man håller med, nästa som håller med +2 osv

Vilket gör, att om det skulle dyka upp +3 eller +4 så måste man scrolla tillbaka och läsa vad som var så bra.

(så har jag fått lära mig,och jag är långt från forum räv)winkmen jobbar på det.....allt det kan också vara felblush och jag har missförstått alltangry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det ok att få framför en fiskebåt, men inte så nära som 100 meter.  När segelbåten som är väjningsskyldig väljer den kursen, finns det en risk för kollision. Hade segelbåten valt att gå akter om finns det ingen risk för kollision. Därför har inte segelbåten väjt för fiskebåten

Tänk på det jag skrev tidigare, Såtillvida inte fiskebåten ligger för ankar, i hamn eller på grund skall den anses vara påväg. Hade fiskebåten legat för ankar så ok, men i detta fallet icke! Fiskebåten kan behöva manövrera snabbt, tex följa ett stim. Skall då fiskebåten behöva väja för att en fritidsseglare inte hade lust att gå akter om? I så fall skulle hela trafikreglerna falla. Vilken båt som helst skulle kunna försöka hinna framför en annan(med förtursrätt) för att sedan skylla på att den andra låg stilla. Nix, ni får nog bita i det sura äpplet och visa hänsyn wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade faktiskt ingen aning om att man inte får passera framför en stillaliggande fiskebått. Jag skulle gissat att det var bättre att gå för om än akter om. Akter om kan man förvänta sig att det finns redskap.

Tänk så fel man kan ha...

Men i det beskrivna fallet har jag för mig att avståndet var 100 m och att de passerade framför stillaliggande båtar. Vad gäller då?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det smartaste är att gå akter om andra fartyg för att undvika kollisioner, men vad det gäller fiskefartyg så kan det ibland gälla att man behöver hålla ut ordentligt.

Men som jag har lärt mig sjöreglerna så är det att väjningsreglerna bara gäller om man ligger på kollisionkurs, vad avser riktning och fart. Och att den som har rätt till väg skall hålla kurs och fart. Vilket man väl inte kan anse att fiskebåten gjorde i det beskrivna fallet? För när den låg stilla så hade den ingen rätt till väg, eftersom det inte fanns någon kollisionsfara. Och den som har rätt till väg skall bibehålla kurs och fart, vilket man knappast kan anse att fiskebåten gjorde då den startade och accelererade. Så helt självklart att man aldrig skall gå föröver stillaliggande fiskebåtar är det inte, vad jag kan se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Baserat på det man kan se på videoen skulle jag påstå att en rättvis ansvarsfördelning för kollisionen ligger någonstans mellan 75/25 till 2/3 mot 1/3 till segelfartygets fördel men det förutsätter en hel massa antaganden (som att fiskebåten inte visat signaler om att den bedrev fiske eller trålning, att ingetdera fartyg ändrat kurs kort tid innan videoinspelningen startar etc etc)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var det ju tur för segelfartyget att inte du satt i rätten och dömde, eftersom de fick 100% rätt där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inser ju nu att jag inte skulle tagit detta exempel på hur fiskebåtar i västra delen av Engelska Kanalen uppför sig. Men det var ju skönt att få några på min sida. :)

Exemplet var bara för att påvisa att situationen som segelbåten med de gröna seglen hamnade i inte var unik.

Kan ju ta ett annat exempel, där seglade vi, hade väjningsplikt för fiskebåt som fiskade. Vi väjer, fiskebåten följer efter. Vi väjer igen flertal gånger så mycket som segelsättning och vindtillåter. Fiskebåten följer efter. Tillslut är vi tvingade att ta ner seglen starta motorn för att komma ifrån fiskebåten.

Han trålade och tittade antagligen bara på ekolodet och följde fiskstimmet hade inte en aning om vad fanns runt om honom.

När det gäller fiskebåtar i detta området så kan man glömma allt vad rätt till väg, väjningsregler osv heter. Fiskebåtarna gör som de vill. Det är bara att flytta på sig om man vill komma undan med livet och båten i behåll.

Så numera väjer vi alltid för fiskebåtar. I god tid för att ha spelrum om de börjar jaga fiskstimm. Deras, båtarnas, kurser är alltid oförutsägbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte sätt något resultat från den civilrättsliga rättegången?? Jag är ytterst tveksam till att denna sak har behandlats varken av civilrättslig domstol eller skiljeförfarande, men tanke på att det nästan inte var några skador på fartygen.

Du kan inte dra likhetstecken mellan civlirättsligt- och straffrättsligt ansvar. Att personer ombord på fiskebåten blev dömda att betala böter betyder bara att personer ombord ansågs ha handlat oaktsamt från ett straffrättsligt perspektiv. //j

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidigare i tråden så finns en tidningsartikel - som i och för sig inte behöver vara sann - men där kan man i alla fall läsa att det kalaset kostade kaptenen på fiskebåten 100 000:- kr.

Jag kan inte beöma om detta var en straff- eller civilrättslig dom.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...