Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
hosianna

Använder du din magnetiska kompass

Rekommendera Poster

För många år sen före GPSens tid seglade vi många grader fel pga att kompisen lagt radion med kraftig högtalarmagnet strax bakom kompassen.

Men numera kör jag mestadels med GPS, men har kompassen monterad för den är bekvämare att hålla rätt kurs med. Deviationen har jag korrigerat för, men visst kan det vara ett problem  med lös kompass om man inte tänker på det. .

GFPSen är ju bra såtillsvida att man bekvämt kan köra åt nästan vilket håll som helst och undvika grynnor utan att trassla med syftkompass och papperssjökort. . De ska man dock kunna   ta fram i nödfal då GPSen krånglar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

På kurser syd/väst  så har jag en deviation på ca 15 grader, vilket gör tilltron för  min kompass mindre/liten.

Men för inomskärs navigering är det fullt tillräckligt tycker jag, efter att utvärderat kurshållning i en småbåt, vägt mot benlängden innomskärs.

Jag anser att man kan skita i missvisning och deviation om man inte försöker träffa Gotland, då visuella referenser saknas.

Med en B kompass så har man under ideala förhållanden en kursprecission på +/- 5 grader

Sjögång och mindre erfaren rorgängare (som jag själv) ger större fel.

Så med återkommande visuella referenser så funkar en vanligt illa justerad kompass bra.

jag gillar att styra på kompass då den visuella återkopplingen är väldigt bra.

Men deviation och missvisningsjusteringar är lönlösa/onödiga med en 100mm silva kompass i småbåt och sjögång, tycker jag.

Kompassens stöd är värdefullt ändå, och tillsammans med visuella referenser känligt som huvudnavigationsinstrument.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...