Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Cefalon

Byt ut lampor i båten - tips!

Rekommendera Poster

Denna typ av lampa är utmärkt, i synnerhet om man sätter i en 3W LED-spot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt bra varmvita led-lampor på www.ledkungen.se, men arbetar inte där...

För 220:- kr totalt (Jula lampa + LED) får man då en riktigt bra ny belysning.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken LED lampa på Ledkungen är det som passar Jula-lampan med varm vitt sken?

Arbetar heller inte på Ledkungen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt raka och ärliga svar är att jag inte vet. Jag borde varit tydligare med det.

Jag nämnde Ledkungen för att de har lampor med äkta varmvitt ljus åt det lite gulare hållet, för att det har många olika lampor och för att de har varit hjälpsamma mot mig.

Om du skickar en bild på lampan till dem så hoppas och tror jag att de kan rekommendera en lämplig lampa. Hoppas det funkar, annars får jag skämmas. blush

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

LED är så himla dyrt i Europa.

Vi forska lite på nätet och beställde från Kina .Fick det till bryggan inom två veckor.(NL)

30st festoon för 198kr,med frakt 212kr och jag tror att jag slapp betala BTW(skatt)

Varmvita var de också.yes

Vi behövde 22st men beställde några extra för att kanske kvaliten inte är så bra.

Hittills har ingen av de jag använt gått sönder.(ca3månader sen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här, beställer mina LED från kina tillsammans med mycket annat, en del håller en del är rena skiten men med dom priserna kan jag leva med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra om du har några bra länkar att dela med dig av till TS, mig och alla andra?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Otroligt billigt...

Jag brukar ju förespråka att man ska köpa svenskt eller européiskt för att stötta oss och inte diktaturen i Kina och för att ha lättare att få sakerna utbytta om de inte fungerar.

Det får ju ändå vara någon måtta på vilket stöd jag vill ge svenska företag. Varför ska jag betala 60:- till 90:- kr för en led-lampa om jag kan köpa den för $1 - $2, borträknat de som kostade 30 C på rea.n att hitta det man söker.

Den enda orsaken jag kan se är att den hjälp man får kan vara värd en del om man bara köpa ett par stycken lampr, det kan vara värt att betala för att slippa surfa i flera timmar utan att hitta rätt...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, fungerar på 12 V. Har sett denna info tidigare från Peter_K.

Jag använder själv IKEA-belysning i båte. En tavelramsbelysning som heter RIBBA som ger ett väldigt fint ljus. Också direkt inkopplingsbar på 12 V.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00165406/

Ta brort fästet, gör egna fästen av tvs stycken svarta rörklämmor i plast, anslut visa strömbrytare till 12V och bli sedan lycklig över det starka och vackara ljuset.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Toppen! Nu när jag tänker efter så är det ju ofta en transformator med för att forma om från 220 till 12 volt så då fungerar väl de flesta LED armaturersmiley Bra för då har man lite mer än båthandlarens varianter att välja på.

Tack för tipset!

//Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tipset att kolla så att ljusstyrkan blir ungefär den samma med transformatorn som vid direkt anslutning till 12 V. Dessutom kolla hur mycket ström lampan drar i de båda fallen. Om det inte är så stor skillnad är det ok att direktansluta. Det är ju inte heal värden om livslängden minskar till hälften, 10 000 timmar räcker länge ombord.

Kolla denna tråd för mer info om strömbegränsning

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=389257

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fakta...(rättar mig själv)blush

20st festoon (skrev fel tidigare)

alla som jag fick fungeraryes(bra ljus,varmt)

Annars kan jag hålla med om att inte handla från Kina,men det finns inga alternativ tycker jag.(när det gäller LED)

LED lampor för 10xpriset som man får tag i båthandeln kan ju också vara gjorda där.(vad vet jag)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...