Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
hosianna

Använder du din magnetiska kompass

Rekommendera Poster

Använder du din magnetiska kompass något? Eller använder du mest plotter eller en elektronisk kompass?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Navigerar m plottern, styr efter Mange som min kompass heter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart, det är överlägset att hålla en kurs över öppet hav med en traditionell kompass tycker jag. Dessutom ingår den i säkerhetstänket, en strömlös navigator har men ingen nytta av.

Ytterligare ett användningsområde är att lära ut hur man navigera på riktigt så att säga.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navigerar och styr efter sjökorten och kompass, tittar en del på plottern och börjar lita mer och mer på den, men kasta loss utan papperskort och magnetisk kompass ombord finns inte på kartan....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en stålbåt och skulle sätta in ny kompass förra året...

Men hittar ingen bra plats? ( stålbåtskompasser är lite bylsiga! )

Så jag funderar allvarligt på att skippa kompass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skulle montera plotter vid yttre styrplatsen, tog jag bort kompassen på pedistalen och satte plottern där. 

Kompassen hade sett sina bästa dagar och det fanns nästan inget kvar av kompassrosen - den hade flagnat så det gick inte att läsa på den.

Har en magnetkompass vid inre styrplatsen och en handpejlkompass ombord.

I min hållöjulle hänger en vanlig orienteringskompass i ett stuvutrymme som jag misstänker att den förste ägaren har hängt dit.

Att segla helt utan kompass kan jag inte tänka mig. När jag använde en magnetkompass för navigation senast kan jag inte komma ihåg, men det var nog i slutet av förra seklet. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder alltid min magnetiska kompass för att hålla kursen, känns enklare än att använda plottern. Dessutom är den analog och kan inte gå sönder. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den fasta kompassen blev inkontinent på gamla dagar så den åkte ut. Skaffade en Silva 70UN som jag aldrig använt. Har en handpejlkompass i fickan på flytvästen, används ibland ihop med plottern. För att hålla kursen har jag  autopiloten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under de sista 10 åren och framåt används bara plottern och kompassen till autopiloten.. Den magnetiska kompassen och papperssjökorten finns alltid med och på sina platser sedan lång tid tillbaka. Detta som backup, och papperskorten ibland som översikt vid planering för längre färder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller kurs med kompass. Alltid sjökorten framme, lättare än att ständigt zooma in och ut på plottern vilket annars behövs i 25+ knops marschfart för planering/kursval. Plottern bra till minutoperativ navigering, men självklart är den låst i fast läge med norr upp. Annars blir jag yr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompassen blev nerpackad för ett par år sedan och ligger numera brevid släploggen.

Den enda kompass som används hyfsat flitigt är pejlkompassen i kikarn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har sin givna plats precis som plotter, sjökort, linjal, passare och transportör. Lätt att hålla kursen med den liksom som säkerhet om (läs när) plottern lägger av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kompassen använder jag mest till att kolla om vi ligger i en bra riktining i en vik med tanke på kommande vindar. Har lite risig inre kompass.

Magnus styr efter kompass och jag efter plotter eller occulära riktmärken. Skulle dock inte vilja ge mig ut utan magnetisk kompass

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Jag har en elektronisk kompass och knopmätare i kombination men jag kommer aldrig att ge mig ut på havet utan en magnetisk kompass i båten, även om den bara ska finnas där som backup.

/2mas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har alltid en Silvia 70 UN. Bra pejlkompass när jag övar med elever att hitta på sjön.

När jag som 14 åring skulle styra efter kompassen i mörker på öppet hav, fick jag tipset att när det var stjärnklart underlättade det att sikta med masttoppen mot en speciell stjärna i kurslinjen.

Det gick riktigt bra men efter en stund gick det ännu bättre.

När jag kollade på kompassen jag var rejält ur kurs.

En liten spricka i topplanternan lyste som en stjärna.

Rorsman skall kunna hålla tre saker Kursen, Ratten, och Käften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så klart den ska hetea Mange, 

Jag brukar lägga grunden för kursen med Mange, sen finjustera med GPS:en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen kompass. Väldigt sällan jag tar fram båtsportkorten men Hydrographicas kort används rätt ofta eftersom de har mer info än vad som visas i plottern. Håller koll på öarnas namn vartefter de passeras och känner mig aldrig vilse. Skulle kunna köra igenom Biskopsfjärden i tät dimma utan att vara orolig så jag litar på plottern. Har backup ifall den skulle lägga av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å katten - är det du som lägger grunden. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, har alla plotter? Jag har fortfarande bara en vanlig magnetisk kompass och ingen elektronisk navigeringsutrustning alls. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker plotter och iPads och PC har tillfört lugn och säkerhet på sjön. Lägger själv mindre tid än förut på navigering och hinner njuta mer!

Och de få gånger jag hamnat i dimma är det ovärderligt, liksom nattetid.

Du kan hitta begagnat för ett par tusenlappar eftersom så många byter upp sig nu...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkis: Det där med att man hinner njuta mer tycker jag är väldigt sant! Vill man navigera gameldags kan man stänga av elektroniken.

Om det är så många som byter upp sig vet jag inte, de stora tillverkarna har tappat rejält med försäljning. Jag åkte förbi en båthandlare jag känner, han säger att för några år sedan när folk köpte båt (han säljer mest typ styrpulpet) så skulle de ha en plotter för 10-15 tkr. Idag är det bara enstka som köper till plotter. Mitt intryck är att många behåller sin gamla plotter och i stället för att byta upp sig köper de en iPad el likn. De som köper nytt startar med iPad och kanske tänker köpa plotter senare om de tycker att de behöver. Det här kommer att påverka tillbehörshandeln som tjänat bra pengar på plotters, kompasser mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv uppgraderat min Flipper.

Tidigare körde jag pc med seaclear, radar vid sidan om och en ipad - mest för att jag kände att det var lite dålig skärm på pcn. Efter att ipaden havererade några gånger under var sommar kände jag inte att jag kunde lita på ipad.. 

Nu när det var dags att uppgradera min nav utrustning köpte jag Raymarine plotter med raymarine radar så jag kan få en overlay på sjökortet. Iofs så kör vi både när det är dimma och mörker/natt så vi har nytta av det. 

Hade jag haft en dags/badbåt hade jag med min erfarenhet av ipad endå köpt en plotter till båten. 

Jag tror att surfplattorna har bidragit till att sänka priserna på plotters, men jag är tveksam till att folk överlag kommer att överge plotters för att använda surfplattor istället. 

Nu har vi iofs fallit ganska långt utanför ämnet om magnetisk kompass. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast plotter har ju blivit ersättning för kompassen?

Själv kollar jag numera bara ETX, avvikelse från mitt inlagda spår, för att dubbelkolla att jag inte slarvar in mig nära farligheter...

Åratal sedan jag tog ut en kurs i kortet.

Men ok då, att se vilken vinkel jag ligger i naturhamnen jämfört med vindvridning, jo det gör jag ofta! Så ok, kompass behövs väl då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hör också till dem som inte har elektronisk kompass eller plotter. Tycker det är skönt att slippa ifrån elektroniken, och det är ju inte särskilt svårt att navigera the old way om man övar lite. Fast jag har en handhållen GPS som anväds emellanåt för att få position och kolla hur fort det går.

mvh

Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag använder den magnetiska nästan hela tiden tills m kortet, o syftpeilar m en orieteingskompass, likaledes används den flitigt tills m en linjal för att lägga ut aktuell kurs. 421an dvs navigatorn används mycket  sparsamt pga ström förbrukningen.  Kylen m proviant har högre prio, trotts solcell räcker ej färbrukarbattrieritet  till allt ibland är det mulet också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle aldrig ge mig ut utan kompass , sjökort har  en handburen GPS som kompliment tycker att plottrar är just plottriga wink

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder nog kompassen ständigt.

* Håller kursen med den

* Tar ut bäringar och syftlinjer

* När jag slår på kryss så har jag riktmärke för när vinden vrider och hur långt jag skall styra på själva slaget.

* När jag går på läns nära gipp, så kollar jag kursen som ett komplement till att titta upp på vindex

* När jag möter en annan båt på skärande kurs så övervakar jag, vinkeln mellan båtarna över kompassen genom att kolla egen kurs och bäringen till den andra båten, (förändras vinkel kommer vi att passera utan att vi behöver kursändra, om ej så gör man en liten korrigering tidigt, så slipper jag tappa fart)

Jag skulle sakna kompassen mycket om någon skruvade bort den för mig!

Dessutom det absolut viktigaste instrumentet på båten om tex elsystemet skulle lägga av.

För navigering nyttjar jag GPS (har 2) och pappersjökort i synnerhet på okända vatten. Men kompassen finns hela tiden med i mitt sätt att övervaka funktionen på GPS och kurshållning. Har bla varit med om att GPS låst bilden, tappat elkraft, GPS-antennen pajat mm.

Elekronik är väldigt bra men man kan inte sätta det som sitt enda alternativ !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Hasse_o helt. jag har tom dubbla kompasser i sittbrunnen en på var sida. Dem tillsammans med tacktick snurran är de instrument jag använder mest förutom tailsen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter snart 70 år som seglare (är 84) har jag stor nytta av kompassen. Så har jag åxå en riktig kompass dvs inte en med kupol, utan en kardanupphängd med flat översida. Man kan ta någotsånär pejlingar med den bara genom att kika över den, något som är svårt med en kupol. ( Om det är noga har jag åxå en silva 70 pejlkompass) 

Enligt min mening är den flata kompassen lättare att styra efter åxå.

Dessutom: MAN KAN STÄLLA KAFFEKOPPEN PÅ DEN !

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många har en deviationstabell? Säg nu inte Jag har kollat lite och vet att kompassen stämmer. Det säger alla. När jag kommer ombord på båtar brukar jag syfta långskeppslinjen med pejlkompassen eller numera, telefonen. Väldigt ofta skiljer det 5-15 grader mot huvudkompassen. Konstigt säger ägarna, det stämde för några år sedan. Hm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...